مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به پیش‌بینی وضعیت اشتغال تا افق 1400 پرداخت. در این گزارش درباره سونامی بیکاری بیش از هفت میلیون نفری در سال ۱۴۰۰ هشدار داده شده است. در تحقیق اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس براساس پنج سناریو با فرض نرخ مشارکت 3/37، 7/38 و 41 درصد، جمعیت بیکار و نرخ بیکاری در سال‌های 1394 تا 1400 پیش‌بینی شده است.

سلامت نیوز:مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به پیش‌بینی وضعیت اشتغال تا افق 1400 پرداخت. در این گزارش درباره سونامی بیکاری بیش از هفت میلیون نفری در سال ۱۴۰۰ هشدار داده شده است. در تحقیق اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس براساس پنج سناریو با فرض نرخ مشارکت 3/37، 7/38 و 41 درصد، جمعیت بیکار و نرخ بیکاری در سال‌های 1394 تا 1400 پیش‌بینی شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت نوشت: پیش‌بینی تشدید رکود توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حالی رخ می‌دهد که دولت‌های مختلف تاکنون به جای حل ریشه‌ای مشکل بیکاری به ارایه آمال و وعده‌های احساسی خود در این‌باره پرداخته‌اند و حتی در بعضی موارد مشاهده شده است که دولت به دستکاری تعریف کار پرداخته و از این طریق بدون اینکه شغل جدید ایجاد شده باشد وضعیت بیکاری را بهبود یافته جلوه داده است.
پیش‌بینی وضعیت آینده بازار کار با فرض نرخ مشارکت 3/37 درصدی در دوره 1400-1394 نشان می‌دهد که در بهترین سناریو (داشتن نرخ رشد پنج درصدی سالانه از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰) در سال ۱۴۰۰، 17/4 میلیون نفر جمعیت بیکار وجود داشته و نرخ بیکاری نیز 9/15 درصد خواهد بود.
در بدترین حالت (داشتن نرخ رشد یک درصدی سالانه از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰) جمعیت بیکار در سال ۱۴۰۰ برابر با 78/4 میلیون نفر و نرخ بیکاری برابر با 2/18 درصد خواهد بود. واضح است که دستیابی به نرخ‌های بیکاری ۱۰ درصد و پایین‌تر نیازمند هدف‌گذاری نرخ‌های رشد اقتصادی بیش از پنج درصد است.
این پژوهش از طرفی دیگر با تاکید بر هجوم 6/5 میلیون درس خوانده به بازار کار، تعداد بیکاران در سال ۱۴۰۰ را حدود دو برابر میزان فعلی پیش‌بینی می‌کند که معنایش ادامه روند رشد بیکاری در کشور است. مرکز پژوهش‌های مجلس در تحلیل اخیر خود به دلایل بیکاری در ایران، چشم‌انداز آینده بازار کار و وضعیت عرضه و تقاضای نیروی کار پرداخته است. این مرکز مطرح کرده است که روند تغییرات جمعیت جوان (24-15 ساله) حاکی از آن است که این گروه جمعیتی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ از روندی کاهشی برخوردار بوده به طوری که در این دوره زمانی تعداد 8/3 میلیون نفر از جمعیت جوان کشور کاسته شده که علت آن مربوط به پایین بودن متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت در سال‌های ۱۳۷۵ و ماقبل است.
تحولات مربوط به جمعیت با تحصیلات عالی در دوره 1392-1384 در نقطه ماقبل جمعیت جوان بوده به طوری که جمعیت این گروه از افراد جامعه روندی کاملا صعودی داشته و در سال ۱۳۹۲ نسبت به ۱۳۸۴ تعداد این گروه جمعیتی 6/5 میلیون نفر اضافه شده که مهم‌ترین دلیل آن گسترش نظام آموزش عالی کشور است.
بررسی طرف تقاضای بازار کار حاکی از آن است که خالص اشتغال جوانان کشور در دوره 1393-1385 همواره منفی بوده که نشان‌دهنده روند کاهشی اشتغال جوانان است. در دوره
1392-1384 روند تغییرات نرخ مشارکت جوانان، نرخ مشارکت تحصیلکرده‌های عالی و همچنین نرخ مشارکت کل نزولی بوده ضمن اینکه در همین دوره نرخ مشارکت تحصیلکرده‌های عالی نسبت به نرخ مشارکت کل و نرخ مشارکت جوانان همواره از رقم بزرگ‌تری برخوردار بوده است.
بررسی وضعیت بیکاری نشان می‌دهد تعداد جمعیت بیکار کشور در سال ۱۳۸۹ در حداکثر مقدار خود (22/3 میلیون نفر) در دوره 1393-1384 بوده به طوری که نرخ بیکاری در این سال برابر با 5/13 درصد (بیشترین نرخ بیکاری طی دوره 1393-1384) است.
این نرخ بیکاری حداکثری در حالی است که نرخ رشد اقتصادی در این سال برابر با 5/6 درصد (بیشترین نرخ رشد اقتصادی از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲) بوده است. قابل ذکر است که در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ رشد اقتصادی بنا بر آمار رسمی به ترتیب منفی 8/6 و منفی 9/1 درصد بوده اما نرخ بیکاری در این دو سال به ترتیب 1/12 و 4/10 درصد بوده است.در شرایط فعلی دولت یازدهم که طی سال‌های گذشته با مشکل کاهش درآمدهای نفتی مواجه شده است توان سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به دولت قبل دارد. دولت یازدهم براساس مستندات بیمه‌ای خود اعلام کرده است ۴۰۰ هزار شغل خالص در سال ۹۳ ایجاد کرده است، اگرچه بسیاری همین میزان اشتغالزایی را هم چندان واقعی نمی‌دانند اما به نظر می‌رسد اگر دولت به‌زودی فکری اساسی برای حل معضل بیکاری نکند، بیکاری جوانان و به خصوص فارغ‌التحصیلان در سال 1400 به بحرانی جدی برای کشور تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha