عضو پارلمان افغانستان با ابراز خرسندی از تلاش ایران برای بهبود وضعیت بهداشی و درمانی در این کشور، گفت: بیماری‌های واگیر نیاز به مراقبت جدی و دوام‌دار دارد و از طریق سرمایه‌گذاری مقطعی نمی‌توان با آنها مقابله کرد.

سلامت نیوز: عضو پارلمان افغانستان با ابراز خرسندی از تلاش ایران برای بهبود وضعیت بهداشی و درمانی در این کشور، گفت: بیماری‌های واگیر نیاز به مراقبت جدی و دوام‌دار دارد و از طریق سرمایه‌گذاری مقطعی نمی‌توان با آنها مقابله کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدصالح سلجوقیبا ابراز خرسندی از سمینار بیماری‌های واگیر کشورهای قلب آسیا، اظهار داشت: به دلیل موجودیت جنگ طی 40 سال اخیر نبودن بودجه و نداشتن تجربه کافی در رابطه با مقابله و مبارزه علیه بیماری‌های واگیر وضعیت صحه عمومی بسیار خوب نیست. از جمله بیماری‌های شایع واگیر در افغانستان مانند مالاریا، تب تیفوئید و فلج شایع است.
وی با بیان شیوع فلج در افغانستان گفت:‌ امسال 7 واقعه فلج را در استان‌های شرقی افغانستان داشتیم و در برنامه بیماری‌های واگیر کشورهای قلب آسیا تلاش‌های جدی صورت گرفته و طبق برنامه استراتژیک مقابله علیه بیماری‌های واگیر و کاهش مرگ و میر اطفال آغاز شده است اما هیچ کدام نمی‌توانند در مقایسه با وضعیت صحه عمومی در جمهوری اسلامی ایران باشد.
عضو پارلمان افغانستان ادامه داد: بیماری‌های واگیر نیاز به مراقبت جدی و دوام‌دار دارد و از طریق سرمایه‌گذاری مقطعی و برنامه‌های کوچک نمی‌توان با آنها مقابله کرد.


محمدصالح سلجوقی تصریح کرد: ریشه‌کنی این بیماری‌ها نیاز به آموزش،‌ ارتقا فرهنگی و افزایش آگاهی عمومی و اجتماعی در رابطه با چگونگی وقایع و مصاف شدن با این بیماری‌ها دارد.
نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان گفت: دولت تصمیم دارد از طریق جلب همکاری‌های منطقه‌ای مبارزه و جنبش به هم پیوسته و متحد را ایجاد کند جمهوری اسلامی ایران این وعده را داده و در این همکاری مشترک پیشگام شده است و ملت افغانستان از این اقدام استقبال و پارلمان این کشور از آن تقدیر می‌کنند.


وی با ابراز امیدواری برای رسیدن به اهداف نهایی مبارزه با بیماری‌های واگیر، این بیماری‌ها را محدود به حوزه خاص جغرافیایی ندانست و عنوان کرد: هر چند که افغانستان و پاکستان ساری این بیماری‌ها در منطقه هستند اما به دلیل رفت و آمدهای بسیاری که میان مردمان این کشورها و هزاران کیلومتر مرز مشترکی که وجود دارد انتقال این بیماری‌ها میسر است لذا باید به منبع این بیماری‌ها توجه شود و کشورهای همسایه برای مقابله با این بیماری‌ها به کشوری که منبع سرایت آن است توجه کنند.
وی افزود: افغانستان ساری بیماری‌هایی واگیر مانند مالاریا، تب تیفوئید و فلج اطفال است و مقابله با بیماری‌ها باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم از طریق هماهنگ نمودن برای مقابله با این بیماری‌ها به اهداف جدی خود دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha