پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 159627

منطقه تهران پتانسیل رخداد بالایی از نظر رخداد زمین‌لرزه مهم دارد و گفت‌و‌گو‌های ایجاد شده بعد از دو زمین‌لرزه اخیر در استان تهران می‌تواند به توجه به مسأله زمین‌لرزه در تهران و مطالعات فوری مانند سامانه‌های هشدار پیش هنگام زلزله و تهیه نقشه ریسک زمین‌لرزه در تهران و پیگیری جدی مطالعات بهسازی و مقاوم‌سازی و توسعه آزمایشگاه های پیشرفته و شبکه‌های محلی لرزه نگاری وشتابنگاری در این منطقه کمک فراوانی کند.

سلامت نیوز:منطقه تهران پتانسیل رخداد بالایی از نظر رخداد زمین‌لرزه مهم دارد و گفت‌و‌گو‌های ایجاد شده بعد از دو زمین‌لرزه اخیر در استان تهران می‌تواند به توجه به مسأله زمین‌لرزه در تهران و مطالعات فوری مانند سامانه‌های هشدار پیش هنگام زلزله و تهیه نقشه ریسک زمین‌لرزه در تهران و پیگیری جدی مطالعات بهسازی و مقاوم‌سازی و توسعه آزمایشگاه های پیشرفته و شبکه‌های محلی لرزه نگاری وشتابنگاری در این منطقه کمک فراوانی کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مهدی زارع- عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در روزنامه ایران نوشت:  سه‌شنبه شب (3/6/94) دومین زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 4 ریشترطی کمتر از 13 روز در محدوده کمتر از 120 کیلومتری تهران در حدود 25 کیلومتری فیروزکوه رخ داد. این زلزله با بزرگی 6/4 در ساعت 22:06 سه‌شنبه 3/6/94 در ١٠٠ کیلومتری شرق تهران ارتباط مستقیم با گسل‌های تهران ندارد.

توجه کنید که گسل شمال تهران در روستای کلان (در 35 کیلومتری شمال شرق تهران پارس) به انتهای خود و تلاقی با گسل مشا می‌رسد. این زلزله سه‌شنبه شب با انتهای گسل شمال تهران حدود 100 کیلومتر فاصله داشته است. ضمناً در جنوب محل تغییر روند پهنه گسل مشا (از شمال غرب-جنوب شرق، در البرز مرکزی و غربی، به روند شمال شرق - جنوب غرب در شرق البرز) در حدود ٢٥ کیلومتری جنوب غرب فیروزکوه رخ داد. این زلزله ممکن است تعداد زیادی پس‌لرزه نیز داشته باشد (فوج گونه باشد) و به صورت توالی از زلزله‌ها رخ دهد.
همین پهنه در تاریخ بهمن و اسفند 1388 و بهمن 1389 محل رخداد سری زمین‌لرزه‌هایی با بزرگی حدود 5 ریشترو کمتر بوده است. در 21 دی ماه 1390 نیز در همین منطقه زمین‌لرزه‌ای با بزرگی 1/5 رخ داده است.
از زمین‌لرزه‌های معروف این منطقه می‌توان به زلزله‌های 1665 میلادی و 1830 میلادی دماوند در راستای گسل مشا اشاره کرد. در 30 دی‌ماه 1368 نیز زمین‌لرزه‌ای با بزرگی 9/5 در این ناحیه رخ داد که در حدود 5 بامداد موجب بیدار شدن بسیاری از شهروندان تهرانی از خواب شد.
منطقه مزبور هم سابقه رخداد زلزله‌های تاریخی دارد و همچنین محل تلاقی گسل‌های مهم در جنوب البرز و محل تغییر روند ساختاری در این ناحیه در پهنه گسل مشا است، توان لرزه زایی بالا تا حداکثر 7/5 را نیز داراست. اینکه زمین‌لرزه‌ای رخ دهد (با بزرگی 6/4) و بعد از آن زمین‌لرزه‌های کوچکتری نیز اتفاق افتد، نمی‌توان الزاماً آن را  پایان ماجرا و رخ ندادن زلزله‌ای مهمتر در آن منطقه دانست، البته التهاب آفرینی بیهوده نیز کاری غیر علمی است.  سؤال مهمی که مطرح است این است که آیا این زلزله بر تهران تأثیری داشته و دارد؟ آیا وضع تهران بعد از این دو زلزله (جوادآباد 22/5/94 و فیروزکوه 3/6/94) خطرناک‌تر شده است؟ جواب آن است که در حد اطلاعات موجود، منطقه تهران خود پتانسیل بالایی برای رخداد زمین‌لرزه‌ای شدید دارد. مطالعات بیشتر در مورد تغییرات استرس لرزه‌ای و زمین ساختی در این محدوده از سوی محققان در حال انجام است. اینکه زلزله سه‌شنبه شب در تهران توسط تعداد بیشتری از مردم (حتی بیش از کانون زلزله) احساس و گزارش شد می‌توان این این‌طور موضوع را توضیح داد که تهران محل مهمترین تمرکز جمعیت در استان (و کشور) است. بنابراین علی الاصول مردم بیشتری وجود دارند که در تهران چنین رویدادی را ممکن است حس کنند. (بسیار بیش از محدوده کانونی زلزله فیروزکوه).

مورد دیگر آن است که در تهران بیشتر مردمی که در طبقات سوم و بالاتر بوده‌اند این زلزله را حس کرده‌اند و این در فاصله بیش از ١٠٠ کیلومتر طبیعی است. بنابراین اینکه مردم بیشتری در محدوده تهران این زلزله را حس کنند ربطی به انتقال زلزله به گسل‌های تهران ندارد. منطقه تهران پتانسیل رخداد بالایی از نظر رخداد زمین‌لرزه مهم دارد و گفت‌و‌گو‌های ایجاد شده بعد از دو زمین‌لرزه اخیر در استان تهران می‌تواند به توجه به مسأله زمین‌لرزه در تهران و مطالعات فوری مانند سامانه‌های هشدار پیش هنگام زلزله و تهیه نقشه ریسک زمین‌لرزه در تهران و پیگیری جدی مطالعات بهسازی و مقاوم‌سازی و توسعه آزمایشگاه های پیشرفته و شبکه‌های محلی لرزه نگاری وشتابنگاری در این منطقه کمک فراوانی کند. ولی از یاد نبریم که همه جمعیت استان تهران در تهران ساکن نیستند. ایمنی مردمان فیروزکوه، دماوند، رودهن، پردیس، بومهن، ورامین و رباط کریم نیز به اندازه مردم تهران مهم است. مردمی که به طور خودکار از معضلات حاشیه‌های پایتخت هم برخوردار هستند و به نظر می‌رسد که از نظر ایمنی لرزه‌ای در مورد آنها به دلیل اهمیت مسأله تهران غفلت هم صورت گرفته باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha