بی توجهی مسئولین نسبت به آلودگی روستاهای فارس به مالاریا

سلامت نیوز: سالها پیش «بیل گیتس» مالك مایكروسافت و ثروتمندترین فرد جهان در كنفرانسی برای مبارزه با مالاریا یك بطری شیشه‌ای را كه چند پشه در آن محبوس شده بودند به همراه داشت. او در حین سخنرانی برای شماری از مسئولان در حالی كه ادعا می‌كرد پشه‌های درون بطری ناقل مالاریا هستند، به یكباره درب بطری را گشود. جمعیت هراسان شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر پارسی عده‌ای گریختند و گروهی به آب و آتش زدند تا از نیش پشه‌ها در امان بمانند. «آقای نابغه» اما خیلی زود اعلام كرد كه پشه‌ها از نوع معمولی بوده و خطری برای حاضرین ندارند. آرامش بر سالن كنفرانس حكمفرما شد ولی تاثیرگذاری حركت بیل گیتس تا عمق وجود كسانی كه قرار بود برای مبارزه با این بیماری آماده شوند، نفوذ كرده بود.

خبر جنوب، پرتیراژترین روزنامه منطقه‌ای ایران تیتر زده« چند روستای فارس آلوده به مالاریا شد» و عجیب آن كه پیگیری خبرنگار این روزنامه برای پاسخ گرفتن از 9 مسئول در سطح استان فارس به بن‌بست خورده. نه تنها مسئولان شبكه بهداشت كازرون كه پشه‌های مالاریا در آنجا رویت شده‌اند یا در دسترس نیستند و یا از پاسخگویی طفره می‌روند كه مسئولان شبكه بهداشت فراشبند نیز كه در همسایگی این شهرستان، خبر را منتشر كرده‌اند عذر و بهانه می‌آورند.

اینجا در شیراز هم هیچكس یافت نمی‌شود بلكه آخرین اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار دهد. یا می‌ترسند یا بی‌اطلاعند یا زیادی بی‌تفاوتند. هر چه هست، همه گریزانند. طعنه‌آمیز است كه خبری با این درجه از اهمیت، كسی را نمی‌گزد. این در حالی‌ست كه اهمیت و اولویت حوزه سلامت بر هیچكس پوشیده نیست، این حوزه جای شانه‌خالی كردن نیست.

اینجا حرف از تك‌تك افراد و حتی نسل‌های بعدتر است. غفلت كه هیچ، حتی كوچكترین تاخیر در مواجهه با یك مورد بهداشتی می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد. در بحث بهداشت، كمترین نارسایی هم قابل چشم‌پوشی نیست چه رسد به بیماری خطرناكی چون مالاریا.

باز جای خوشحالی‌ست كه براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2014، كشورمان در آستانه خلاصی از مالاریا قرار گرفته. ایران در سال 2013 فقط 519 مورد مالاریا را گزارش کرده که نسبت به سال 2012 پنجاه درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در سطح كشور همچنین برای تمام افرادی که به مراکز بهداشتی عمومی مراجعه کرده‌اند داروی ضد مالاریا فراهم شده است( كه جای امیدواری‌ست) با این حال اكنون این پرسش مطرح است كه آیا با وجود مسئولانی كه اهمیتی برای اطلاع‌رسانی قائل نیستند و ضرورتی جهت پاسخگویی و آگاهی‌رسانی احساس نمی‌كنند، امیدی هست كه به این زودی‌ها آمار مربوط به مالاریا به صفر نزدیك شود؟

یا برای آن كه عمق فاجعه نمایان شود مسئولان ما هم نیاز به حضور «بیل گیتس» و آن بطری معروفش دارند، گرچه به این هم امید چندانی نمی‌توان بست چه به نظر، آنها در برابر مالاریا مصونیت دارند كه این گونه آسوده‌اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha