یك متخصص تغذیه هشدار داد: عدم تحمل لاكتوز یكی از چند مورد حساسیت‌های غذایی است و افرادی كه به آن مبتلا هستند قادر به هضم قند لاكتوز موجود در شیر نیستند.

دكتر فریده شیشه‌بر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز، در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: افراد مبتلا به این بیماری هنگام نوشیدن شیر دچار اسهال و دل درد می‌شوند.

وی افزود: آنزیم لاكتوز كه در روده تولید می‌شود وظیفه هضم قند لاكتوز شیر را به عهده دارد و اگر در بدن فردی به هر دلیل این آنزیم تولید نشود، فرد دچار عدم تحمل لاكتوز خواهد شد و قند لاكتوز در روده وی باقی مانده و دچار درد، دل‌پیچه و اسهال می‌شود.

این متخصص تغذیه تصریح كرد: عدم تحمل لاكتوز گذراست و معمولا پس از عفونت‌های روده‌ای و یا زمانی كه فرد دچار اسهال می‌شود به وجود می‌آید و خود به خود نیز از بین می‌رود.

شیشه‌بر تصریح كرد: عدم تحمل دائمی لاكتوز یك بیماری ارثی است و بعضی افراد به صورت مادرزادی به آن مبتلا هستند. این افراد در دوران نوزادی نیز قادر به هضم شیشه مادر نیستند.

وی خاطرنشان كرد: عدم تحمل دائمی لاكتوز درمان قطعی ندارد و لازم است شیر به طور كامل از زنجیره غذایی این افراد حذف شده و شیر بدون لاكتوز جایگزین آن شود.

این متخصص تغذیه گفت: علت دیگر شیوع این بیماری، حذف درازمدت شیر از سبد غذایی و عادت نداشتن به مصرف شیر است. در نتیجه فرد پس از مصرف ناگهانی شیر دچار عوارض عدم تحمل لاكتوز خواهد شد.

وی عنوان كرد: به دلیل این كه فرد مدت زمان زیادی شیر مصرف نكرده، آنزیم لاكتوز در روده وی ساخته نشده است و پس از مصرف شیر قادر به هضم آن نخواهد بود. این افراد باید مصرف شیر را به تدریج آغاز كرده تا روده فرصت كافی برای ساخت آنزیم لاكتوز داشته باشد. مصرف ماست و پنیر مشكلی ایجاد نخواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha