دیروزمدیرعامل شركت ساماندهی مشاغل شهرتهران در جمع خبرنگاران گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری با اقدامات این شركت حدود ١٢٠ هزار موش در تهران از بین رفته‌اند. این سخنان درحالی بیان می‌شد كه سال گذشته، پس از انتشارخبر وجود بیش از ٥٠‌میلیون موش در پایتخت، این آمار به‌شدت از سوی شركت ساماندهی مشاغل شهرتهران به عنوان متولی قانونی تكذیب شد.

سلامت نیوز: دیروزمدیرعامل شركت ساماندهی مشاغل شهرتهران در جمع خبرنگاران گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری با اقدامات این شركت حدود ١٢٠ هزار موش در تهران از بین رفته‌اند. این سخنان درحالی بیان می‌شد كه سال گذشته، پس از انتشارخبر وجود بیش از ٥٠‌میلیون موش در پایتخت، این آمار به‌شدت از سوی شركت ساماندهی مشاغل شهرتهران به عنوان متولی قانونی تكذیب شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، همان زمان و به موازات این تكذیبیه، شركت ساماندهی اعلام كرد كه به زودی پس از یك كارتخصصی و با استفاده از اساتید و متخصصین، آمار دقیق موش‌های پایتخت را اعلام خواهد كرد. در نهایت این شركت پس از چند ماه تاخیر اعلام كرد، آمار موش‌های تهران حداكثر به یك میلیون و ٨٠٠ هزار می‌رسد. حالا بعد از حدود ٩ ماه از اعلام این آمارها، رضا قدیمی در جلسه نشست مشتركی با حضور رحمت‌الله حافظی، رییس كمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر و محمد حقانی، رییس كمیته محیط زیست شورای شهر، آمار جدیدی از موش‌های تهران اعلام می‌كرد. به گفته وی در پنج ماهه اول سال ٩٤، ٥٩٨٧ لاشه از طریق مبارزه شیمیایی جمع‌آوری شده است.

اما براساس اصول علمی استفاده از سموم، برای به دست آوردن آمار واقعی تعداد موش‌ها باید آمار لاشه‌های «یافته» شده را در ٢٠ ضرب كرد، چرا كه بسیاری از لاشه‌ها اصلا پیدا نمی‌شوند. بدین‌ترتیب اگر آمار ٥٩٨٧ موش اعلام شده توسط قدیمی را در ٢٠ ضرب كنیم، به رقمی حدود ١٢٠ هزار موش می‌رسیم. یعنی همان رقمی كه به گفته حافظی حدود ٧ درصد از آمار كل موش‌های تهران است. حال اگر در سه، چهار ماهه پایانی سال (یعنی از زمان اعلام آمار موش ها) نیز با اقدامات شركت ساماندهی، همین تعداد ازآمار تعداد موش‌های تهران كم شده باشد، می‌توان نتیجه گرفت كه از زمان ارایه گزارش یك میلیون و ٨٠٠ هزار موش در پایتخت، ١٤ درصد از آنها كم شده است. حالا شركت ساماندهی مشاغل شهر تهران براساس همین آمار مدعی است كه تعداد موش‌های پایتخت كاهش یافته است، آن هم چیزی حدود ٢٥٠ هزار موش. یعنی هم‌اینك تعداد موش‌های تهران باید حدود یك و نیم میلیون موش باشد.

ولی این سخنان و آمارهای رضا قدیمی، مدیرعامل شركت ساماندهی مشاغل شهر تهران، تا چه حد مورد تایید است؟ حافظی در پاسخ به «اعتماد» در مورد اینكه آیا این آمار را تایید می‌كنید یا خیر؟ گفت: «در حال حاضر من نه این گزارش را رد و نه آن را تایید می‌كنم، چرا كه باید مردم در مورد تاثیرات اقدامات ساماندهی اظهارنظر كنند. ضمن اینكه در هر صورت ما «چاره»‌ای جز اعتماد به یك شركت رسمی مانند ساماندهی نداریم. یكی از راهكارهای صحت‌سنجی این آمار، این است كه گزارش ساماندهی از سوی یك تیم تحقیقاتی دیگر تایید یا رد شود. به همین دلیل تیم تحقیقاتی دیگری در حال بررسی آمار موش‌های تهران است كه باید منتظر نتیجه آن بود تا بتوان آمار امروز عملكرد رضا قدیمی را قضاوت كرد.»

دیروز حتی «قدیمی» برای اثبات ادعای خود، خبرنگاران را به بازدید از خیابان‌های جنوبی تهران از جمله مولوی، شوش و بهارستان برد. اما گزارش و تحقیق میدانی خبرنگار «اعتماد» با كسبه و ساكنان كوچه‌های قدیمی مولوی روایتگر قصه دیگری است.

ازخیابان بهارستان وارد خیابان مصطفی خمینی كه می‌شوید، بافت به یك‌باره تغییر می‌كند. محله‌ای با كوچه‌های باریك و تودرتو و ساختمان‌های اكثرا قدیمی و فرسوده با دیوارهای درحال ریزش كه امروز اكثرا به خانه‌های خالی از سكنه یا انبارها و كارگاه‌های مغازه‌های مولوی بدل شده است. مقصد اول اتوبوس حامل خبرنگاران مسیر پیاده رو بعد از چهارراه سرچشمه است. هر چه چشم می‌گردانیم موشی در این محدوده دیده نمی‌شود. همین بهانه‌ای می‌شود برای مدیرعامل شركت ساماندهی تا مدعی شود كه موش‌های تهران كاهش یافته است. با این وجود روایت مردم از موش‌ها در مولوی با سخنان حافظی و قدیمی چندان سازگاری ندارد. وقتی از یكی از مغازه‌دارهای خرازی بعد از چهار راه سرچشمه، به عنوان مشتری سراغ تله موش را می‌گیریم به تعداد زیادی از تله موش‌های سنتی چوبی قدیمی با همان سیستم و با همان درهای توری كه دم در مغازه‌اش روی هم چیده شده‌اند، اشاره می‌كند و می‌گوید: هر كدوم فقط ٣٥٠٠ تومان است. عملكردشان هم عالی است. تو این منطقه كه موش‌ها در آن «فیلم» سینمایی اكشن بازی می‌كنند، پرفروش‌ترین ابزار برای مقابله با موش‌هاست. ما خودمان تا الان كلی موش باهاشون گرفته‌ایم. مگه شما هم موش دارید؟ فروشنده جوان لبخندی می‌زند و جواب می‌دهد: بله. شب‌ها خیابان و كوچه‌ها را قرق می‌كنند. خیلی وقت‌ها هم سری به مغازه ما می‌زنند و چند تا از اجناس باب میل‌شان را گاز می‌زنند و می‌روند ! به خیابان بدون موش مولوی اشاره می‌كنم و می‌پرسم: ولی اصلا موشی دیده نمی‌شود. همكارفروشنده به جای وی جواب می‌دهد: انتظار ندارید كه بخواهید صبح موش‌ها راببینید؟ ! موش‌ها شب‌ها بیرون می‌آیند.

كمی پایین‌تر از مغازه به یكی از كوچه‌های قدیمی مولوی می‌رسیم. كوچه‌ای باریك به نام خلیلی‌منفرد با ساختمان‌هایی به غایت قدیمی كه هر آن احتمال فروریزی دیوارهاش می‌رود. اواسط كوچه به كوچه باریك‌تر دیگری به نام محسنی می‌خورد. پلاك‌های ١ و ٣ پاسخ زنگ زدن‌های ما را نمی‌دهند اما مالك خانه پلاك ٥ كه مردی است میانسال بعد از اینكه از پشت آیفون تصویری چند سوال می‌پرسد، بالاخره رضایت می‌دهد و دم در می‌آید. وی كه خود را صادقی معرفی می‌كند، از ساكنین ٤٠ ساله اینجاست. وی هم مدعی است كه خانه‌شان بیگانه با موش نیست. به خانه مخروبه انتهای دیگر كوچه اشاره می‌كند و ادامه می‌دهد: اگر سری به آنجا بزنید، احتمالا می‌توانید یك دو جین موش پیدا كنید. مخصوصا شب‌ها. او می‌گوید موش‌ها در مولوی جزو ساكنین منطقه شده‌اند و هیچ كس هم توجهی نمی‌كند، هر ازچند گاهی سری می‌زنند و كارهایی می‌كنند و می‌روند ولی به عقیده من تعدادشان اصلا تغییری نكرده است.

پشت این كوچه یكی از ساختمان‌های ستادی بهزیستی قرار دارد. از نگهبان ساختمان وقتی از موش می‌پرسیم، خیلی جدی جواب می‌دهد: بله. تا دل‌تان بخواهد موش داریم. بعد هم دست‌مان را می‌گیرد و سرچند سوراخ در سر كوچه می‌برد و می‌گوید: شب‌ها از اینجا موش است كه بیرون می‌آید ولی الان نیستند. او به پمپ بنزین روبه‌رویش اشاره‌ای می‌كند و ادامه می‌دهد: آنجا هم موش زیاد دارد. خصوصا در باغچه كنار خیابان و داخل سطل زباله روبه‌روی آن. مسوول پمپ بنزین ١١٢ نیز ادعای نگهبان را تایید می‌كند: تا الان چند دفعه سوراخ‌هایی را كه فكر می‌كردیم موش‌ها از آنجا می‌آیند و می‌روند مسدود كرده‌ایم ولی هنوز هم موش‌هایی را می‌بینید كه به واقع ترسناكند. بعضی از آنها ٣٠ – ٢٠ سانتی می‌شوند.

بنكداران انتهای خیابان مصطفی خمینی بیشتر از بقیه از دست موش‌ها ذله شده‌اند. پیرمردی كه حاضر نیست خودش را معرفی كند، صاحب یكی از بنكداری‌های قدیمی مواد غذایی در نبش خیابان صاحب جمع است. او هم همان حرفی را می‌زند كه بقیه زده‌اند: اینجا همیشه پر از موش بوده و هنوز هم هست. خودمان سم می‌خریم و منت شهرداری را هم نمی‌كشیم. یعنی خیلی از اهالی تلفن كرده‌اند برای كشتن موش‌ها ولی شهرداری توجهی نكرده است. موش‌ها برای ما بنكدارهای مواد غذایی كابوس زندگی‌مان شده‌اند. هر از چند گاهی خسارتی می‌زنند و در می‌روند. كار چندانی هم از دست ما برنمی‌آید همه وسایل‌مان را می‌جوند و جای دندان‌های‌شان روی وسایل هست.

اما با تمام این تفاصیل و صحبت‌های مردم، شركت ساماندهی همچنان به استناد گزارش‌های خود، مدعی كاهش موش‌های تهران است. با این وجود در آمار ارایه شده نكته‌ای وجود دارد كه شاید تاكنون كمتر به آن توجه شده و آن زاد و ولد بسیار زیاد موش‌هاست و باتوجه به این موضوع به اعتقاد بسیاری از كارشناسان نه تنها از تعداد موش‌های پایتخت كم نشده كه به تعداد آنها افزوده هم شده است. با همه اینها سوال اصلی الان این است كه بالاخره تعداد موش‌های پایتخت چقدر است؛ سوالی كه قرار است شركت سامان‌دهی شهرداری تهران با انجام گزارشی جامع تا پایان سال به آن پاسخ دهد. آیا تهران شهر موش‌هاست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha