سلامت نیوز:دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی مقابله با آزمایش های هسته ای29 اوت 2015 برابر با 7 شهریور ماه جاری از کشورهایی که پیمان بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای را تصویب نکردهاند خواست تا به منظور ایجاد جهانی عاری از سلاح های هسته است هر چه سریع تر به جمع کشور های عضو این پیمان به پیوندند.
 
به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
 
امسال مصادف با هفتادمین سالگرد آغاز دوران هسته ای است. هفت دهه پیش آزمایش ترینیتی قدرت بیش از 20 هزار تن تی ان تی را نشان داد و بیش از دوهزار آزمایش     هسته ای دیگر را تسریع کرد.
محیط زیست های بکر و جوامع پر جمعیت در آسیای مرکزی، آفریقای شمالی، آمریکای شمالی و اقیانوسیه جنوبی صدمه دیدند. بسیاری از آن ها هرگز از نتیجه مخرب محیط زیستی، بهداشتی و اقتصادی بهبود نیافتند.        
آب های زیرزمینی سمی، سرطان، سرطان خون، ذرات رادیواکتیو از جمله  میراث مسموم آزمایش های هسته ای هستند.
بهترین روش گرامی داشت قربانیان آزمایش های پیشین جلوگیری از هرگونه آزمایشی در آینده است.
پیمان بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای جهت از بین بردن سلاح های هسته ای بسیار حائز اهمیت است. این پیمان از لحاظ قانونی الزام آور و روشی قابل اثبات است که از طریق آن می توان توسعه کمی و کیفی سلاح های هسته ای را محدود کرد.
حدود بیست سال از مذاکره درباره پیمان بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای تا اجرایی شدن آن طول کشیده است که زمانی بس طولانی است.
من از توقف داوطلبانه آزمایش ها استقبال می کنم که توسط کشورهای دارای سلاح اتمی اعمال شده است و در عین حال تاکید می کنم که این موضوع نمی تواند جایگزین پیمانی الزام آور از لحاظ قانونی باشد.
در این روز بین المللی، فراخوان دیرینه خود را جهت امضا و تصویب این پیمان برای کشورهای باقی مانده تکرار می کنم به ویژه هشت کشوری که برای اجرایی شدن این پیمان ضروری هستند چرا که این امر قدمی حیاتی در مسیر ساختن جهانی عاری از سلاح های هسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha