چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 15981

فقدان مقادیر كافی از ماده معدنی فسفات می‌تواند باكتری‌های معمولی را به یك قاتل مبدل كند و این ویژگی پژوهشگران را بر آن داشته تا با استفاده از آن، ‌داروهای جدید غیرآنتی بیوتیكی برای مقابله با عفونتهای بیمارستانی تهیه كنند.

‌مجله علمی ساینس با بررسی این روش در یك مقاله جدید به راه كار تازه‌ای برای مقابله با عفونتهای مقاوم به آنتی بیوتیك‌ها اشاره كرده است.

این یافته‌ها كه در نشریه پیشرفتهای آكادمی ملی علوم آمریكا نیز به چاپ رسیده می‌تواند منجر به تولید داروهایی شود كه به میزان فزاینده‌ای قادر هستند عوامل بیماری زای مقاوم به آنتی بیوتیك‌ها را خلع سلاح كنند.

بر اساس این گزارش، «پسودوموناس آئروگینوسا» یكی از خطرناكترین و مهمترین عوامل بیماری‌زای بیمارستانی است. این میكروب عامل شایع بروز عفونتهای ریوی در بیمارستانها محسوب می‌شود و در عین حال در مجاری گوارشی 20 درصد از كل مردم آمریكا و 50 درصد از بیماران بستری شده در این كشور یافت می‌شود. این میكروب یكی از صد نوع باكتری است كه در مجاری گوارشی انسان كلونی تشكیل می‌دهد و معمولا بی ضرر به نظر می‌رسد. حتی ممكن است گاهی برای میزبان خود سودمند نیز باشد. اما زمانی كه بدن میزبان بر اثر عاملی چون بیماری یا جراحی ضعیف شود این میكروب با عنوان اختصاری P.A می‌تواند سبب بروز عفونت، التهاب و یا حتی مرگ وی شود. اما اینكه چرا این میكروب ناگهان می‌تواند بر میزبان خود غالب شود سوالی است كه مدتها ذهن محققان را مشغول كرده است. تا اینكه دانشمندان بالاخره علت این واكنش را پیدا كردند. دانشمندان از مدتها پیش می‌دانسته‌اند كه میزان فسفات آلی پس از عمل جراحی یا پیوند عضو در بدن كاهش می‌یابد.

محققان دانشگاه شیكاگو در توجیه این مطلب چنین فرض كرده‌اند كه فقدان یا كمبود فسفات در مجاری روده‌ای تحت فشار، به میكروب P.A علامت می‌دهد كه به یك موجود كشنده تبدیل شود. این یافته‌ها دید تازه‌ای درباره مكانیسم‌هایی ارائه می‌كند كه با استفاده از آنها میكروب P.A‌ می‌تواند از كلونی‌های مسالمت آمیز به یك عامل بیماری زای كشنده در شرایط خاص تبدیل شود. باكتری‌ها فسفات را بعنوان یك ماده غذایی مهم برای خود جستجو می‌كنند.

یافته‌های این پژوهش می‌تواند منجر به یك محصول دارویی شود كه سطح فسفات را در بدن و در روده‌های بیماران دوباره به حد سلامت بازگرداند تا باكتری‌ها قدرت كشندگی خود را از دست بدهند و درعین حالی كه نمی‌میرند و نابود نمی‌شوند اما خلع سلاح و بی‌خطر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha