مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به کیفیت داروهای تولید داخل، بر لزوم افزایش صادرات در حوزه دارویی تاکید کرد و گفت: مرزهای داخلی برای رقابت صنعت داروسازی کشور کوچک است و لازم است بیش از پیش به مقوله صادرات توجه شود.

سلامت نیوز:مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به کیفیت داروهای تولید داخل، بر لزوم افزایش صادرات در حوزه دارویی تاکید کرد و گفت: مرزهای داخلی برای رقابت صنعت داروسازی کشور کوچک است و لازم است بیش از پیش به مقوله صادرات توجه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمد هاشمی با گرامیداشت میلاد امام رضا(ع) و روز داروساز اظهار کرد: پنجم شهریور تولد محمد بن زکریای رازی بزرگترین داروساز تاریخ و در واقع پدر داروسازی جهان به عنوان روز داروساز نامگذاری شده است.
وی با اشاره به اینکه حکیم رازی بیش از 10 قرن پیش نخستین قرص دارویی را به جهان عرضه کرده است، افزود: داروسازان به عنوان فرهیختگانی در جامعه شناخته می شوند که تاثیر بسیاری بر سلامت انسان ها دارند.


سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در حال حاضر 17 هزار داروساز در سطح کشور فعالیت می کنند، تصریح کرد: تعداد داروسازان کشور بسیار کم است و فقط پنج درصد از جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند، اما بسیار بیشتر از تعدادشان تاثیرگذار هستند.
وی ادامه داد: بخشی از داروسازان در مراکز علمی، عده ای در حوزه صنعتی، تعدادی در مراکز نظارتی و تعداد قابل توجهی از جامعه داروسازان در داروخانه ها مشغول فعالیت هستند و به حوزه سلامت و دارویی کشور خدمت ارائه می‌کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیش از 95 درصد از داروهای مورد نیاز در داخل ایران تولید می‌شود، عنوان کرد: پنج درصد باقیمانده داروها نیز برحسب نیاز و ضرورت از خارج وارد می‌شود.


مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به اینکه مرزهای داخلی برای رقابت برای صنعت داروسازی ایران کوچک است، گفت: برخی از این صنایع و شرکت‌های ایرانی در بخش تولید داروهای "های تک" و "نوترکیب" توانسته اند برنده مناقصات بین المللی باشند و این نشان از ظرفیت بالای صنعت داخلی کشور دارد که با زیرساخت‌های ایجاد شده رو به رشد بوده و باید به بازارهای جهانی بیشتر توجه کنیم.


وی ادامه داد: جامعه داروسازان کشور این سخن مقام معظم رهبری را که فرموده‌اند بیماران به غیر از دغدغه بیماری نباید دغدغه دیگری داشته‌باشند، جامه عمل پوشانده و سعی در رفع تمام نگرانی‌های بیماران در بخش سلامت و دسترسی به دارو کرده است.
هاشمی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو طی چهار یا پنج سال است از معاونت به سازمان تبدیل شده است، گفت: در این مدت سازمان غذا و دارو در بخش غذایی و فرآورده‌های غذایی، دارو، مکمل ها، داروهای سنتی و فرآورده های داروی سنتی، داروی طبیعی، محصولات آرایشی و بهداشتی، تجهیزات و ملزومات پزشکی به عنوان یک دستگاه بالادستی و نظارتی فعالیت می‌کند.
وی در ادامه به آسیب‌های موجود در بخش غذا و دارو اشاره کرد و یادآور شد: اگر در حوزه غذا و دارو کوچک‌ترین خللی در تولید، توزیع و عرضه ایجاد شود به وضعیتی بسیار بد تبدیل می‌شود. بنابراین سازمان غذا و دارو مسئولیت بسیار جدی در حوزه نظارتی و کنترل دارو از مرحله تولید تا عرضه در داروخانه‌ها و مصرف توسط بیماران را برعهده دارد.


مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به تحریم‌های اعمال شده، گفت: طبق نظرسنجی انجام شده حدود 80 درصد مردم در اواخر دولت گذشته دغدغه تأمین دارو داشتند؛ اما با مدیریت صحیح و اجرای طرح تحول نظام سلامت، این نگرانی مردم به خوبی طرف شد.
وی با اشاره به اینکه با وجود تورم، شاهد کاهش قیمت دارو بودیم، تصریح کرد: با اجرای مدیریت صحیح امیدواریم ضمن ثابت نگه داشتن قیمت‌ها، روند کاهش قیمت دارو ادامه یابد.


هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد انقلابی در حوزه تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی شاهد موازی کاری و عرضه محصولات قاچاق در سطح کشور بودیم که طی یک فراخوان از شرکت‌های تولید کننده و اعمال بسته‌های مناسب و ساماندهی صورت گرفته، شاهد سامان یافتن حوزه تجهیزات پزشکی بودیم که هم از موازی کاری جلوگیری و هم بازار کالاهای قاچاق روز به روز کوچک‌تر شد.
وی ادامه داد: مبارزه با قاچاق نیازمند تعاملات همه جانبه ارگان‌های مختلف کشور است؛ از نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و تعزیرات تا کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید همراه یکدیگر در ریشه کنی این پدیده شوم هم‌راستا باشند.


مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه به بحث خود باوری درباره داروهای تولید شده در سطح کشور اشاره کرد و گفت: خود باوری ویژه دارو نیست، بلکه باید درخصوص تمام کالاهای تولیدی داخل کشور رخ دهد.
وی همچنین بر فرهنگ‌سازی درباره خود‌باوری درخصوص مصرف کالاهای تولید داخل تاکید کرد و گفت: تا هنگامی که مسئولان از کالاهای خارجی استفاده می‌کنند و شعار مصرف کالای ایرانی می‌دهند، کسی محصول تولید داخلی را باور نخواهد کرد.


هاشمی افزود: داروهای تولید داخل طی آزمون‌های بسیار جدی و چندجانبه تولید می‌شوند و نظارت‌های بسیار دقیقی که بر آنها اعمال می‌شود مورد وثوق بسیاری از پزشکان زبردست بوده و بیماران بسیار زیادی نیز از مصرف این داروها احساس رضایت داشته‌اند.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای مناسب در باورمندی به داروی ساخت داخل، باور پزشکان است که باید این باور را به بیماران خود منتقل کنند؛ چراکه از نظر علم داروسازی نیزعدم اعتماد و ناباوری به دارو به لحاظ روانی، میزان تاثیرگذاری آن را کاهش می‌دهد.


مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو در بخش پایانی سخنانش به مسائل استان همدان اشاره کرد و گفت: مسائل استان همدان باید در سطح کلان بررسی شود و در آستانه انتخابات مجلس، مردم به افرادی که دیدگاه کلان و فکرهای بزرگ دارند رأی دهند و مسئولانی که فرصت سوزی می‌کنند را همواره مد نظر قرار دهند.


وی ادامه داد: استان همدان در بخش گیاهان دارویی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که متاسفانه دراین باره فکری اساسی نشده ، اگر فکری هم هست به مرحله عملیاتی نرسیده است.
هاشمی با بیان اینکه استان همدان می‌تواند ستاره درخشان غرب کشور در حوزه دارویی و سلامت باشد، تصریح کرد: راه‌های مواصلاتی، نزدیکی شهر همدان به فرودگاه و راه آهن، تعداد دانشگاه‌ها و دانشمندان حاضر در شهر همدان، این منطقه را به عنوان یک شهر سوق الجیشی تبدیل کرده که از نظر صنعتی و بازار می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
مدیر روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: ایجاد کارخانه داروسازی از مرحله صفر مطالعاتی تا عمرانی و تاسیس برای طیف گسترده‌ای ایجاد اشتغال می‌کند و این مساله می‌تواند به ارتقاء روحیه نشاط و امید در همدان کمک شایانی کند. بنابراین همواره باید تلاش کرد اگر سرمایه گذارانی برای ورود به این عرصه انتخاب می‌شوند با آغوش باز از آنها استقبال شود.
وی همچنین به گردشگری سلامت نیز اشاره و عنوان کرد: همدان با توجه به ظرفیت‌های بسیار عالی که در غرب کشور دارد می‌تواند به مرکزی برای گردشگری سلامت تبدیل شود و از این طریق گردش مالی مناسبی ایجاد کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha