وزیر بهداشت گفت: تحت پوشش قرار دادن مردم از نظر خدمات و میزان آن باید همراه با کیفیت مطلوب باشد.

بدهی 8 هزار میلیاردی در بخش بهداشت و درمان

سلامت نیوز:وزیر بهداشت گفت: تحت پوشش قرار دادن مردم از نظر خدمات و میزان آن باید همراه با کیفیت مطلوب باشد. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز در صحن علنی مجلس به ارائه گزارش پیرامون عملکرد وزارت بهداشت و درمان پرداخت و اظهار داشت: گرچه در کمیسیون‌ها حضور پیدا می‌کنم ولی این آخرین فرصتی است که در مجلس گزارشی ارائه می‌دهم مگر اینکه مجلس دستور دهد یا احضار کند.


وی افزود: 465 روز از شروع طرح تحول سلامت گذشته است. با توجه به برنامه‌های توسعه پنجم، سیاست‌های کلی نظام و ابلاغیه از سوی رهبر معظم انقلاب همچنین سند چشم‌انداز به کمک دولت و مجلس کارها در زمینه بهداشت و سلامت انجام شده است.


وزیر بهداشت و سلامت تصریح کرد: برای تحت پوشش قرار دادن مردم از نظر خدمات و میزان آن و در عین حال مراقبت مالی از آنها این مجموعه باید با هم تناسب داشته باشد یعنی هرچقدر جمعیت تحت پوشش را افزایش دهیم بدون اینکه بتوانیم حفاظت مالی مناسبی داشته باشیم و خدمات گسترش پیدا کند ولی از کیفیت و عمق لازم برخوردار نیست یا اگر خدمات را افزایش دهیم طبیعی است که باید حفاظت مالی انجام شود و این نکته بسیار مهم است.
وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: ما زمانی که شروع به کار کردیم پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم بالا بود. در برخی بیمارستان‌ها حتی 93 درصد در تهران گزارش شد ولی آمار سال 90 به 56 درصد رسید که حدود 18 درصد آن را بیمه‌ها پوشش داده و بقیه را مردم باید پرداخت می‌کردند. این در حالی بود که مجلس تصویب کرده بود که بایستی سهم پرداختی مردم بیش از 30 درصد نباشد.


وی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد:‌در آن زمان ما جزء معدود کشورهای جهان بودیم که بیش از 50 درصد هزینه‌های درمان را مردم پرداخت می‌کردند. ما در آن تاریخ نسبت به کشورهایی مانند عراق، لبنان، ترکمنستان، اردن و امارات شرایط نامطلوب‌تری داشتیم. نکته مهم این است که این پرداختی از جیب مردم از کدام موضوعات منشأ می‌گیرد.


هاشمی در ادامه به خدمات بیمارستانی نیز اشاره کرد و گفت: 45 درصد خدمات مربوط به خدمات بیمارستانی بود. همچنین 31 درصد خدمات سرپایی و 22.4 خدمات از طریق داروخانه‌ها انجام می‌گرفت. طبیعی است که مردم 80 درصد خدمات سرپایی را در بخش خصوصی و 80 درصد خدمات بیمارستانی را در بیمارستان‌ها دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه بخش دولتی برای ما قابل مدیریت بود و 45 درصد پرداختی از جیب مردم نیز در همین بخش انجام می‌شده است لذا ما هزینه خدمات بیمارستان را کاهش دادیم.
وزیر بهداشت در ادامه در خصوص طرح تحول سلامت عنوان کرد: در این بخش حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه‌های درمان، بهبود عدالت در دسترسی به خدمات و ارتقای کیفیت خدمات مورد هدف بود.


وی از شروع این طرح در سال 92 گفت و یادآور شد: ما از تابستان 92 با رأی شما مسئولیت این بخش را بر عهده گرفتیم و بین تابستان 92 تا اردیبهشت ماه مهم‌ترین کار ما جبران کمبودها و کسری‌ها بود.
هاشمی به بدهی 8 هزار میلیاردی در بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت:‌ ما در ابتدای کار بدهی‌های بسیاری داشتیم. همچنین معوقات 20 تا 25 ماهه برای پرسنل همچنین در بخش دارو وجود داشت که به یک بحران تبدیل شده بود. از اردیبهشت ماه 92 در بسته‌های مختلف درمان، بهداشت و اصلاح تعرفه‌ها نهایتا آموزش و طرح تحول شروع شد. این بدین معنا نیست که به همین مورد اکتفا کنیم. این زنجیره‌ای است که 4 بخش آن به مرحله اجرا درآمده است.
وزیر بهداشت به مراجعات برای دفترچه بیمه نیز اشاره کرد و ادامه داد: از 11 میلیون نفری که برای بیمه ثبت‌نام کردند تا اکنون نزدیک 10 میلیون نفر دفترچه دریافت کردند که 27 درصد مراجعات از کمیته امداد امام خمینی (ره) افزایش پیدا کرده است و این اقدام بسیار مهمی بود.


وی به میزان مراجعات به بیمارستان‌های دولتی اشاره کرد و گفت: در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی در بخش بستری 37 درصد هزینه‌ها را از جیب مردم پرداخت می‌شد یعنی تجهیزات، دارو و البسه را باید خریداری می‌کردند ولی اکنون این مقدار به 8.5 درصد کاهش پیدا کرده است. دولت 2 هزار و 600 میلیارد تومان در همین راستا هزینه کرده است.


هاشمی به افزایش دسترسی به دارو در بین مردم اشاره کرد و گفت: در این بین افزایش دسترسی به 962 قلم دارو در بیمارستان‌ها داشته‌‌ایم همچنین ملزومات مصرفی به 5200 قلم افزایش پیدا کرد.


وزیر بهداشت ادامه داد: در شروع کار 320 قلم دارو در بیمارستان‌ها وجود داشت. همچنین در خصوص تجهیزات 1480 قلم به 2130 افزایش پیدا کرد و اکنون این مقدار به 5205 رسیده است و در عین حال ما مسیر را گم نکرده‌ایم و این روند رو به سهولت است که افزایش پیدا کرده است. شروع این طرح تبلیغاتی نبوده بلکه در پی پایدار شدن آن هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha