پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 159628

تستوسترون به عنوان هورمون مردانه شناخته شده است که در شکل گیری عضلات قوی، کنترل خشم و تمایل جنسی نقش دارد. اما باید بدانید که زنان نیز این هورمون را دارند. اگرچه بدن زنان به اندازه مردان این هورمون را تولید نمی کند اما همان میزان کمی که تولید می شود بر احساسات و تمایل جنسی آنان نقش دارد. میزان ترشح این هورمون در زنان متفاوت است.

سلامت نیوز: تستوسترون به عنوان هورمون مردانه شناخته شده است که در شکل گیری عضلات قوی، کنترل خشم و تمایل جنسی نقش دارد. اما باید بدانید که زنان نیز این هورمون را دارند. اگرچه بدن زنان به اندازه مردان این هورمون را تولید نمی کند اما همان میزان کمی که تولید می شود بر احساسات و تمایل جنسی آنان نقش دارد. میزان ترشح این هورمون در زنان متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، گفته می شود میزان طبیعی آن بین ۱۵تا ۷۰ mg ldl است، در سایت «Readers Digest» علایم و عوارض پایین بودن تستوسترون در زنان اشاره شده است.
همیشه احساس خستگی می کنید:

افت انرژی طی روز امری طبیعی است؛ اما احساس خستگی مداوم یا هنگام ورزش کردن سریع می تواند نشانه کمبود این هورمون باشد. نتایج تحقیقات روی داوطلبان مرد و زن بالای ۶۵ نشان می دهد، افرادی که میزان تستوسترون پایینی دارند به سرعت دچار خستگی می شوند و همانند همسالان که میزان تستوسترون طبیعی دارند، قادر به راه رفتن سریع نیستند.

قدرت عضلانی ضعیف:

پوکی استخوان، بیماری زنان به حساب می آید زیرا پایین بودن استروژن عامل کلیدی در از دست دادن تراکم استخوان است اما نتایج بررسی ها نشان می دهد که پایین بودن میزان تستوسترون، می تواند قدرت عضلانی- اسکلتی را کاهش دهد. برای همین هنگام دست دادن، قدرت دست آن ها ضعیف است. در بیشتر زنان، کمبود استروژن می تواند علت اصلی بروز پوکی استخوان به ویژه پس از یائسگی باشد زیرا میزان هورمون ها به طور چشم گیری افت می کند.

نمی توانید وزن کم کنید:

مشکل در کم کردن وزن به ویژه دور کمر می تواند به دلیل اختلال در ترشح این هورمون باشد. این هورمون به تنظیم و جایگزینی عضله و چربی در بدن کمک می کند. نبود این هورمون، این تعادل را به نفع چربی به ویژه دور شکم تغییر می دهد. اما پایین بودن میزان این هورمون نه تنها چربی بدن را حفظ می کند بلکه بر توانایی بدن در ساخت عضله نیز تأثیر منفی می گذارد و می تواند باعث کاهش حجم عضله شود. طی یک مطالعه، نتایج اندازه گیری میزان تستوسترون و تراکم عضله در ۴۳۰ زن ژاپنی بین سنین ۴۰ تا ۷۹ سال نشان داد پایین بودن این هورمون با از دست دادن عضله در دست ها و پاها همراه است.
احساس افسردگی یا اضطراب:

اگرچه پایین بودن میزان تستوسترون علت اصلی افسردگی افراد نیست اما می تواند در آن نقش داشته باشد. نتایج بررسی انجام شده بین داوطلبان زن ۲۵ تا ۴۶ساله که میزان تستوسترون کمی داشتند نشان داد احتمال افسردگی در آنها بیشتر است.

تمایل جنسی ندارند:

طبیعی بودن میزان این هورمون باعث تعادل میل جنسی می شود. زمانی که میزان آن افت می کند، (با وجود علاقه داشتن به همسر) میل جنسی فرد کاهش پیدا می کند. در حال حاضر دارویی برای تقویت تمایل جنسی در زنان وجود ندارد. اما محققان دریافته اند که مکمل های این هورمون می تواند برای برخی زنان مفید واقع شود اما تأیید نشده است و می تواند عوارض جانبی مانند مشکل قلبی ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha