محققان دانشکده شیمی دانشگاه تبریز موفق شدند با استفاده از الکترودهای ساخته شده از نانو لوله های کربنی آلاینده ها و مواد رنگی موجود در پسابهای صنعتی را حذف کنند.

محمود زارعی مجری طرح با اعلام این خبر گفت: متداول‌ترین روش برای حذف باقی مانده ترکیبات آلی موجود در آب، هوادهی و جذب سطحی به وسیله کربن فعال است. هوادهی تنها برای ترکیبات "فرار" مفید است و جذب سطحی نیز روی برخی از ترکیبات آلی تاثیری ندارد. به طور کلی فرایندهای ذکر شده قادر به تخریب آلاینده های محیط زیست نیستند در حالی ‌که با روش مورد استفاده در این تحقیق آلاینده ها تخریب می شوند.

وی افزود: در این فرآیندها رادیکالهای آزاد فعال مثل OH تولید می شود که برای تخریب آلاینده های آلی قدرت اکسید کنندگی بسیار بالایی دارند. یکی از مزایای فرآیندهای اکسایش پیشرفته تخریب مواد آلی به CO2 و H2O (یعنی تجزیه معدنی) است. مزیت دیگر این فرآیندها از بین بردن غلظتهای پایین آلاینده ها است.

زارعی ادامه داد: با استفاده از الکترودهای ساخته شده حذف آلاینده های رنگی از آبهای آلوده انجام شد و با استفاده از دستگاه GC-MS، محصولات میانی و محصولات جانبی تولید و بررسی شد.

وی ادامه داد: نتایج به دست آمده نشان می دهد که مواد آلاینده در نهایت به آب و دی اکسید کربن تبدیل شدند.

زارعی اضافه کرد: با توجه به اینکه امروزه بیشتر صنایع برای دفع پسابهای خود دچار مشکل هستند و پساب تولیدی آنها شامل مواد آلی مختلف از جمله مواد رنگی است که مشکلات زیست محیطی زیادی را به دنبال دارد با استفاده از فرایند مورد مطالعه در این کار پژوهشی می توان بسیاری از آلاینده های موجود در پساب‌های صنعتی را از بین ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha