وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: مدعی نیستیم که وضع حوزه بهداشت خوب است اما اگر درصدد حل مشکلات هستیم باید به آن کمک کنیم.

وزیر بهداشت:به ما کمک کنید/ ابوترابی فرد: یک چهارم بودجه کشور برای حوزه سلامت

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: مدعی نیستیم که وضع حوزه بهداشت خوب است اما اگر درصدد حل مشکلات هستیم باید به آن کمک کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ دکتر قاضی زاده هاشمی پس از سخنان پزشکیان به عنوان منتقد عملکرد این وزارتخانه در صحن علنی مجلس افزود: ما با کمک مجلس و در شرایط نداری اقدامات خود را انجام داده ایم.

اختلاف دریافتی پزشکان مربوط به این دوره نیست

وی گفت: اختلاف دریافتی پزشکان مربوط به این دوره نیست بلکه از 26 سال گذشته آغاز شده است که نظام پرداخت را از قالب حقوق درآوردند و آموزش ، درمان و پژوهش آسیب دید.

هاشمی با بیان این که نباید مردم را علیه سرمایه های اجتماعی تحریک کرد، افزود: ما حاضریم تا عملکردمان در مقایسه با دولت ها و وزرای سابق مورد ارزیابی قرار گیرد تا مشخص شود چقدر در چارچوب قانون حرکت شده است.

همه قانون خوب است نه بخشی از آن

وی گفت:‌ منتقدان می گویند که باید به قانون عمل شود اما ما معتقدیم که همه قانون خوب است نه بخشی از آن و به طور مثال طبق قانون باید 60 درصد اسناد بیمه پرداخت شود پس چرا در این زمینه ما را کمک نمی کنید که اگر این بودجه به بیمه ها پرداخت شود مشکلاتشان حل خواهد شد.

وزیر بهداشت افزود: ما رفتنی هستیم و اگر درصدد حل مشکلات مردم هستید باید به این بخش کمک کنید.

کاهش واردات و افزایش 70 درصدی صادرات دارو در سال 93

وزیر بهداشت با اشاره به کاهش 350 میلیون واردات دارو در سال 93 گفت:این برای اولین بار است که ما کاهش واردات دارو به کشور را تجربه می کنیم در حالی که صادرات داروی ما 70 درصد افزایش داشته است .

سیدحسن قاضی زاده هاشمی که برای ارائه گزارشی در خصوص طرح تحول سلامت در مجلس حضور یافته بود، افزود: به غیر از حضور من بنا به دستور مجلس یا برای پاسخگویی در کمیسیون ها این آخرین فرصت بنده برای ارائه گزارش در صحن علنی مجلس نهم است.

وی با اشاره به گذشت 465 روز از زمان شروع اجرای طرح تحول سلامت تصریح کرد: با توجه به برنامه توسعه و سیاست های ابلاغی  مقام معظم رهبری  و با در نظر گرفتن سند چشم انداز به کمک مجلس و دولت کارهایی انجام گرفته است.

وی با تاکید بر لزوم تناسب در تحت پوشش قرار دادن مردم از نظر خدمات و میزان آن و همچنین مراقبت های مالی افزود: در زمان شروع به کار ما پرداخت جیب مردم بالا بود که طبق آمار ما در سال 90، 56 درصد پرداخت از جیب مردم بود که 18درصد آن را بیمه پوشش می داد و بقیه را مردم از جیب می دادند در حالی که طبق تصویب مجلس باید سهم پرداخت مردم بیشتر از 30 درصد نباشد.

وی گفت: پرداخت 50 درصدی هزینه های درمان توسط مردم در آن زمان موجب شده بود تا ما با شرایط نامطلوب تری نسبت به کشورهای دیگر مواجه باشیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: پرداختی بیماران در بخش خدمات سرپایی مربوط به خدمات بیمارستانی 45 درصد بوده است و 31 درصد خدمات سرپایی و 22.4 درصد خدمات داروخانه ای داشته ایم لذا طبیعی است وقتی 80 درصد خدمات سرپایی را مردم از بخش خصوصی دریافت می کنند و بالعکس 80 درصد خدمات بیمارستانی را از بیمارستان های ما دریافت می کنند با توجه به 45 درصد پرداختی از جیب مردم ما به سراغ طرح خدمات بیمارستانی رفتیم تا با در نظر گرفتن ارتقاء‌کیفیت خدمات شرایط را بهبود ببخشیم.

هاشمی حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه های درمان، بهبود عدالت و دسترسی به خدمات و ارتقاء کیفیت خدمات را از اهداف سلامت عنوان کرد و افزود: از تابستان 92 تا 15 اردیبهشت که من مسئولیت را بر عهده داشتم مهم ترین کار ما تامین کمبود کسری ها بوده است چرا که حدود 8 هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم بعلاوه اینکه با معوقات 25-20 ماهه پرسنلی مواجه بودیم که  ما را با بحران روبرو کرده بود.

وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی خاطر نشان کرد: از اردیبهشت 92 بسته های مختلف بهداشت، درمان،‌ اصلاح تعرفه ها و آموزش در طرح تحول آغاز شد که همه اینها یک زنجیره ای است که 4 بخش آن به مرحله اجرا در آمده است.

وی در خصوص صدور دفترچه بیمه درمانی نیز گفت: از تعداد 11 میلیون نفر که برای اخذ دفترچه ثبت نام کرده بودند 10 میلیون نفر دفترچه دریافت کردند و ما خوشحالیم از اینکه 27 درصد از مراجعات ما در این خصوص از کمیته امداد افزایش داشته است که این موضوع در راستای فرمایشات امام (ره) بوده است.

وی با بیان اینکه در مراجعه به بیمارستان های دولتی در بخش بستری 37 درصد پرداختی مردم از جیب خود به 8.5درصد رسیده است تصریح کرد: دولت در این بخش 2600 میلیارد تومان هزینه کرده است.

وزیر بهداشت افزود: همچنین در شروع کار 320 قلم دارو در بیمارستان ها و 960 رقم از بیرون تهیه می شده است که این موضوع در مورد تجهیزات هم صدق می کرد ولی ما مسیر را گم نکردیم و این روند رو به سهولت است.

وی اقدامات انجام شده در خصوص ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را بسیار ارزشمند دانست و یادآور شد: در حالی که این ماندگاری 5 درصد بوده حالا به 100 درصد افزایش یافته است بعلاوه اینکه ما وضعیت خوبی در این راستا نداریم ولی از 80 هزار تخت فرسوده بیمارستانی 30 هزار تخت فرسوده نو نوار شد و 1میلیون و 400 هزار متر مربع از 557 بیمارستان را بازسازی کردیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر بیمارستان های بالای 64 تخت به شکل 24ساعته پزشک متخصص دارند، افزود: استفاده از پزشکانی که در بیمارستان های دولتی در ساعات بعد از ظهر کاری برای انجام نداشته اند در این راستا منجر به ویزیت 35 میلیون نفر تاکنون شده  که این زیربنایی برای نظام ارجاع است.

وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی در ادامه ارائه آمار اجرای طرح تحول سلامت تصریح کرد: آغاز ساخت 366 محیط زایمانی، 546 هزار زایمان طبیعی رایگان، کاهش 5 درصدی آمار سزارین،‌ 17 پایگاه اورژانس هوایی با 886 سُرتی پرواز از دیگر دستاوردهای این طرح بوده است.

وی با بیان اینکه کمبود دارو تقریباً برطرف شده است، گفت: درحالی که در زمان شروع به کار ما کمبود دارو 20 درصد بود حالا به 3 درصد رسیده است بعلاوه اینکه ما برای اطلاع از اصالت دارو، قیمت دارو و مبدا ورود آن به کشور کارهای نرم افزاری خوبی انجام دادیم که خریدار بتواند با یک موبایل هم اطلاعات دارویی خود را بدست بیاورد که امیدواریم تا سال دیگر یا تا پایان کار دولت از آن رونمایی کنیم.

وی همچنین در خصوص به کارگیری اقتصاد مقاومتی در طرح تحول سلامت افزود: دسترسی مردم به دارو در سال 91 از 63 درصد در بخش بستری به 97 درصد افزایش یافته است همچنین در بخش سرپایی خصوصی پرداختی مردم از 45 درصد به 10 درصد کاهش یافته است بعلاوه اینکه سهم پرداخت مردم در درمان بیماری های صعب العلاج از 97 درصد در مهرماه سال 92 به 12 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش قیمت تجهیزات پزشکی افزود: برای مثال پروتز گردنی از 1میلیون و 800 هزار تومان به 480 هزار تومان در بیمارستان های دولتی کاهش یافته است و یا وسیله ارتوپدی که قیمت آن 38 میلیون تومان بوده  حالا به 2 میلیون تومان رسیده و این نشان می دهد واسطه ها در این بین چقدر سود کرده اند.

گلایه وزیر از برخی اظهار نظرها

وزیر بهداشت با گلایه از برخی اظهار نظرها مبنی بر عملکرد ضعیف وزرات خانه متبوعش در حوزه بهداشت افزود: ما اعتبارات بهداشتی را در سه ماهه آخر سال 93 دریافت کرده ایم ولی حالا دسترسی به پزشک و عدالت در سلامت به گونه ای است که به کارگیری پزشکان خانواده از 5 درصد به 31 درصد افزایش یافته،‌ تعمیرات اساسی در بیش از 2 هزار خانه بهداشت انجام گرفته است که 1500 خانه بهداشت نیز دیروز به طور همزمان افتتاح شده اند و این در حالی است که دسترسی به اقلام دارویی در روستاها از 270 قلم به 436 قلم افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه ما 2 هزار و 200 میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص دادیم، افزود: مشکل جدی ما برای جمعیت 8.5 تا 13 میلیون نفری حاشیه نشینان است که از این میان 10 هزار و 185 نفر حاشیه نشین فاقد مراقبت های بهداشتی هستند که برای مبارزه با شیوع بیماری های واگیر مثل هپاتیت، ایدز، سل و غیره، حتما باید خدمات ارائه شود.

وی افزود: هر 3 هزار نفر ایرانی یک مراقب سلامت دارند و به ازای هر 50 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت وجود دارد، ما 70 درصد این مسیر را رفته ایم و در ادامه راه باید مراقب افزایش کیفیت باشیم.

وی سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر را بسیار ارزشمند عنوان کرد و یاد آور شد: ‌در حال حاضر 75 درصد از مرگ و میر ها در ایران شامل بیماری های غیر واگیر می شود و این نشان می دهد باید در این خصوص کارهای اساسی و زیربنایی انجام شود.

هاشمی با اشاره به تایید این سند توسط مقامات و مسئولین مختلف کشور افزود: کار ملی ما در طول سالهای پیش رو مهم شمردن پیشگیری از بیماری ها است که نمونه آن مسئله خطر روغن،‌ شکر، نمک، افزایش استفاده از مواد لبنی، دخانیات و ... است.

وی در خصوص پرداخت پول به پزشکان که مورد انتقاد برخی به وزارت بهداشت بود، گفت: در حال حاضر 2هزار پزشک درحال خدمت داریم که با توجه به اینکه تعرفه درستی برای پرداخت دستمزد آنها وجود نداشت و درآمدهای آنها متفاوت بود لذا حاضر نمی  شدند با درآمدی کمتر از 10 سال گذشته در برخی  رشته ها مانند جراحی قلب کودکان و بیماری های عفونی در مراکز خدمت حاضر شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به هزینه های تورمی و انتظار افزایش حقوق و دستمزد در این قشر گفت: از سال 64 تا سال گذشته درخصوص افزایش و ساماندهی دستمزد پزشکان کاری انجام نشده بود لذا در جلساتی که با مسئولان و بخش خصوصی داشتیم، بخش خصوصی انتظار افزایش 400 درصدی را با توجه به تورم های سالهای گذشته داشت که در نهایت دولت افزایش 120 درصدی را تقبل کرد و اختلاف بین بخش خصوصی و دولت حل شد.

وی افزود:‌پزشک متخصص عضو هیات علمی 3 میلیون تومان دستمزد و 9 میلیون تومان کارانه برای کار تمام وقت دریافت می کند همچنین پرستار حقوقی معادل 1 میلیون و 900 هزار تومان و کارانه 1 میلیون تومانی دریافت می کند بنابراین پزشک ، چهار برابر پرستار درآمد دارد اما در برنامه ای در صدا و سیما گفتند پزشک ها 300 برابر بیشتر می گیرند.

وزیر بهداشت  ادامه داد: حقوق پرستاری و مامایی رشدی معادل 262 درصد داشت و در مقابل اساتید با رشد 63 درصدی حقوق مواجه شدند بنابراین رشد حقوق در پرستاران بیش از اساتید بود ولی ما قبول داریم که پایه حقوق این دو قشر یکسان نیست.

وی در خصوص برخی اظهار نظرها در مورد افزایش نیروی حوزه بهداشت و درمان تصریح کرد: در حال حاضر 4هزار و 600 نفر در این حوزه فعالیت می کنند که ممکن است 200 نفر نیروی جدید به این مجموعه اضافه شده باشد که آن هم اتفاق طبیعی است لذا نباید اصل کار را زیر سوال برد.

 ابوترابی فرد: وزارت بهداشت در چارچوب قانون عمل کند

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بر عملکرد مسئولان وزارت بهداشت در چارچوب قانون تاکید کرد.

ابوترابی فرد پس از سخنان وزیر بهداشت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و یکی از نمایندگان منتقد عملکرد وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت خدمات خوبی در حوزه درمان ارائه کرده و پرداخت هزینه درمان به کمتر از 10 درصد کاهش یافته است و شاهد تحول در حوزه خدمات درمانی هستیم.

وی افزود: نکته مهم این است که باید در چارچوب قانون عمل شود و بحث نظام ارجاع، پزشک خانواده و طبقه بندی که در قانون برنامه بر آن تاکید شده است اجرا و در این چارچوب عمل شود.

پیگیری نظام ارجاع در برخی استان ها !

ابوترابی فرد گفت: نظام ارجاع در برخی استان ها مانند فارس پیگیری می شود اما در برخی استان های دیگر شاهد این رویه نیستیم و در سطح کشور تناسبی در این زمینه وجود ندارد.

باید دید؛ با چه هزینه ای نظام سلامت متحول می شود

وی با بیان این که باید دید با چه هزینه ای شاهد تحول در نظام سلامت هستیم، افزود: در سال 91 بودجه ای که به  وزارت بهداشت اختصاص داده شد 16 هزار و 400 میلیارد تومان بود اما امسال این بودجه به 58 هزار و 600 میلیارد تومان افزایش یافته و این در حالی است که ما با مشکلات جدی در نظام بودجه ریزی کشور مواجهیم.

یک چهارم بودجه کشور برای حوزه سلامت

نایب رئیس اول مجلس گفت:‌ عملکرد بودجه عمومی دولت در سال 94 از 190 هزار میلیارد تومان بالاتر نخواهد رفت اما ما یک چهارم این بودجه را به حوزه بهداشت و درمان اختصاص دادیم.

ابوترابی فرد افزود: با توجه به منابع بودجه ای اگر در چارچوب قانون حرکت نکنیم نمی توانیم این مسیر را ادامه دهیم و آیا کسی هست که در این مسئله تردید داشته باشد.

- ابوترابی به وزیر بهداشت: چرا مطالبات فرهنگیان افزایش یافته است ؟

- با نگاه بخشی، کشور اداره نمی شود

- مدیریت متکی بر منابع، راه اداره کشور نیست

وی خطاب به وزیر بهداشت گفت: آیا می دانید چرا مطالبات فرهنگیان افزایش یافته است؟ چون پرداخت حقوق با بی عدالتی شفاف روبرو است.

نایب رئیس اول مجلس افزود: با نگاه بخشی نمی توان کشور را اداره کرد بلکه باید به همه بخش های کشور نگاهی متوازن داشت.

ابوترابی فرد گفت: ارتقاء نظام بهره وری و عمل در چارچوب قانون تنها راه نجات کشور است.

وی با بیان اینکه آقای قاضی زاده هاشمی قطعا تلاش زیادی کرده و می کند، افزود: مدیریت متکی بر منابع، راه اداره کشور نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمود رضا محمودی ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    1 0
    آقای وزیر، در کوزه همان تراود که در اوست توضیحات وزبر بهداشت، در مجلس شورای اسلامی پیرامون دلایل عدم اجرای  قانون تعرفه گزاری خدمات پرستاری به خوبی نشان داد که  چه در مخیله ی آقای وزیر بهداشت می گذرد، در این روز آقای قاضی زاده  سخنانی به زبان آورده اند که واقعا متاسف شدم که یک وزیر بتواند در مجلس شورای اسلامی چنین سخنانی  را بر زبان آورد؟ آنجا که قاضی زاده هاشمی برای نیل به آنچه در ذهن خود می گذرد هرچه در نهان دارد بر زبان می آورد ، آیا وی بی خبر است یا خود را به بی خبری زده است؟ آنجا که می گوید، حرفی نیست اگر شما مایل هستید از پیر و جوان و زن و کودک و اندام تحتانی و فوقانی و ... بخاطر زدن یک آمپول وجهی بگیریم.... آقای قاضی زاده ، مگر کار رایگان هم در درمان دارم؟ مگر این پول الان گرفته نمی شود؟ می شود آدرس مراکز درمانی رایگان  تزریقات را بفرمائید که ما هم  اطلا ع رسانی کنیم؟ بهتر می دانید که نداریم ، خودتان هم نداشتید، مرکز چشم پزشکی نور را اجازه می دهید که محل تزریقات رایگان اعلام کنیم.... آقای قاضی زاده اسم این سخنان را چه باید گذاشت؟ فرافکنی، دادن اطلاعات غلط، در روز روشن وارونه جلوه دادن حقایق؟ نه آقای وزیر شما قادر به این کار نیستید، جلوی شما ایستاده اند، محکم و بسیار قوی تر از شما، رسانه های مکتوب ، فضای مجازی، دیگر امکان چنین سخنانی به هر قصد و نیتی و پیش برد هدف وجود ندارد، مگر قصد خود زنی.... گفته اید که برای اجرای این طرح نیازمند ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، می شود بفرمائید این عدد از کجا بدست آمده است؟ مگر قرار است که دوبار از بیمار پول دریافت شود؟ خوب همین پولی که بیمار دریافت می کنید و آن را کارانه و .... منظور می کنید برای پزشکان و ... خوب حق پرستار است و چرا به وی نمی دهید؟ بی جهت برای دولت هزینه های سیاسی ایجاد نکنید و اجازه ندهید رقابت های صنفی بین پرستاران و پزشکان که محصول نابخردی ها و تنگ نظری هاست، دامن دولت را بگیرد. اینکه تعرفه ی پرستاری را در آمپول زدن خلاصه کنید و کار این عزیزان را آنچنان که هست تبیین نکنید به هر نیتی صورت گرفته باشد ، محکوم به شکست است، زیرا پرستاران شخصیت خود را از شما نگرفته اند که بخواهند از دست بدهند، جامعه ی پرستاری امروز عالم.دانا و بالغ و فهم و رشید و کارآمد است و از توان هیچ کس ساخته نیست که این بلوغ و شایستگی را از آنها بگیرد.. شما نام یک استاد دانشگاه را بر خود می کشید، یعنی رعایت ادب و وقار بالاتر از سطح جامعه، انتظار از شما قطعا بیشتر از این حرفهاست که سخن و گفتار شما مایه ی رنجش قشر فرهیخته ی پرستاری کشور شود. این رنجش مدتهاست که وجود دارد، معتقدم که شما با توانایی استثنایی در دنیا، که توانسته اید بالای هزار میلیارد تومان سرمایه کسب کنید آنهم در کشوری که می فرمائید نرخ تعرفه ها یک سوم نرخ حداقلی هست( که اگر واقعی بود حتما حق شما تضییع نمی شد و چند هزار میلیارد سرمایه داشته اید تا ثابت شود در این کشور فعل خواستن را می شود راحت صرف کرد و قطعا با تولید این همه ثروت ، با مالیاتی که سه برابر می شد چقدر بیش از گذشته و حال وقف مردم می شدید و کشور از وجود شما بیشتر بهره مند می  شد)  قطعا توانایی  پیدا کردن راه حل تعامل با پرستاران را دارید ، چون عرض کردم که شما ماشالله مصداق خواستن توانستن هستید. اما آقای قاضی زاده ، علومی در دنیا بیش از ۵۰ سال است که بوجود آمده که مربوط به اقتصاد سلامت و مدیریت سلامت و مدیریت منابع و اثربخشی منابع و .... اینجور چیزهاست، اتفاقا در داخل  کشور هم اساتید فارغ التحصیل این رشته هستند که توان ان را دارند که پیشرفت‌های علم مدیریت نظام سلامت را به اطلاع شما برسانند، دنیا خیلی بیشتر از یک رشته ی پزشکی علم دارد و توسعه یافته است، اصلا دوره ای که ابوعلی سینا، سیاست و فلسفه و پزشکی و .... رو با هم داشت گذشته.. امروز ابوعلی سینا اگر زنده بود شک نکنید اولین چیزی که می فهمید این بود که جای فقط وی در  تدریس و آموزش بود و نه مدیریت، چون آنقدر تخصصی شده است که انسان اگر از آن سر در نیاورد ، مجبور است به فرافکنی و شارلاتانیزم و ... اینجور کارها برسد، چون نادانی و جهل، عصیان می آورد و عصیان خشم و خشم هم عصبانیت و بی منطقی و بی ادبی که باعث اعتراض می شود. من معتقدم که پرخاشگری ، پرخاشگری می آورد و توهین ،توهین، من معتقدم ادب مرد به از دولت اوست...لذا خودم به شخصه سعی می کنم، عشق بورزم و اهل درد باشم و محبت، معتقدم محبت بنایی هست که خلل پذیر نباشد، البته همیشه معتقدم که موضوع ادب را چندان به اجبار نمی‌شود نهادینه کرد بلکه در نهایت از کوزه همان تراود که در اوست. البته اینها بخشی از اعتقادات من است و جنابعالی ساحت شما، ساحت یک استاد هست و چه نیاز به شنیدن این حرفها، خواستم اعتقادات بنده را بدانید.