شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱

سندروم مرگ ناگهانی آریتمی (SADS) یک مشکل قلبی بدون علت مشخص است. این سندروم به علت خطا در سیستم الکتریکی قلب به وجود می آید و ضربان قلب به طور ناگهانی نامنظم می شود.

سندروم مرگ ناگهانی چیست؟

سلامت نیوز: سندروم مرگ ناگهانی آریتمی (SADS) یک مشکل قلبی بدون علت مشخص است. این سندروم به علت خطا در سیستم الکتریکی قلب به وجود می آید و ضربان قلب به طور ناگهانی نامنظم می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، این نوع خطاها اغلب ارثی است یا می تواند به علت مصرف دارو باشد. گاهی نیز هیچ علت مشخصی ندارد.

به گزارش سایت «Prevention»، تنها یک مورد از ۵ مورد ابتلا به این سندروم، دارای علایم هشداردهنده است مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس که با فعالیتی که انجام می دهید متناسب نیست. همچنین حالت سرگیجه هنگام فعالیت و از حال رفتن بدون علامت قبلی، از جمله علایم هشداردهنده ابتلا به این سندروم است.تقریبا ۸۰ درصد از بیماری های قلبی و اختلالات الکتریکی را می توان از طریق معاینه تشخیص داد.

قبل از انجام تست ECG، ابتدا فرد باید به چند سوال پاسخ دهد که در صورت تشخیص مشکل، اکو انجام می شود. همچنین اعضای خانواده فرد زیر ۳۵ ساله ای که مرگ ناگهانی داشته است نیز باید معاینه شوند.برای افراد بین ۱۴ تا ۳۵ سال که هیچ علامت یا سابقه خانوادگی ندارند، معاینه منظم می تواند مفید واقع شود تا در صورت نیاز از این مشکل پیشگیری شود.

روش های پیشگیری از این بیماری عبارت است از: ترک سیگار، پرهیز از ورزش های سخت یا تجویز داروهایی مانند بتابلوکرها. همچنین استفاده از دستگاه های مخصوص مانند بیس میکرها و... موثر است.باید دانست که اندازه و ضخامت عضله قلب در ورزشکاران افزایش می یابد؛ بنابراین اگر بیماری نهفته ای دارید ورزش می تواند قلب را به مشکل ریتم های غیرعادی مستعد کند.تصور نادرستی که در این زمینه وجود دارد این است که احتمال بروز سندروم مرگ ناگهانی در افراد فعال و سالم بیشتر است.

اگر ورزشکار هستید، به احتمال زیاد خطر ریتم غیرعادی قلبی به علت کارکرد شدید قلب در شما نسبت به فردی که اهل ورزش نیست، بیشتر است، اما این حالت تنها زمانی رخ می دهد که یک مشکل غیرعادی وجود داشته باشد؛ اگر با داشتن بیماری به انجام ورزش های شدید بپردازید، خطر ریتم قلبی و همچنین خطر مرگ افزایش پیدا می کند. به همین دلیل است که قبل از شروع هر نوع برنامه ورزشی شدید باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است علایم این اختلال را تشخیص دهد. این علایم شامل سرگیجه، از حال رفتن ناگهانی، تپش قلب و درد قفسه سینه هنگام یا پس از ورزش کردن است.

انجام ورزش های سبک مشکلی ایجاد نمی کند. اما ورزش های سنگین مانند وزنه برداری، فوتبال، بسکتبال و... به این افراد توصیه نمی شود. نتایج بررسی ها نشان می دهد، اغلب هنگام ورزش یا ۲۴ ساعت بعد از آن قلب مستعد این اختلال است. بنابراین اگر کوچک ترین مشکلی دارید باید تحت معاینه قرار بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha