رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واکسن مورفین تاییدیه سازمان غذا و دارو را ندارد، در عین حال توضیحاتی در خصوص وضعیت داروهای بیماران خاص در کشور ارائه داد.

سلامت نیوز:رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واکسن مورفین تاییدیه سازمان غذا و دارو را ندارد، در عین حال توضیحاتی در خصوص وضعیت داروهای بیماران خاص در کشور ارائه داد.
به گزارش  سلامت  نیوز به نقل از ایسنا، دکتر دیناروند در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید داروهای خاص در پاسخ به سوالی در خصوص تفاهم نامه سازمان غذا و دارو با سازمان نظام پزشکی گفت:‌ این تفاهم نامه جدید نیست و البته اجرایی نشده است و سازمان نظام پزشکی باید زیر ساخت‌های آن را ایجاد کند. در این صورت حتی می‌توانیم اختیاراتی را به انجمن داروسازان نیز واگذار کنیم. البته در حوزه نظارتی خود سازمان غذا و دارو عمل می‌کند، اما در بحث‌هایی مانند صدور پروانه، تاسیس داروخانه، کنترل فاصله داروخانه‌ها و غیره، انجمن داروسازان می‌تواند این اقدامات را انجام دهد.


واکسن مورفین مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره واکسن مورفین گفت: اصلا چنین واکسنی به نام شیشه و مورفین نداریم. این موضوع یک طرح تحقیقاتی برای آنتی‌بادی بوده است؛ به طوری که وقتی این واکسن تزریق شود جلوی اثرگذاری مورفین را بگیرد. مطالعاتی در این خصوص انجام شده اما غذا و دارو آن را تایید نکرده است و این پرونده گیرهای زیادی دارد.
دیناروند با بیان اینکه این موضوع فقط یک طرح تحقیقاتی است، گفت: طبیعتا صدور مجوز باید مراحل خود را طی کند، اما پرونده از نظر ما قابل تایید نیست. سایر مسئولین هم اصلا لازم نیست فشار رسانه‌ای بیاورند و انتظارات نابجا ایجاد کنند. مطمئن باشید که اگر در دنیا واکسنی برای جلوگیری از اعتیاد وجود داشته باشد، سازمان غذا و دارو اولین گروهی است که از آن استقبال می‌کند.
وی ادامه داد: این فراورده تایید نشده و تاییدیه مطالعات بالینی سازمان غذا و دارو را ندارد. البته هر کار بالینی در سطح تحقیقاتی نیازی به کسب مجوز ما ندارد و ممکن است مجوز کمیته اخلاق مرکز تحقیقاتی خود یا دانشگاه خود را گرفته باشد. در مورد این فراورده نیز شاید کمیته اخلاق مرکز تحقیقاتی پاستور مجوز داشته باشد.
هیئت وزارت بهداشت به زودی راهی افغانستان می‌شود

دیناروند در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر وزیر صحت عامه افغانستان به ایران گفت: در این مورد هم در سطح دو وزیر تفاهم نامه‌ای امضا کردیم و هم یک نقشه اجرایی بین بنده و وزیر افغانستان منعقد و بنا شد که به وزارت بهداشت افغانستان در زمینه آموزش پرسنل، تجهیز آزمایشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت کمک کنیم. به زودی نیز هیئتی از وزارت بهداشت در کشور افغانستان حضور پیدا خواهند کرد.
دیناروند در ادامه درباره کیفیت داروهای ایرانی گفت: کیفیت داروهای ایرانی رو به افزایش است و ما در این مورد در سال‌های آتی شاهد وضعیت بسیار بهتری نسبت به وضع موجود خواهیم بود.


وی افزود: در حال حاضر صادرات دارویی ما 200 میلیون دلار است. اگر این را با سال‌های قبل مقایسه کنیم، می‌بینیم که وضعیت بسیار بهتر است. امیدواریم طی 10 سال آینده بتوانیم میزان صادرات را از یک میلیارد دلار عبور دهیم. با توجه به شرایط پساتحریم و علاقه شرکت‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در ایران وضعیت بهتر خواهد شد و انتظار داریم که شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران درخواست دهند.
وضعیت ایران در زمینه داروهای بیماران خاص در منطقه بی‌نظیر استرئیس سازمان غذا و دارو در مورد شرایط ایران در خصوص داروهای بیماران خاص گفت:‌ در این زمینه و به خصوص در زمینه داروهای بیماران ام اس شرایط‌مان در منطقه بی‌نظیر است. در حال حاضر 30 هزار بیمار ام.اس داریم که از داروها و درمان مدرن استفاده می‌کنند. حدود 84 درصد از این تعداد داروی ایرانی دریافت می‌کنند و 16 تا 17 درصد داروهای خارجی را مصرف می‌کنند.
دیناروند افزود: بنابراین نسبت بیمارانی که داروی ایرانی می‌گیرند، نسبت به کسانی که داروی خارجی دریافت می‌کنند رو به افزایش است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha