یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 159870

وقوع زلزله یك امر كاملا عادی است و مهم‌ترین امر برای مدیریت آن پیشگیری از طریق مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و فراهم كردن امكانات برای مقابله با بحران است. در این قضیه به جای ترساندن یا ناراحت كردن مردم باید به فكر راه چاره بود. مدیریت بحران در كشور از سوی نهادهای متعددی انجام می‌شود اما باید به این امر توجه داشت كه در این زمینه موازی‌كارها كاهش یابد تا بتوان در مواقع بحرانی شاهد فعالیت‌های ثمربخش از سوی مسئولان در این زمینه بود.

سلامت نیوز:وقوع زلزله یك امر كاملا عادی است و مهم‌ترین امر برای مدیریت آن پیشگیری از طریق مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و فراهم كردن امكانات برای مقابله با بحران است. در این قضیه به جای ترساندن یا ناراحت كردن مردم باید به فكر راه چاره بود. مدیریت بحران در كشور از سوی نهادهای متعددی انجام می‌شود اما باید به این امر توجه داشت كه در این زمینه موازی‌كارها كاهش یابد تا بتوان در مواقع بحرانی شاهد فعالیت‌های ثمربخش از سوی مسئولان در این زمینه بود.

به گزارش سلامت نیوز، امیرهوشنگ مهریار- روانشناس و استاد دانشگاه در روزنامه آرمان نوشت: در چند روز اخیر زمین‌لرزه‌ای در اطراف شهر تهران رخ داد كه این اتفاق بهانه‌ای شد تا بار دیگر یادمان بیاید كه شهر تهران روی گسل زلزله قرار دارد، آن هم به این دلیل كه اكثر ساختمان‌ها و تاسیسات این كلان‌شهر از استانداردهای زلزله برخوردار نیست.

با توجه به اینكه هر از چند گاهی شاهد وقوع زلزله‌های متعدد در گوشه و كنار كشور هستیم، این امر خود باعث بروز اضطراب مقطعی در بین شهروندان شده است. این در حالی است كه در كشور تجربه جنگ، حمله‌های هوایی و دیگر رویدادهای ناشی از جنگ وجود دارد و بر همین اساس مدیریت بحران نیز در بین مردم از شدت و حدت بیشتری برخوردار است. هم‌اكنون در جامعه آمادگی مقابله با ترس وجود دارد. اما مهم این است كه مسئولان با شفاف‌سازی و كاستن شایعات نادرست زمینه ناراحتی و استرس را كاهش دهند. از سوی دیگر، مسئولان امر نباید با سهل‌انگاری زمینه‌های تشدید تنش را در جامعه افزایش دهند. باید به‌طور جدی برای مقابله با خطر زلزله كه همیشه تهران را تهدید می‌كند اقدامات كارشناسی‌شده لحاظ كرد. واقعیت این است كه تهران و دیگر شهرهای ایران جزو مناطق زلزله‌خیز هستند و احتمال وقوع این بلای طبیعی نیز همواره وجود دارد.

مردم باید این واقعیت را بپذیرند و برای مقابله با بحران آماده باشند، آن هم به این دلیل كه هرگونه سهل‌انگاری پشیمانی را برای مردم و مسئولان به دنبال دارد. در زمینه نحوه مقابله در مواقع بحرانی و ترس‌های ناشی از زلزله واكنش‌ها می‌تواند ارادی و غیرارادی باشد. برخی احساس می‌كنند ترس ذاتا مساله‌ای منفی است در حالی كه عنصر ترس ارزشمند است. در واقع در ترس و اضطراب به دلیل اینكه مكانیزم خاصی وجود دارد باعث می‌شود كه انسان بتواند در مقابل بلایای طبیعی همچون زلزله واكنش نشان دهد. این واكنش‌ها به رفتار خود انسان مربوط می‌شود و نمی‌توان آن را نامطلوب دانست.

باید توجه داشت كه ترس بیش از حد جنبه بیمارگونه دارد و در شرایط بحرانی باید جلوی واكنش‌های بیش از حد افراد را گرفت. برای نحوه مدیریت ترس و اضطراب عمومی می‌توان با آگاه كردن خانواده‌ها و واكنش‌های بجا و كارشناسی شده از سوی دولت و متخصصان امر در از بین بردن ترس در جامعه و هدایت افكار عمومی اقدامات اساسی لحاظ كرد. ترس و اضطراب می‌تواند در مواقع بحرانی كمك‌كننده باشد و به این ترتیب در مقابل خطرات احتمالی همچون زلزله یا هر نارسایی دیگر بتوان از خود دفاع كرد. با وجود این همان‌طور كه عنوان شد نباید این ترس جنبه مرضی پیدا كند.

وقوع زلزله یك امر كاملا عادی است و مهم‌ترین امر برای مدیریت آن پیشگیری از طریق مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و فراهم كردن امكانات برای مقابله با بحران است. در این قضیه به جای ترساندن یا ناراحت كردن مردم باید به فكر راه چاره بود. مدیریت بحران در كشور از سوی نهادهای متعددی انجام می‌شود اما باید به این امر توجه داشت كه در این زمینه موازی‌كارها كاهش یابد تا بتوان در مواقع بحرانی شاهد فعالیت‌های ثمربخش از سوی مسئولان در این زمینه بود. توجه به مدیریت بحران و نحوه رفتار در مواقع بحرانی در افراد به شیوه‌های مختلف بروز می‌كند و اولویت در این زمان حفظ آرامش و به كار بستن مهارت‌هاست. در مواقع بحرانی به دلیل افزایش همبستگی اجتماعی شاهد اتحاد بیشتر در بین افراد  هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha