یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 159861

طبق یافته جدید محققان، گروه وسیع و مضری از مواد شیمیایی صنعتی به آسانی در شیر مادر تجمع یافته و می توانند برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند خطرناک باشند.

سلامت نیوز:طبق یافته جدید محققان، گروه وسیع و مضری از مواد شیمیایی صنعتی به آسانی در شیر مادر تجمع یافته و می توانند برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند خطرناک باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، این مواد شیمیایی که به PFAS (پرفلوئورو آلکیلیت) معروف هستند به طور گسترده در تولید پارچه های ضد لک، ضد آب و حتی بسته بندی مواد غذایی استفاده می شوند. مطالعات انجام شده روی بدن موجودات آزمایشگاهی نشان می دهد که این مواد قابلیت ایجاد سرطان و تداخل با سیستم ایمنی و تناسلی را دارا هستند.


زمانی که مواد PFAS وارد محیطی می شوند به پروتئین های موجود در بدن حیوانات چسبیده و به این شکل وارد زنجیره غذایی خواهند شد و این بدان معناست که در بدن اعضای ارشد زنجیره غذایی که از بقیه موجودات تغذیه می نمایند (همانند انسان ها و ماهی های بزرگ) میزان مواد PFAS به اندازه قابل توجهی بالا خواهد رفت. برای کودکان و فرزندان ما انسان ها شیر غنی شده مادر که حاوی پروتئین بوده اولین و مهمترین منبع تماس کودکان با مواد PFAS خواهد بود.
طی آخرین مطالعات انجام شده توسط دانشگاه هاروارد و تعدادی از موسسات تحقیقاتی کشور دانمارک، محققان دریافتند که میزان PFAS موجود در بدن کودکانی که تنها با شیر مادر تغذیه شده بودند ماهانه به میزان ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش می یابد.


محققان همچنین دریافتند که میزان این ماده در بدن کودکانی که تنها از شیر مادر تغذیه نکرده بودند و شیر مادر قسمتی از وعده غذایی آنها را تشکیل می داد نیز به شدت بالا بوده اما این میزان در مقایسه با گروه قبلی کمتر است.
گفتنی است در بعضی موارد بعد از انجام آزمایش خون مشخص شد که میزان PFAS موجود در بدن کودکان از بدن مادرانشان بیشتر بوده است.
اما محققان با وجود مسائل بیان شده همچنان تاکید دارند که شیر مادر یکی از سالم ترین منابع غذایی برای تغذیه کودکان است و آنها همواره به تغذیه با شیر مادر تاکید می کنند.
این تحقیق روی بیش از ۸۱ کودک متولد مجمع الجزایر فارو که در آتلانتیک شمالی و میان نروژ و ایسلند واقع است به انجام رسید.
به گفته دکتر «فیلیپ گرنجین» از دانشگاه هاروارد میزان PFAS موجود در بدن زنان آمریکای شمالی که به تازگی کودک خود را به دنیا آورده اند با میزان این ماده در بدن مادران ساکن جزایر فارو تقریبا در سطح مشابهی قرار دارد.


کشور های زیادی همانند آمریکا به طور جدی مصرف دو گونه از مواد PFAS همانند PFOA (پرفلوئورو اکتانوئیک) و PFOS (پرفلوئورو اکتان سولفونات) را به علت وجود شواهدی مبنی بر سرطان زا بودن و ایجاد اختلال در کارکرد هورمون های متعدد ممنوع اعلام کرده اند. به گفته دکتر گرنجین، مطالعات و تحقیقاتی که هم اکنون در حال انجام است نشان می دهند که سایر PFAS ها نیز به میزان قابل توجهی در اختلالات بوجود آمده نقش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha