یک بار ١٥ نفره با پژو ٤٠٥ می‌روند و یک بار ١٠٠ نفره با کانتینر. سفر و تفریح و پیک‌نیک نمی‌روند؛ این شیوه عجیب مهاجرت غیرقانونی به ایران و خارج از مرزهای کشور است.

سلامت نیوز: یک بار ١٥ نفره با پژو ٤٠٥ می‌روند و یک بار ١٠٠ نفره با کانتینر. سفر و تفریح و پیک‌نیک نمی‌روند؛ این شیوه عجیب مهاجرت غیرقانونی به ایران و خارج از مرزهای کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، از مرز شرقی می‌آیند و به امید خارج شدن از مرزهای غربی مسافر باندهای قاچاق انسان می‌شوند، این مهاجران نگون‌بخت که عمدتا افغان هستند برای فرار از خشونت و ناامنی‌های کشورشان درحالی تن به مهاجرت غیرقانونی می‌دهند که بازار قاچاقچیان انسان را رونق می‌بخشند. مهاجرت افغان‌ها به ایران از آن دست مهاجرت‌های بی‌پایانی است که هر ساله به انواع روش‌های قانونی و غیرقانونی به خاک ایران صورت می‌گیرد. افغان‌هایی که مقصد رویایی خود را ایران می‌دانند درحالی تن به مهاجرت‌های غیرقانونی می‌دهند که آینده‌ای نامعلوم در انتظارشان است. سرگردانی مهاجران غیرقانونی در ایران گاهی باعث می‌شود تا آنها بخت خود را جور دیگری بیازمایند و برای خروج از مرز غربی ایران دوباره تن به قاچاق و مهاجرت غیرقانونی دهند. با این‌که از دشواری‌های سفر آگاه هستند و می‌دانند که ممکن است این بار هم شکست بخورند اما باز هم سوار بر خودرو قاچاق‌بر‌ها می‌شوند؛ این بار اما به مقصدآسیای غربی و اروپا.


غافلگیری مهاجران افغان در نقطه مرزی


٢٨ مرداد ماه امسال هم یکی دیگر از باندهای قاچاقچیان انسان در مرزهای شمال غربی کشور در رصد ماموران قرار گرفت. ماموران سپاه با دستگیری ١٠٠مهاجر غیرقانونی یک بار دیگر باند قاچاقچیان انسان را در ارومیه متلاشی کردند. وقتی بسیجیان سپاه ارومیه در جریان فعالیت باند بین‌المللی قرار گرفتند که از نقاط کور مرزهای ایران برای قاچاق انسان استفاده می‌کردند عملیات نامحسوسی را برای دستگیری آنها آغاز کردند. بررسی‌ها نشان می‌داد که اعضای این باندها مهاجران غیرقانونی افغان را از طریق مرزهای شرقی کشور وارد ایران می‌کنند و به مرزهای شمال‌غربی انتقال داده و سپس از آن‌جا به کشورهای دیگر قاچاق می‌کنند.


با بررسی‌های تخصصی، شناسایی و دستگیری اعضای این باندها به صورت ویژه در دستور کار ماموران قرار گرفت. بسیجیان سپاه ارومیه با ردزنی‌های تخصصی و پیگیری‌های اطلاعاتی به این نتیجه رسیدند که کانتینر بزرگی برای قاچاق انسان درحال عبور از مرزهای شمال‌غربی کشور است.
ماموران که متوجه شده بودند قاچاقچیان تعداد زیادی تبعه خارجی را وارد کشور کرده و قصد قاچاق آنها از مرزهای شمال‌غربی را دارند بلافاصله با شناسایی مسیرهای عبور، به کمین خودروی قاچاقچیان نشستند. ٢٨ مردادماه بود که سفر مهاجران غیرقانونی با عملیات ضربتی ماموران ناتمام ماند و ١٠٠ مهاجر توسط نیروهای سپاه ارومیه دستگیر شدند. این افراد بعد از معرفی به مرجع قضایی، از کشور اخراج و به کشور متبوع خود بازگردانده می‌شوند.


خطر حادثه در کمین انواع مهاجرت غیرقانونی
مرزهای کشور سال‌ها است که با پدیده باندهای قاچاق انسان روبه‌رو است. فرقی نمی‌کند این مرزها شرقی‌ترین نقطه باشد یا غربی‌ترین؛ نقاط کور مرزهای ایران جولانگاه خوبی است برای قاچاق کردن انسان‌ها. با این حال شیوه قاچاقچیان در هر نقطه‌ای از مرزها متفاوت است. گاهی قاچاق‌برها با چپاندن ١٥ مهاجر در یک خودرو پژو شبانه آنها را از مرز افغانستان به شهرهای جنوبی ایران قاچاق می‌کنند، اما گاهی تریلی‌های بزرگ جایش را به خودروهای سواری می‌دهد و مهاجران به شکل ترانزیت از نقاط کور مرزی کشور خارج می‌شوند. بعضی وقت‌ها نیز شیوه‌های خطرناک با ضریب ریسک بالا جان مهاجران را تهدید می‌کند. همین چند‌سال پیش بود که قاچاق‌برهای مرزهای غربی کشور وقتی در کوه‌های برفی گرفتار شدند گونی‌های سفیدرنگ به سر مهاجران کشیدند تا آنها را به رنگ برف درآورند و از مرز خارج کنند. این درحالی بود که گرفتار شدن در برف و سرما هر لحظه افراد این باند قاچاق را در یک قدمی مرگ قرار داده بود تا اینکه در عملیات نیروهای پلیس دستگیر شدند. در برخی موارد نیز تردد خودروهای قاچاقچیان با سرعت‌هایی سرسام‌آور در جاده‌های کشور آمار تکان‌دهنده‌ای از تصادف‌های مرگبار و دسته‌جمعی این خودروها را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha