چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 15973

آیا آدامس جویدن برای دندانها مضر است و یا اینكه به ادعای برخی از آگهی‌های تبلیغاتی واقعا برای مقابله با پوسیدگی‌های دندانی مفید است.

آیا آدامس جویدن برای دندانها مضر است؟
داشتن ظاهری خوب و احساس خوشایند خواسته تمام انسانها است. مردم با اقدامات مختلف مانند رفتن به كلاسهای بدن سازی یا انتخاب و آرایش یك مدل موی جدید تلاش می‌كنند این ظاهر مطلوب و خوشایند را برای خود ایجاد كنند. در این میان یك لبخند زیبا با دندانهای سالم و پاكیزه و دهانی خوش بو بی‌شك تاثیر مثبتی در زندگی اجتماعی هر فرد خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، همه افراد گاه برای خوش بویی دهان و سفیدی دندانهای خود از مواد معطر و آدامسهای مختلف طعم دار استفاده می‌كنند اما آیا می‌دانید كه ماده اصلی تشكیل دهنده آدامس كه همان سقز است چه اثری بر سلامت دندانها دارد؟

به گفته پژوهشگران؛ آدامس بدون قند تاثیرات مثبت فراوانی در حفظ سلامت دندانها دارد. بدین معنی كه میزان ترشحات بزاقی را در طی عمل جویدن بالا می‌برد و از خاصیت اسیدی پلاكهای مخرب دندانها می‌كاهد.

بر اساس یك پژوهش علمی آدامس می‌تواند در كنار مواد دیگر محافظ دندانها از پوسیدگی آنها جلوگیری كند. بیش از بیست سال است كه در موسسات تحقیقاتی و پژوهشی سراسر جهان در مورد نقش افزایش ترشحات بزاقی در حفظ سلامت دهان و دندان، مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته است.

شواهد بالینی حاكی از آن است كه آدامس به تنهایی عامل پوسیدگی دندانها نیست بلكه استفاده از آن پس از هر وعده غذا یا بعد از میان وعده‌هایی نظیر شكلات و بیسكوئیت اثر اسیدی ایجاد شده را كاهش می‌دهد. امروزه محققان معتقدند كه در كنار مسواك زدن مرتب دندان با خمیر دندان حاوی فلوراید، آدامس نیز می‌تواند نقش مفیدی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا كند. آب دهان مهمترین ابزار دفاعی طبیعی دهان به شمار می‌رود. این مایع پلاك‌های موجود بر سطح دندانها را می‌شوید و اسیدهای ایجاد شده را خنثی می‌سازد. در نتیجه، جویدن موادی مانند آدامس یا سبزیجات طبیعی، ‌بزاق بر روی دندانها جاری می‌سازد. این خاصیت را «اسید شویی» می‌نامند. همچنین ترشحات بزاقی مواد غذایی باقی مانده در لا به لای دندانها را می‌زداید. افرادی كه دچار عارضه خشكی دهان هستند به دلیل كمبود میزان ترشحات بزاقی و اسیدی بودن دهان، به پوسیدگی دندان مبتلا خواهند شد. لذا به این افراد توصیه می‌شود كه با استفاده از آدامس میزان ترشحات بزاقی خود را افزایش دهند.

قابل ذكر است، از آنجا كه قندهای موجود در سقز اگر به مقدار زیادی در آدامس باشند می‌توانند به روده و معده آسیب برساند، برای جلوگیری از این امر توصیه می‌شود كه از آدامس‌هایی با قند كم یا بدون قند استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha