نمایندگان محترم تصویب کرده‌اند که وزارت بهداشت باید ٧٠ درصد پرداختی از جیب مردم را به ٣٠ درصد برساند، با دست خالی که نمی‌توان این کار را انجام داد، نیاز به اعتبار دارد. دوستان یا قانون نگذارند یا در صورت قانون‌گذاری باید اعتبار آن را تأمین کنند. راه تأمین اعتبار برای این قانون هم از سه طریق ممکن است؛ افزایش حق بیمه پرداختی از سوی مردم، تعیین مالیات برای کالاهای آسیب‌رسان به سلامت و یا تأمین از بودجه عمومی.

سلامت نیوز: نمایندگان محترم تصویب کرده‌اند که وزارت بهداشت باید ٧٠ درصد پرداختی از جیب مردم را به ٣٠ درصد برساند، با دست خالی که نمی‌توان این کار را انجام داد، نیاز به اعتبار دارد. دوستان یا قانون نگذارند یا در صورت قانون‌گذاری باید اعتبار آن را تأمین کنند. راه تأمین اعتبار برای این قانون هم از سه طریق ممکن است؛ افزایش حق بیمه پرداختی از سوی مردم، تعیین مالیات برای کالاهای آسیب‌رسان به سلامت و یا تأمین از بودجه عمومی.


به گزارش سلامت نیوز، وزیر بهداشت در وب سایت خود نوشت: حاشیه سازی در مورد طرح تحول نظام سلامت نکته تازه‌ای نیست؛ در مورد اغلب طرح‌های بزرگ و ملی کشور چنین مسائلی وجود داشته و دارد. این حاشیه‌سازی‌ها البته بیشترین کارکردش دلسرد کردن مردم است و در کنار آن، ناموفق جلوه دادن کارنامه دولت.حتی مذاکرات هسته‌ای که با اعتبار نظام و انقلاب و کشور گره خورده، از این موضوع مستثنی نبود و نیست. حمایت و تعابیری که مقام معظم رهبری در مورد دکتر ظریف به کار بردند، من تاکنون از ایشان نشنیده بودم؛ با این حال در جریان مذاکرات، وزیر امور خارجه و همچنین دکتر روحانی که گاهی اوقات چندین شب متوالی خواب به چشمشان نمی‌آمد، انصافاً بسیار اذیت شدند.


من امروز به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهم، طرح تحول نظام سلامت که از سوی دولت و با کمک جامعه پزشکی و حمایت مجلس شورای اسلامی آغاز شد، در زمان دولت یازدهم با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد و صحبت‌هایی که ناشی از کم‌اطلاعی، بی‌اطلاعی و آلوده به غرض‌ورزی است، ما را از مسیرمان دور نخواهد ساخت.


البته افراد باید در قبال ادعاهای خود پاسخگو باشند. به عنوان مثال مگر در کشور ما چند نفر پزشک با درآمد آن‌چنانی وجود دارد که آن را از تریبون عمومی به تمام  جامعه پزشکی تعمیم می‌دهند و باعث سلب اعتماد مردم از این قشر خدوم می‌شوند؟ در دوره مسئولیت همین دوستان بیمه‌ها از بدنه وزارت بهداشت جدا شدند و هزار و یک مشکلی که امروز دچار آن هستیم از آن دوره بر جا مانده است.


یا این که اعلام می‌کنند، یک چهارم بودجه کشور را به وزارت بهداشت داده‌اند. در بحث بودجه همه چیز روشن و مشخص است. در کشوری که ٨٠ درصد بودجه عمومی صرف هزینه‌های جاری یعنی حقوق می‌شود، این ٢٥ درصد را کی و به کدام وزارتخانه داده‌اند؟


از سوی دیگر وقتی نمایندگان محترم تصویب کرده‌اند که وزارت بهداشت باید ٧٠ درصد پرداختی از جیب مردم را به ٣٠ درصد برساند، با دست خالی که نمی‌توان این کار را انجام داد، نیاز به اعتبار دارد. دوستان یا قانون نگذارند یا در صورت قانون‌گذاری باید اعتبار آن را تأمین کنند. راه تأمین اعتبار برای این قانون هم از سه طریق ممکن است؛ افزایش حق بیمه پرداختی از سوی مردم، تعیین مالیات برای کالاهای آسیب‌رسان به سلامت و یا تأمین از بودجه عمومی.


نمی‌دانم این آقایان چگونه این‌طور صحبت می‌کنند، وقتی می‌دانند از مجموع بودجه عمرانی کشور تنها ٣ درصد به حوزه سلامت اختصاص یافته است.
من و همکارانم نیز هیچ‌گاه ادعا نکردیم طرح تحول سلامت بدون کاستی اجرا شده و به پیش می‌رود. اجرای یک طرح ملی آن هم با این وسعت، به یقین با اشکالاتی همراه است که دلسوزان نظام باید در فضایی آرام و بدون حاشیه سازی، ضمن تعامل با مجریان طرح به اصلاح آن بپردازند. همان‌گونه که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس عمل کرده‌اند. همه ما باید بدانیم امروز برای سامان اوضاع کشور، هیچ شیوه‌ای مناسب‌تر از اعتدال، همدلی و کار همراه با تدبیر نیست؛ تندروی از جانب هر گروه و صنفی که باشد، محکوم است.


کارنامه دو ساله دولت از نظر مردم راضی‌کننده بوده، البته طی این مدت دولت هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده، که به عنوان نمونه می‌توان به کاهش بیش از 50 درصدی قیمت نفت اشاره کرد؛ اما این مسائل باعث تندروی مسئولان دولت و مقصر جلوه دادن سایر ارکان نظام نشده است.
امید که همه مسئولان کشور این چنین و این‌گونه رفتار نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha