چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 15980

یک فوق تخصص بیماری‌های ریه و آسم و آلرژی اظهار کرد: آلرژی همیشه فصلی نیست بلکه نوعی افزایش حساسیت بدن است که با علائم خاصی در مناطقی از بدن به صورت شدیدتر و در فصول خاصی از سال به صورت شایع‌تر و در ساعت خاصی از روز با علائم بیشتر و در مناطق خاصی از ایران و جهان به صورت شایع‌تر بروز می‌کند.

دکتر ام البنین پاک نژاد، فوق تخصص بیماری‌های ریه، آسم و آلرژی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ارتباط بین مواد حساسیت زا و ایجاد واکنش در بدن گفت: همه افراد وقتی با یک ماده حساسیت زا در تماس باشند نسبت به آن ماده واکنش نشان می‌دهند ولی بعضی از افراد به این مواد حساسیت زا واکنش شدیدتر، طولانی‌تر و آسیب رسان‌تری دارند.

وی در خصوص زمان شیوع آلرژی اظهار کرد: در تهران شیوع این بیماری بیشتر در فصل بهار است. بروز علائم این بیماری باعث می‌شود فصل بهار برای افراد مبتلا آزار دهنده و خسته کننده شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: افرادی که زمینه حساسیت‌های پوستی یا سابقه خانوادگی دارند، مبتلایان به بیماری‌های دیگری که سیستم‌های ایمنی را از ضعیف می‌کند (مثل سندرم‌های روده تحریک پذیر) و افرادی که مشکلات روحی دارند بیشتر از سایرین در معرض این بیماری قرار دارند.

وی در خصوص علائم این بیماری اظهار کرد: علائم این بیماری در حقیقت به واکنش افراطی سیستم ایمنی این افراد در برابر مواد حساسیت زا برمی‌گردد. در صورتی که همین علائم در افراد دیگر هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی در ادامه افزود: این بیماری ممکن است با علائم چشمی مثل خارش، سوزش، قرمزی و احساس وجود جسم خارجی در چشم، تورم پلک، تورم و کبودی زیر چشم و اشک ریزش چشم همراه باشد.

وی در خصوص علائم این بیماری در بینی و راه های تنفسی اظهار داشت: آلرژی می‌تواند با عطسه، خارش بینی، تنگی نفس، سرفه و حتی خس خس سینه همراه باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاثیر محل زندگی در بروز آلرژی فصلی اظهار داشت: این بیماری بیشتر در مناطق معتدل شایع است و در فصل بهار اتفاق می‌افتد ولی در خصوص امکان بروز این بیماری هیچ گونه محدودیت مکانی و زمانی نداریم.

وی در ادامه تصریح کرد: گرده افشانی درختان چنار در تهران كه از شایع‌ترین عامل ایجاد علائم است از اواخر اسفند که گرده‌افشانی‌ها شروع می‌شود تا پایان اردیبهشت علائم تشدید می‌شود.

دکتر پاک نژاد گیاهان گل دار را در بروز آلرژی‌های فصلی بی‌تاثیر دانست و افزود: این گیاهان تاثیری در تشدید علائم ندارند و از طریق پرندگان و حشرات گرده افشانی می‌کنند؛ ولی گیاهان بدون گل می‌توانند مشکل آفرین باشند.

وی در ادامه در خصوص درمان این بیماری تاکید کرد: یکی از موثرترین و بهترین راه‌های درمان این بیماری این است که مواجه فرد با مواد حساسیت زا را به تدریج کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha