رئیس دانشگاه بقیةالله‌(عج) گفت: اورژانس مصدومان شیمیایی بیمارستان بقیةالله(عج) با ظرفیت ۲۴ تخت ظرف ۲ ماه آینده آماده ارائه خدمات به مردم ایران در صورت عقد قرارداد وزارت بهداشت با دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) است.

سلامت نیوز:رئیس دانشگاه بقیةالله‌(عج) گفت: اورژانس مصدومان شیمیایی بیمارستان بقیةالله(عج) با ظرفیت ۲۴ تخت ظرف ۲ ماه آینده آماده ارائه خدمات به مردم ایران در صورت عقد قرارداد وزارت بهداشت با دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) است. 


به گزارش سلاامت نیوز به نقل از فارس، سردار جعفر اصلانی در هفتمین سمینار شیمی و محیط زیست با بیان اینکه رشد صنعت در کشور طی 30 سال گذشته چشمگیر بوده است، اظهارداشت: بخش عمده‌ای از پیشرفت صنعتی در زمینه شیمی و پتروشیمی بوده و افرادی که در این مراکز کار می‌کنند را در معرف آسیب قرار داده است.


وی ادامه داد: مصدومیت با گاز کلر که برای تصفیه آب استفاده می‌شود می‌تواند فرد را دچار عوارض حاد و مزمن کند.
این فوق تخصص ریه با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد بیماران ناشی از عوارض شیمیایی غیر مرتبط با حملات شیمیایی، وجود ندارد، صنایع رشد گسترده‌ای در کشور دارند به همین دلیل شاید نتوان آمار دقیقی از تعداد بیماران دچار شده به عوارض شیمایی غیر متربط با حملات شیمیایی که ناشی از صنعتی شدن کشور و افزایش تولیدات محصولات شیمایی است، ارائه داد.


رئیس  دانشگاه بقیه‌الله (عج) تصریح کرد: سیستم‌های بهداشتی و درمانی کشور و آنهایی که متصدی حفاظت از شاغلان در مراکز صنعتی و ساکنان حاشیه این مراکز هستند باید قبل از این صنایع سیستمی را طراحی کنند، هنوز صنایع متعددی داریم که حضور آنها در مراکز شهری مخاطره‌آمیر است و باید جهت انتقال آنها اقداماتی صورت گیرد.
سردار اصلانی ادامه داد: همچنین ایجاد و تهیه پروتوکل‌هایی برای جلوگیری از صدمه افرادی که در معرض این مواد قرار می‌گیرند جزء دیگر اقداماتی است که باید در این زمینه انجام شود که هنوز پروتوکل جامعی در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: مرحله سوم این است که مجموعه‌هایی وجود داشته باشند تا خدمات درمانی را براساس پروتوکل‌های علمی تدوین شده در سراسر کشور ارائه دهند.
وی با بیان اینکه مراکز تخصصی مواجهه با مصدومان شیمیایی انگشت‌شمارند، گفت: اکنون دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله بعنوان قطب علمی و درمانی بیماران شیمیایی در کشور انتخاب شده که تحقیق، آموزش و درمان تخصصی مختص به رویارویی با آسیب‌های شیمیایی و درمان بیماران مهمترین برنامه‌های آن با مرجعیت پدافند شیمایی سازمان پدافند غیرعامل است.


رئیس دانشگاه بقیه‌الله (عج) تصریح کرد: با اشاره به اینکه اوژانس شیمیایی نسبت به سایر اورژانس‌ها متقاوت است، تصریح کرد: در صورت وقوع عارضه‌ای شیمیایی در افراد که آمارهای آن طی سالهای اخیر به علت رشد مصرف مواد شیمیایی از جمله گاز کلر (استخرهای آبی) مواد شوینده بویژه سفیدکننده‌ها پرسنل مشغول به کار در مراکز تولیدات محصولات شیمایی و برخی معادن که دچار آسیب‌هایی از طریق استنشاق و پوست شده‌اند، بالا رفته است این پورژانس باید تمام امکانات اولیه تا تخصصی برای رفع آلودگی، تشخیص فوری و درمان در مراحل مختلف را دارا باشد که این موضوع موجب تفاوت ساختاری اورژانس شیمیایی نسبت به اورژانس‌های روتین یا معمولی موجود در مراکز درمانی سراسر کشور شده است اما سایر قسمت‌ها مانند تخت‌های بستری امکانات اتاق عمل و بخش‌های بستری آن تفاوتی با اورژانس‌های دیگر ندارد.


سردار اصلانی گفت: اکنون با ظرفیت 24 تخت آماده ارائه خدمات اورژانس و درمان علاوه بر نیروهای مسلح به کل جامعهه هستیم که در این راستا نیز دانشگاه علوم بقیه‌الله آماده عقد قرارداد با وزارت بهداشت برای پوشش‌های بیمه‌ای همگانی جهت بهره‌مندی بیشتر با سایر بیماران از خدمات اورژانس یا درمان مجروحان شیمیایی است.
وی خاطرنشان کرد: خدماتی که پیش از این تنها با دفترچه‌های نیروهای مسلح تحت حمایت بیمه‌ای بوده است، حالا در صورت عقد قرارداد وزارت بهداشت با دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله برای عموم مردم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha