عضو ناظر مجلس در شورای عالی حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه اجازه واردات محصولات تراریخته نباید به یک تهدید زیست محیطی ختم شود،گفت: به منظور حفظ محیط زیست و سلامت جامعه باید حتی محصولات تراریخته ای که مجوز واردات دارند هم به تایید سازمان حفاظ ازمحیط زیست برسند.

تولید محصولات دستکاری ژنتیکی شده شوخی بردار نیست/لزوم تایید محیط زیست برای مجوزدارها

سلامت نیوز: عضو ناظر مجلس در شورای عالی حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه اجازه واردات محصولات تراریخته نباید به یک تهدید زیست محیطی ختم شود،گفت: به منظور حفظ محیط زیست و سلامت جامعه باید حتی محصولات تراریخته ای که مجوز واردات دارند هم به تایید سازمان حفاظ ازمحیط زیست برسند.

به گزارش سلامت نیوز، عباس پاپی زاده درگفت وگو با خانه ملت،درخصوص خطرات محصولات تراریخته برای محیط زیست و مصرف کننده که طی روزهای اخیر مورد بحث و اختلاف وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفاظت ازمحیط زیست قرارگرفته است،گفت: قوانینی داریم که اجازه واردات محصولات تراریخته را می دهد اما حتی محصولاتی هم که مجوز دارند باید مورد تایید سازمان های مربوطه مثل محیط زیست قرار گیرند.
 

وظایف سازمان حفاظت از محیط زیست در راستای حفظ شرایط فعلی محیط زیست کشور است

نماینده مردم دزفول درمجلس شورای اسلامی افزود:باتوجه به اینکه وظایف سازمان حفاظت از محیط زیست در راستای حفظ شرایط فعلی محیط زیست کشور است و این محیط زیستی که قرار است سلامت مردم را تامین کند باید محصولات تراریخته ای هم که مجوز واردات دارند،مورد تایید سازمان های مربوطه مثل محیط زیست قرار گیرند.
 

تاکید بر رعایت چارچوب های زیست محیطی از سوی وزارت جهادکشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی درخصوص واردات محصولات تراریخته به صورت قانونی اقدام می کند؛اما حفظ چارچوب های مربوط به بحث‌های زیست محیطی نیز بسیارحائز اهمیت است.

وی ادامه داد: محصولات تراریخته به محصولاتی گفته می شود که به لحاظ ژنتیکی دستکاری شده و دارای یک شرایط و صفات جدید می شوند،در واقع وقتی به دنبال این هستیم که محصولاتی با عملکرد بالا و یا رنگ خاص و ظاهری متفاوت تولید کنیم؛ژنتیک آنها را دستکاری می کنیم؛و بر اساس این دستکاری های ژنتیکی یا صفاتی جدید بوجود می آید و یا اینکه این صفات را تقویت می کنیم.

پاپی زاده افزود: درجریان این تغییرات و دستکاری ژنتیکی گاهی محصول نهایی تولید شده با صفات جدید ممکن است در طبیعت به صورت یک صفت تهاجمی ظاهر شوند،مثلا برخی زنبورهای عسل که روی آنها کار شده و این زنبورها دچار جهش ژنتیکی شده اند که اگر درمحیط زیست آزاد باشند شکارگران خیلی نامتوازنی خواهند شد و باعث می شوند؛جمعیت برخی از حشرات که به تعادل رسیده کم شده و از بین روند.

وی تصریح کرد: تولید محصولات تراریخته شوخی بردار نیست؛چرا که کنترل صفات جدید ژنتیکی ایجادشده در آینده با هزینه‌های سنگین انجام شدنی است و معلوم نیست که موفق به کنترل آن شویم.


اجباری برای واردات محصولات تراریخته وجود ندارد

عضوناظرمجلس در شورای عالی حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه اجباری برای واردات محصولات تراریخته وجود ندارد،ادامه داد:اما درواقع استفاده از محصولات تراریخته روش آسان و ارزانتر برای تامین محصولات غذایی است.

پاپی زاده گفت:اتحادیه اروپا که آغازگر و بنیانگذار استفاده از محصولات تراریخته است براحتی از این محصولات استفاده نمی کنند و کسانی که تولید کننده موادتراریخته هستند ملزم اند برچسب و هلوگرام مربوطه را بر محصولات تولیدی خود نصب کنند تا مصرف کننده با علم به اینکه این محصولات تراریخته هستند نسبت به خریداری و مصرف انها اقدام کند.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قانون اجازه واردات محصولات تراریخته را می دهد،اما این مجوز اجباری و الزام آور نیست،بلکه این مجوز راهی است برای تامین نیازهای داخلی اما این اجازه نباید به یک تهدید ختم شود.

لازم به ذکر است، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز نگرانی از واردات محصولات تراریخته به کشور گفت: این موضوع در شورای عالی ایمنی زیستی با حضور معاون اول رئیس جمهور بررسی می‌شود.

معصومه ابتکار تصریح کرد: "جی ام او ها" یا مواردی که در ژنتیک آن دستکاری می‌شود،بدون هیچ کنترلی درسال‌های گذشته به کشور وارد شده است که این امر باعث ایجاد بیماری‌های خطرناک در کشور می‌شود.

وی یادآور شد: واردات ذرت و روغن سویای تراریخته از نظر سازمان حفاظت محیط زیست غیرقابل قبول است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: شورای عالی ایمنی زیستی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شده و در دستورالعمل‌های خود به اصلاح آیین‌نامه‌ها در این خصوص می‌پردازد که ریسک بهداشتی آن برعهده وزارت بهداشت و ریسک زیست محیطی برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی پناه ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    1 0
    با تشکر از گزارش خوب شما، آگاه سازی مردم در مورد ریسک های احتمالی محصولات تراریخته نقش مهمی را انتخاب اگاهانه مردم در گزینش مواد غذایی شان دارد. جای خیلی خوشحالی است که بسیارب از نمایندگان نسبت به این موضوع اشراف دارند و امیدواریم قوانین اصلاح شود و سود کلان کمپانی های امریکایی به قیمت سلامت جامعه تمام نشود