وزیر بهداشت تاکید بر لزوم بازتعریف آزمون‌ها و نظام ارتقا در پزشکی خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: باید به سمتی رویم که از اساتید جوان و حتی از افرادی که در خارج از دانشگاه یا خارج از مرزها هستند، استفاده کنیم.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت تاکید بر لزوم بازتعریف آزمون‌ها و نظام ارتقا در پزشکی خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: باید به سمتی رویم که از اساتید جوان و حتی از افرادی که در خارج از دانشگاه یا خارج از مرزها هستند، استفاده کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین اتاق‌های تمیز دانشگاه‌های کشور که امروز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در حوزه تحقیقات و فناوری همیشه در حق وزارت بهداشت ظلم می‌شود و ما همیشه از قلم می‌افتیم.


وی با اشاره به جلسه اخیر هیئت دولت با مقام معظم رهبری گفت: حتی در جلسه اخیر با مقام معظم رهبری اولین عرضم این بود که وزارت بهداشت بیش از 30 درصد تولید علم را داشته است و نقش حوزه سلامت در این زمینه کاملا مشهود است. به طوری که هر کجا که سیاست‌مداران از فناوری صحبت می‌کنند از حوزه دارویی نیز سخن می‌گویند. در حال حاضر ما بیش از 95 درصد از داروهای کشور را خودمان تولید می‌کنیم و به طور خالص تولید داروی ما نزدیک به 50 درصد است.
وی افزود: بخش عمده‌ای از حوزه سلامت، دانش، پژوهش و فناوری است و اگر بیشتر از حوزه تحقیقات در بخش بهداشت و درمان حمایت شود، نقش بیشتری را ایفا خواهند کرد و فکر می‌کنم توجه به این حوزه در وزارت بهداشت بسیار سریع بازده داشته و مقرون به صرفه باشد.

هاشمی ادامه داد: کشوری مقتدر است که علم بیشتری داشته باشد، امروزه کشورهایی که در علم اقتدار بیشتری دارند، جهان را اداره می‌کنند. ما هرچقدر شعار بدهیم بدون سرمایه‌گذاری در حوزه علم، طبیعی است که موفق نمی‌شویم.

وزیر بهداشت با اشاره به سخنان امام (ره) و مقام معظم رهبری گفت: علیرغم همه صحبت‌هایی که درباره نقش دانشگاه و دانشگاهیان شده، عملا ساخت پل، جاده، کارخانه و غیره ارزش بیشتری دارد و افتخار هر مدیری در این است که بعد از پایان دوره‌اش تعداد اتوبان‌ها، کارخانجات و نیروگاه‌هایی که ساخته در کشور زیاد باشد. اما به حوزه تحقیقات و فناوری توجه نمی‌شود؛ چرا که تاثیرات آن زودبازده و ملموس نیست. فاصله بین ادعا تا عمل با نگاه به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور مشخص می‌شود.


هاشمی با اشاره به اقدامات خوبی که در حوزه سلامت در قالب طرح تحول برای کمک به مردم شده است، گفت: با وجود طرح تحول سلامت از دو حوزه آموزشی و پژوهشی غافل نشدیم و کار در این دو حوزه را با دور اندیشی و برنامه‌ریزی آغاز کردیم و از آنها غافل نبودیم.

وی افزود: با اینکه به شدت درگیر کارهای اجرایی هستیم و این کارها منجر به رضایت‌مندی مردم شده، اما دو حوزه آموزش و پژوهش را فراموش نکردیم و نتیجه اقدامات در این دو حوزه را در دو دهه آینده خواهیم دید.


وزیر بهداشت در ادامه خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: فکر می‌کنم اگر بخواهید دانشگاه نسل سوم باشید باید نظام ارتقا را تغییر دهید و می‌توان این کار را از همینجا شروع کرد. به این شکل که به سمتی رویم که از اساتید جوان و حتی از افرادی که در خارج از دانشگاه یا خارج از مرزها هستند، استفاده کنید.
هاشمی ادامه داد: فکر می‌کنم یکی از اشتباهات بزرگ ما در پزشکی، آزمون‌ها و نظام ارتقا است.

باید آزمون‌ها را درست کرده و نظام ارتقا را نیز تغییر داده و دوباره تعریف کنیم. نیازی نیست که رتبه اول داشته باشیم، آن هم رتبه اولی که از طریق آزمونی رتبه اول را کسب می‌کند که تمامش محفوظات است. باید به سمت فناوری برویم و کسانی کرسی‌های علمی را کسب کنند که توانایی بیشتری در خلق علم و ثروت دارند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha