فعالیت بیش از ٤٠٠ نفر از مدیران خانه‌های سلامت در تهران با چالش مواجه شده است. شهرداری تهران سال‌ها این افراد را به‌عنوان نیروهایی معرفی کرده که فعالیت داوطلبانه داشته‌اند، حالا مدیران خانه‌های سلامت می‌گویند ١٠‌سال است با حقوق کم و بدون مزایا مثل یک کارمند ثابت در خانه‌های سلامت کار کرده‌اند و حالا چشم‌انداز کاری و آینده آنها مبهم و نگران‌کننده است.

٤١٣ مدیر خانه سلامت سرگردان شدند

سلامت نیوز: فعالیت بیش از ٤٠٠ نفر از مدیران خانه‌های سلامت در تهران با چالش مواجه شده است. شهرداری تهران سال‌ها این افراد را به‌عنوان نیروهایی معرفی کرده که فعالیت داوطلبانه داشته‌اند، حالا مدیران خانه‌های سلامت می‌گویند ١٠‌سال است با حقوق کم و بدون مزایا مثل یک کارمند ثابت در خانه‌های سلامت کار کرده‌اند و حالا چشم‌انداز کاری و آینده آنها مبهم و نگران‌کننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، سابقه راه‌اندازی خانه‌های سلامت در تهران به حدود  ١٠‌سال پیش بازمی‌گردد. در نخستین سال‌هایی که محمدباقر قالیباف شهردار تهران شده بود و قصد داشت برنامه‌های جدیدی در تهران اجرا کند، یک روز در همه محله‌ها و مناطق تهران بنرهایی زدند و از فارغ‌التحصیلان مرتبط با حوزه پزشکی و پیراپزشکی دعوت کردند برای فعالیت در خانه‌های سلامت اعلام همکاری کنند. قرار بر این بود امور مرتبط با فعالیت‌های اجتماعی در حوزه سلامت به افرادی از ساکنان محله‌های تهران سپرده شود و همین هم شد و پس از آن بود که شهردار تهران و معاونانش هر جا می‌نشستند و تریبونی نزدیکشان بود از تجربه راه‌اندازی خانه‌های سلامت در همه محله‌های تهران به‌عنوان تجربه‌ای موفق و مهم یاد می‌کردند که می‌توانست الگویی برای سایر فعالیت‌های اجتماعی باشد. آوازه فعالیت خانه‌های سلامت محلی در تهران تا دولت هم رسید و یک بار «حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی»، فعالیت‌های شهرداری تهران در این حوزه را ستود.

حالا از آن روزها چند سالی گذشته و تهران در میانه ‌سال ٩٤ شرایط متفاوتی را سپری می‌کند. خبرهایی از درون شهرداری می‌رسد که با تداوم رکود در ساخت و ساز، شرایط مالی شهرداری تهران بدتر از آن چیزی است که انتظارش می‌رفته و از سوی دیگر دولت هم به شهرداری‌ها نه فقط در تهران که در کل کشور فشار آورده دستگاه عریض و طویل شهرداری‌ها را جمع و جور و کوچک کنند. در همین روزهاست که از محلات تهران صدای اعتراض و نارضایتی به گوش می‌رسد. این اعتراض از خانه‌های سلامت بلند شده؛ آنها که از‌ سال 85 تاکنون جذب خانه‌های سلامت شده‌اند و حالا امنیت شغلی و روانی‌شان با تصمیم تازه‌ای به مخاطره افتاده است. تصمیم تازه این است که امور و نیروهای مربوط به خانه‌های سلامت را از شهرداری خارج کنند و به مدیران محله بسپارند. مدیران محله هم افرادی هستند که توسط هیأت امنای محله برای اداره محله‌های شهر تهران انتخاب می‌شوند.


«فاطمه نیک‌نژاد»، گیاه پزشک و مدیر خانه سلامت نارمک درباره مشکلات اخیر مدیران خانه‌های سلامت به «شهروند»، می‌گوید: « ١٠سال پیش که طرح شهر سالم بود و از محله‌ها افراد مرتبط با حوزه سلامت را جذب کردند و ما را به‌عنوان مدیران و جزو کارمندان شهرداری جذب کردند از ٨ صبح تا ٤ بعد از ظهر کار می‌کردیم. حقوقمان از
 ٢٠٠ تومان شروع شد تا ٥٦٠‌هزار تومان. بعد از اعتراض‌ها تعدادی از ما را بیمه کردند که بعد از دو‌سال قطع شد. ما هر روز ساعت می‌زدیم و کارت داشتیم. از اول امسال به ما گفتند بیمه شما رد می‌شود و جزو حق الزحمه نیستید ولی مدیر محله می‌تواند شما را نگه دارد یا نه. مدیر محله هم با شهرداری مرتبط نیست. مدیر محله چند‌سال است کارش را شروع کرده و ما  ١٠سال است کار می‌کنیم. الان احساس می‌کنیم از ما سوءاستفاده شده است.»
او می‌گوید تا چند ماه پیش خانه سلامت یک اتاق داشته اما الان تنها یک میز دارد که آن هم به‌طور شریکی با مدیر خانه سلامت یک محله دیگر از آن استفاده می‌کند.
حرف اصلی مدیران خانه‌های سلامت این است که آنها بعد از یک دهه همکاری با شهردار خود را جزو کارکنان شهرداری می‌دیدند و در این سال‌ها هم در همین چهارچوب کار کرده‌اند اما حالا شهرداری تهران می‌گوید فعالیت آنها داوطلبانه بوده است. این روزها هر چه هست برای آنها، روزهای سختی است، پر از اضطراب که آینده چه می‌شود. مدیران خانه‌های سلامت احساس امنیت شغلی‌شان را به کلی از دست داده‌اند: «ما دیگر جزو شهرداری نیستیم و قرار است مدیر محله کارفرما شود.  ١٠‌سال پیش با چه امیدی آمدیم. ما همان آدم‌هایی هستیم با بنرهایی که زدند و بدون پارتی آمدیم، حالا می‌خواهند دوستان و آشنایانشان را بیاورند...» این را یکی از مدیران خانه‌های سلامت می‌گوید و تأکید می‌کند اسمش را در گزارش ننویسیم.


او که همراه تعداد دیگری از مدیران خانه سلامت دیروز به مجلس رفته تا این مسأله را به نمایندگان تهران منتقل کنند، می‌گوید: «امیدواریم که با کمک مجلس بتوانیم این مشکل را حل کنیم. با شورای شهر هم صحبت کرده‌ایم.»


مدیران خانه‌های سلامت در ارتباط با این مسأله به همه اعضای شورای شهر تهران نامه زدند و پیامک فرستادند. همین چند روز پیش محسن پیرهادی، یکی از اعضای شورا در صفحه اینستاگرامش یکی از پیام‌های آنها را منتشر کرد و نوشت که این موضوع را پیگیری می‌کنیم. او البته دیروز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس گفت که تصمیمی که شهرداری تهران گرفته، تغییر نوع قرارداد خانه‌های سلامت است و قرار نیست این خانه‌ها تعطیل شوند. به گفته او، این تغییر قرارداد نباید مدیران این خانه‌ها را نگران کند. پیرهادی مدیران خانه سلامت را بخشی از بدنه شهرداری اعلام کرده و گفته: «کسانی که همراه١٠ ساله خانواده شهرداری هستند به نوعی جزو عائله شهرداری به حساب می‌آیند. او همچنین گفته:  «باید به مدیران خانه سلامت نشان خدمت عطا شود نه این‌که آنها را بی‌نشان کنند.»
پیگیری‌ها از شورای شهر نشان می‌دهد دیروز مدیران خانه سلامت به دفترمحمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورا رفته‌اند تا درباره مشکلاتشان با او گفت‌وگو کنند. حقانی به «شهروند» گفت: «مدیران خانه سلامت ٤١٣ نفر هستند. شهرداری تهران اعلام کرده بود فعالیت این افراد داوطلبانه است و در هیچ لیستی هم نامی از آنها نبوده است از ٣٠٠‌هزار تومان تا یک‌میلیون تومان به آنها حقوق داده‌اند. این حقوق را هم شهرداری به آنها نمی‌دهد و پیمانکاری به آنها پرداخت می‌کند و رسیدی هم به آنها نمی‌دهد. درحالی‌که کسی که به اندازه یک نیروی رسمی کار می‌کند باید از حقوق و مزایا برخوردار باشد.» حقانی تأکید کرد که در شورای شهر تهران مشکل مدیران خانه‌های سلامت را پیگیری می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha