پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 159613

از نظر علمی هر فعل و انفعالی در یك گسل منجر به تحریك دیگر گسل‌ها و در نتیجه وقوع زلزله می‌شود. اما پیش‌بینی زلزله هنوز از سوی هیچ علمی ممکن نیست. با توجه به اینكه در روزهای اخیر شاهد وقوع زلزله در استان تهران بودیم باید دانست كه احتمال زلزله در این استان زلزله‌خیز در هر لحظه وجود دارد. اینكه شدت زلزله كوچك یا بزرگ باشد چندان مهم نیست بلكه باید درباره آن چاره‌اندیشی كرد.

ممكن است هر لحظه زلزله بیاید

سلامت نیوز:از نظر علمی هر فعل و انفعالی در یك گسل منجر به تحریك دیگر گسل‌ها و در نتیجه وقوع زلزله می‌شود. اما پیش‌بینی زلزله هنوز از سوی هیچ علمی ممکن نیست. با توجه به اینكه در روزهای اخیر شاهد وقوع زلزله در استان تهران بودیم باید دانست كه احتمال زلزله در این استان زلزله‌خیز در هر لحظه وجود دارد. اینكه شدت زلزله كوچك یا بزرگ باشد چندان مهم نیست بلكه باید درباره آن چاره‌اندیشی كرد.

به گزارش سلامت نیوز، فریبرز ناطقی‌ الهی-استاد مهندسی زلزله و سازه در روزنامه آرمان نوشت: « تهران روی گسل زلزله قرارداد»، « ایران زلزله خیز است» و... این جملات را بارها شنیده‌ایم اما اینكه در این زمینه مسئولان امر و مردم چه اقدامات سازنده و راهگشایی انجام داده‌اند جای تامل دارد.

از نظر علمی هر فعل و انفعالی در یك گسل منجر به تحریك دیگر گسل‌ها و در نتیجه وقوع زلزله می‌شود. اما پیش‌بینی زلزله هنوز از سوی هیچ علمی ممکن نیست. با توجه به اینكه در روزهای اخیر شاهد وقوع زلزله در استان تهران بودیم باید دانست كه احتمال زلزله در این استان زلزله‌خیز در هر لحظه وجود دارد. اینكه شدت زلزله كوچك یا بزرگ باشد چندان مهم نیست بلكه باید درباره آن چاره‌اندیشی كرد.

سال 1376 گزارشی به شهردار وقت ارائه شد و در آن آسیب‌پذیری شهر تهران در مقابل زلزله مورد توجه قرار گرفت. اگر در آن زمان جمعیت تهران چهار میلیون نفر بود اما هم‌اكنون این جمعیت به 12 میلیون نفر رسیده است و پوشش‌دهی این جمعیت انبوه در مواقع بحرانی باعث بروز مشكلات عدیده‌ای می‌شود. با توجه به اینكه زیرساخت‌های لازم برای كنترل وضعیت بحرانی چندان وجود ندارد، بالطبع با هر تكان كوچكی نگرانی‌ها تشدید می‌شود. در اطراف شهر تهران تعداد زیادی شاخه گسل و تعدادی شاخه گسل ریزتر در زیر شهر وجود دارد. با این شرایط احتمال وقوع زلزله‌های بزرگ در این شهر وجود دارد. هر 70 سال یك بار زلزله‌ای در كشور رخ می‌دهد. اینكه افكار عمومی نگران وقوع زلزله در روزهای اخیر باشد چندان علمی نیست. بلكه باید همیشه احتمال وقوع زلزله را داد. استان تهران روی محل بسیاری از گسل‌ها قرار گرفته و لرزش‌های آن نیز زیاد است.

اینكه برخی افراد با شنیدن این اخبار دچار استرس شده یا دو هفته به مسافرت رفته تا با مشكلات ناشی از زلزله روبه‌رو نشوند، چندان بینش درستی نیست بلكه احتمال وقوع زلزله در هر مكان و هر زمانی وجود دارد. مردم باید خودشان بدانند كه اگر می‌خواهند در شهری مانند تهران زندگی و از امكانات و تاسیسات حیاتی آن استفاده كنند، این شهر از لحاظ زیرساخت‌های مدیریت بحران چندان پاسخگوی سوانح نیست. مسئولان دیگر نباید امكانات بیشتری از جمله افتتاح مراكز تفریحی و خرید را به تهران اختصاص دهند. راهكار اساسی در زمینه ایمن‌سازی شهر تهران خلوت‌سازی این كلان‌شهر و استفاده از سیستم‌های امداد و نجات پیشرفته است. در ضمن اقداماتی همچون آموزش همگانی به مردم می‌تواند در زمینه آگاه‌سازی و آموزش اساسی موثر باشد.

مسئولان ما در هر سمت و جایگاه باید دوره‌های آموزشی در زمینه نحوه مقابله با زلزله را بگذرانند تا با ایمن‌سازی بتوان جلوی خسارت‌های احتمالی را گرفت. با توجه به تالیف كتاب‌های زیادی در زمینه زلزله اما اقدام چندانی برای مقابله با آن انجام نشده است. در طول تاریخ مردم همیشه از وقوع زلزله بیم داشته‌اند اما تاكنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. باید همگان به این باور برسند كه فقط باید اقدامات علمی و عملی را برای كاهش خسارت‌های ناشی از وقوع زلزله لحاظ كرد. وضعیت معماری و شهرسازی در شهر تهران از نارسایی‌های متعددی از جمله عدم رعایت ایمنی در ساخت و ساز، اصول فنی، داشتن بافت‌های فرسوده و... رنج می‌برد. شهر تهران پایتخت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی كشور است و با وقوع زلزله در این كلان‌شهر، كل كشور مختل می‌شود. باید توجه داشت برای مقابله با نارسایی‌های زلزله هم‌اكنون نمی‌توان كاری انجام داد بلكه باید اصول فنی را جدی گرفت.

وقتی می‌گوییم باید اصول فنی را جدی گرفت، در جامعه اصل موضوع فراموش می‌شود و دلالان در پی گرانی و افزایش محاسبات خود می‌روند كه این اقدام منفعت طلبانه بسیار آسیب‌زا و منجر به پرداخت تاوان سنگینی می‌شود. در واقع، باید مسئولان امر بدانند با رعایت چه اصولی به شكل خودجوش و برنامه‌ریزی شده می‌توانند در زمان قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران كاری از پیش ببرند. در اصل باید به این نكته توجه داشت كه احتمال وقوع زلزله در هر لحظه وجود دارد تا به این ترتیب شهرهای روی گسل‌های اصلی و گسل‌های فعال تحلیل رفته تا با كوچك‌سازی بتوان آنها را مدیریت كرد. برای این كار نباید شهرداری مجموعه‌های متنوع بسازد. باید توجه داشت كه وقتی ساخت و سازها، تجهیزات و امكانات شهر افزایش می‌یابد اما زیرساخت‌های آن فقط برای چهار میلیون نفر تدارك دیده شده نه 12میلیون، در مواقع بحرانی شاهد مشكلات عدیده‌ای خواهیم بود. این نارسایی‌ها فقط با برنامه‌ریزی، مدیریت و انتقال افراد به دیگر شهرها برطرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha