مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس از خشک شدن 9 تالاب استان فارس خبر داد و گفت: دیگر امیدی به احیای برخی از این تالاب‌ها نیست.

سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس از خشک شدن 9 تالاب استان فارس خبر داد و گفت: دیگر امیدی به احیای برخی از این تالاب‌ها نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ،حمزه ولوی در مورد خودسوزی تالاب پریشان گفت: تالاب پریشان چند روزی است؛ دچار خودسوزی شده است، زیرا زمانی که یک تالاب آب شیرین که پوشش گیاهی در آن وجود دارد، خشک شود و از یک طرف زیر سطح خاک آن رطوبت وجود داشته باشد، در اثر داغی هوا و تجزیه در خاکِ پیت که از باقی‌مانده بقایای گیاهی ایجاد شده، خودسوزی در آن به وجود می‌آید، یعنی پیت زیر لایه سطحی شروع به سوختن می‌کند. این خودسوزی از یک نقطه نیز آغاز نمی‌شود و ممکن است؛ به صورت همزمان در یک منطقه وسیع اتفاق بیفتد.


وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳ هکتار از تالاب پریشان دچار آتش‌سوزی است، ادامه داد: راههای مختلفی برای حل این مشکل از جمله خاک‌ریزی مطرح شد که امکان‌پذیر نبود، حتی خودرو آتش‌نشانی هم نتوانست به تالاب برسد و در جاده کنار آن در خاک فرونشست.
ولوی خاطرنشان کرد: به طور کلی امکان دسترسی هیچ ماشینی به این منطقه نیست و تنها تعداد کمی از افراد در این مدت توانسته‌اند به منطقه بروند که آن‌ها هم اگر خیلی به محل نزدیک می‌شدند در گل فرو می‌رفتند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم؛ از چاه‌های نزدیک، لوله‌کشی کنیم تا آب به این منطقه وارد شود و از طریق روش غرقابی خودسوزی به پایان برسد.


وی افزود: اکنون حدود ۳۶ ساعت است که آب به سمت این ۳ هکتار هدایت می‌شود که بسیار موثر بوده و قرار است؛ یک لوله جدید هم از حقابه کشاوزران با دادن هزینه لازم به آنها اضافه شود، بنابراین می‌توانیم بگوییم که مهار آتش ظرف امروز یا فردا امکان‌پذیر خواهد بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس اظهار کرد: بخش عمده آبی که به آنجا می‌رسد، به دلیل گرمای زیاد زمین تبخیر می‌شود، بنابراین به آب زیادی برای مهار آتش نیاز داریم تا علاوه بر خنک کردن زمین مانع از رسیدن اکسیژن نیز بشود تا از این طریق آتش خاموش شود.


خشکی‌ها برخی‌ تالاب‌های استان فارس دائمی است
وی در ارتباط با وضعیت تالاب‌های استان فارس گفت: از ۱۰ تالابی که در فارس وجود دارد، همه تالاب‌ها به جز تالاب «هفت برم» خشک شده‌اند، که برخی از این خشکی‌ها فصلی و برخی دائمی است.
ولوی توضیح داد: پریشان، طشک، بختگان، کافتر و مهارلو تالاب‌هایی هستند که به طور دائمی خشک شده‌اند که در مورد برخی از آن‌ها مانند مهارلو و کافتر دیگر امیدی به احیا نیست؛ اما تالاب‌هایی همانند طشک و بختگان اگر مدیریت شوند و حقآبه آنها تامین شود، می‌توانند؛ احیا شوند.
وی در پایان تصریح کرد: ستاد احیای تالاب‌های استان تشکیل شده است و امیدواریم که با همکاری جهاد کشاورزی و دیگر دستگاههای مرتبط بتوانیم؛ کار احیا تالاب‌های استان را پیش ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha