شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

آمارهای منتشرشده از سوی «کمیته امداد امام‌خمینی(ره)» نشان می‌دهد از سال ٨٣ تاکنون به صورت میانگین هرسال ٦٠٠هزار صندوق صدقه جدید در کشور نصب شده و قرار است بخشی از پولی که از این صندوق‌ها جمع‌آوری می‌شود در اختیار مراکز نیکوکاری مساجد قرار گیرد.

سلامت نیوز: آمارهای منتشرشده از سوی «کمیته امداد امام‌خمینی(ره)» نشان می‌دهد از سال ٨٣ تاکنون به صورت میانگین هرسال ٦٠٠هزار صندوق صدقه جدید در کشور نصب شده و قرار است بخشی از پولی که از این صندوق‌ها جمع‌آوری می‌شود در اختیار مراکز نیکوکاری مساجد قرار گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در این باره می‌گوید: «تاکنون حدود 950 مرکز نیکوکاری در مساجد محلات ایجاد شده و قرار است مجوز برداشت از صندوق صدقات هر محل و جمع‌آوری زکات و کمک خیرین محلی را نیز به این نهادها واگذار کنیم و درنهایت بخشی از پرونده مددجویان را به این نهادها خواهیم داد، اما باید نظارتی دقیق بر این مناطق صورت بگیرد.» پیش از این فتاح سخن از خصوصی‌سازی امور خیریه به میان آورده بود اما سوال اینجاست که آیا واگذاری برخی صندوق‌های صدقات به مراکز نیکوکاری مساجد خصوصی‌سازی محسوب می‌شود.
برخی معتقدند موضوع امور خیریه و امداد به کلی باید در اختیار نهادهای خصوصی و مردم‌نهاد باشد چراکه سازمان‌های مردم‌نهاد به دور از بوروکراسی‌های اداری و با توجه به قرار گرفتن در بطن جامعه می‌توانند افراد نیازمند را تحت پوشش قرار دهند.
شارمین میمندی‌نژاد‬، موسس ‫جمعیت امام علی(ع) در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «سازمان مردم‌نهادی مانند جمعیت امام علی(ع) با کمک مردم و خیرین فعالیت می‌کند و به‌دنبال کمکی از طرف سازمان‌های دولتی نیست، اما اگر قرار است پول صندوق صدقات به مراکز نیکوکاری در مساجد اختصاص داده شود باید نظارت دقیقی درباره نحوه هزینه‌کرد این منابع مالی شود. آیا می‌توان هر روز مراقب بود و کنترل کرد؟ آیا می‌توان مطمئن بود که این مبالغ به جای کمک به نیازمندان، در اموری مثل جشن‌ها، مراسم و... در مساجد صرف نشود؟»
او معتقد است: «تمام سازمان‌های مردم‌نهادی که برای کم کردن آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند به دنبال این هستند که با مشارکت مردمی، مشکل مردم را حل کنند و تبعیض را از بین ببرند. اینکه برای کمک هم، تنها برخی از نیکوکارها انتخاب شوند یک نوع تبعیض است.»
گرچه پرویز فتاح از زمان تصدی‌گری‌اش در کمیته امداد تلاش کرده ابهاماتی را که درباره هزینه‌کرد کمک‌های مردمی به این سازمان‌ وجود دارد شفاف‌سازی‌ کند و توضیح دهد، اما حالا با اختصاص بخشی از کمک‌های مردمی از طریق صندوق‌های صدقات به واحدهای نیکوکاری در مساجد، شاید این نهاد باید در انتظار نگاه‌های مردد برخی، به صندوق‌های صدقات باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha