نتایج یک مطالعه نشان می دهد: استفاده از محلول گلوکز و آب استریل هنگام تزریق باعث کاهش درد نوزادان در حین تزریق می شود.

در  این بررسی كه توسط گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با هدف بررسی اثر گلوكز 50 درصد در كاهش درد ناشی از تزریق واكسن هپاتیت B در نوزادان انجام شد، آمده است:‌ نوزادان بطور معمول روشهای دردناكی نظیر خون گیری، ‌واكسیناسیون و تزریق ویتامین k1 را متحمل می شوند که درد اثرات منفی در نوزادان بر جای می گذارد. روش های مختلفی برای تسكین درد در نوزادان وجود دارد.

در این مطالعه که به صورت کار آزمایی بالینی بر روی 90 نوزاد با شرایط مشابه و پایدار انجام شد و نوزادن طور تصادفی در سه گروه30 نفره، گروه اول (گلوكز 50 درصد) گروه دوم (آب استریل) گروه سوم (عدم مداخله) مورد مطالعه قرار گرفتند.

ابتدا ضربان قلب نوزادان بوسیلهEKGدستگاه شمارش و ثبت شد، سپس در گروه اول و دوم دو میلی لیتر از محلول مورد نظر (گلوكز 50 درصد یا آب) در دهان نوزاد ریخته شد و در گروه سوم مداخله ای صورت نگرفت، سپس در طی انجام تزریق واكسن هپاتیت B و تا سه دقیقه بعد از آن صدای گریه نوزاد ضبط گردید، در طی انجام واكسیناسیون تا 60 ثانیه مجدداً ضربان قلب شمارش و ثبت شد و در پایان داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت.

یافته ها نشان داد: میانگین مدت زمان گریه در گروه گلوكز 1/21 در گروه آب 3/33 و در گروه عدم مداخله 9/56 ثانیه بود كه بین سه گروه اختلاف معنی دار وجود داشت.

اختلاف بین گروه گلوكز و عدم مداخله و گروه آب و عدم مداخله از لحاظ آماری معنی دار بود ولی بین گروه گلوكز و آب استریل اختلاف معنی دار نبود.

نتیجه نهایی این مطالعه نشان میدهد که استفاده از محلول گلوكز 50 درصد و آب استریل هر دو باعث كاهش درد در نوزادان می شوند اما اثر گلوكز 50 درصد بیش از آب استریل می باشد.

گفتنی است: نتایج این مطالعه در مجله بیماری های کودکان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha