یک متخصص طب سالمندی، با اشاره به اینکه تنهایی از جمله موارد آزاردهنده سالمندان است، گفت: باید فضایی در محلات فراهم کنیم تا سالمندان ضمن گذران چندین ساعت در آن زمینه مشارکت اجتماعی داشته باشند.

سلامت نیوز:یک متخصص طب سالمندی، با اشاره به اینکه تنهایی از جمله موارد آزاردهنده سالمندان است، گفت: باید فضایی در محلات فراهم کنیم تا سالمندان ضمن گذران چندین ساعت در آن زمینه مشارکت اجتماعی داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، احمد دلبری  در خصوص اولویت‌های حوزه سالمندان در برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: بحث سالمندی به عنوان موفقیت سیستم بهداشتی درمانی کشور است که از دهه‌های قبل اقدامات درباره آن شروع شده بود.

وی ادامه داد: اما این بدان معنی نیست که خیالمان از این موضوع راحت باشد چرا که ممکن است به چالشی در قرن بیست و یکم تبدیل شود، با توجه به اینکه در حال تدوین برنامه ششم توسعه هستیم این موضوع باید به عنوان یک از سرفصل‌های این برنامه (‌نه زیرمجموعه برنامه‌های دیگر) در نظر گرفته شود و می‌طلبد وزارت رفاه برنامه‌ریزی خاصی برای آن داشته باشد.

این متخصص طب سالمندی با اشاره به این‌که حوزه سالمندی باید تبدیل به دغدغه مسئولان رفاهی شود، افزود: سالمندان باید از حداقل امکانات رفاهی برخوردار باشند یا به تعبیری دیگر بالای خط فقر بوده و درآمد کافی و قابل اعتماد داشته باشند، چراکه شرایط امرار معاش سالمندان با جوانان متفاوت است و اغلب آن‌ها به دلیل بیماری خود و خانواده‌شان را درگیر مسائل مختلفی می‌کنند.

وی همچنین گفت: مشکلات مالی جز عوامل استرس‌زا در دوران سالمندی است که فرد را به دیگران وابسته می‌کند، ما باید منابع مالی را برای آنها فراهم کنیم، آن‌ها باید از مستمری کافی و ثابت برخوردار باشند و اگر دچار بیماری موقت شوند باید مورد حمایت قرار گیرند تا از اداره زندگی‌شان باز نمانند، موضوع مهم دیگر این است که در هدفمندی یارانه‌ها صرف داشتن یک خانه یارانه آن‌ها قطع نشود و به مراقبین خانگی آن‌ها نیز یارانه کمک تعلق بگیرد.

دلبری تصریح کرد:‌ تنهایی یکی از مواردی است که سالمندان  را آزار می‌دهد، باید فضایی در محلات فراهم کنیم تا ضمن گذران چندین ساعت در آن زمینه مشارکت اجتماعی داشته باشند و از طرف دیگر از آموزش‌های متناسب با این دوران بهره‌مند شوند که کمترین آسیب‌ متوجه آن‌ها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha