یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 159858

یک فوق تخصص نوزادان با تاکید بر اینکه تشویق و آموزش به موقع مادران باعث افزایش نتایج شیردهی موفق می‌شود، گفت: پزشکان و مراقبین بهداشتی در هر ویزیت پیگیری باید به فکر ترکیبی از ارزیابی تغذیه با شیر مادر، تشویق و آموزش به موقع باشند تا بتوانند نتایج شیردهی موفق را در مادران افزایش دهند.

راهکارهایی موثر برای افزایش شیر مادران

سلامت نیوز:یک فوق تخصص نوزادان با تاکید بر اینکه تشویق و آموزش به موقع مادران باعث افزایش نتایج شیردهی موفق می‌شود، گفت: پزشکان و مراقبین بهداشتی در هر ویزیت پیگیری باید به فکر ترکیبی از ارزیابی تغذیه با شیر مادر، تشویق و آموزش به موقع باشند تا بتوانند نتایج شیردهی موفق را در مادران افزایش دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر رویا طاهری تفتی  گفت: ناتوانی مادر در تولید شیر مثل باقی ماندن اجزای جفتی، نارسایی اولیه هیپوفیز، دیابت، مصرف داروهای خاص، جراحی پستان، ناتوانی شیرخوار در تخلیه شیر مثل نارسایی و ناهنجاری‌های دهانی و اختلالات از جمله عواملی هستند که منجرم به سندروم شیر ناکافی در مادران می‌شود.


وی، مشکلات اجتماعی و روانی بویژه افسردگی را یکی از مشکلات بارز در دوران شیردهی دانست و اضافه کرد: تصمیم‌گیری عجولانه در مورد نبود امکان تغذیه شیرخوار با شیر مادر و تغذیه با بطری، وجود سابقه ناباروری به دلیل عوامل هورمونی، سن مادر (مادر نوجوان یا سن بالا)، بزرگ نشدن قابل ملاحظه پستان در طول بارداری، تغییر در رژیم غذایی مادر، تغییر در نوع صابون و عطر یا دئودورانت مادر (که باعث نبود تمایل موقتی شیرخوار به خوردن شیر می‌شود) و استرس از دیگر عوامل خطر مادری در بروز مشکلات شیردهی است که باید به آن توجه زیادی شود.


طاهری تفتی یادآور شد: تغذیه شیرخوار در زمانی که خواب آلود است یا تازه بیدار شده، تغذیه در سکوت و آرامش و بدون استرس، در آغوش گرفتن و نوازش شیرخوار، استفاده از حمام، اجتناب از بطری شیر، دوشیدن دستی یا مکانیکی شیر توسط مادر از دیگر راهکارهای موثر در تولید شیر و رشد بهتر در نوزادان است.
وی مصرف انواع ویتامین‌ها برای مادران در دوران شیردهی را بسیار مهم و ضروری دانست و اظهار کرد: مکمل ویتامین و مواد معدنی، ویتامین‌های محلول در چربی، ویتامین‌های محلول در آب، مولتی ویتامین‌ها، ذخایر آهن و مکمل فلوراید می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. همچنین شیرخواران نارس و کم وزن نیاز به ریز مغذی‌هایی نظیر آهن و روی دارند که با تغذیه تکمیلی زودتر فراهم می‌شود.


این فوق تخصص نوزادان با اشاره به این مطلب که از شیر گرفتن سریع نوزاد خطر بروز ماستیت (التهاب پستان) در مادر را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: تغذیه در شب اغلب آخرین وعده‌ای است که باید قطع شود. گاه قطع ناگهانی شیر مادر به علت بیماری شدید مادر یا جدایی طوولانی مدت مادر و شیرخوار لازم می‌شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha