سلامت نیوز: دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی قربانیان ناپدیدشدن های اجباری،30 اوت 2015 برابر با 8 شهریور ماه جاری ضمن فراخوان همه کشورها  برای پیوستن به کنوانسیون بین المللی حفاظت تمامی افراد در برابر ناپدیدشدن های اجباری گفت اکنون زمان آن است که به همه ناپدیدشدن های اجباری پایان دهیم.
 
به گزارش سلامت نیزو متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
قربانیان ناپدیدشدن های اجباری از آزادی خود محروم شده، در زندان های مخفی نگهداری و به ندرت آزاد شده اند. اغلب سرنوشت آنان نامعلوم است. این قربانیان دائما شکنجه می شوند و در ترس مداوم از کشته شدن به سر می برند و حتی اگر ناگهانی آزاد شوند، زخم های جسمی و روانی تا پایان عمر با آنان خواهد ماند.همچنین خانواده های قربانیان و عزیزانشان از غم و اندوه بسیار زیاد رنج می برند.

ناپدیدشدن های اجباری فراتر از روشی است كه توسط دیکتاتوری های نظامی در گذشته اعمال می شده و همچنان بوسیله  برخی دولت ها بکار می رود. تنها در سال گذشته، کمیته ناپدیدشدن های اجباری و کارگروه ناپدیدشدن های اجباری و غیرداوطلبانه - دو ساز و کار سازمان ملل متحد در مورد ناپدیدشدن های اجباری که متشکل از کارشناسان مستقل هستند - 246 درخواست از اعضاء خانواده قربانیان در سراسر جهان برای اقدام فوری دریافت کردند. این آمار تنها بخشی از هزاران موردی است که به دلیل شرایط امنیتی  یا عدم اطلاع از ساز و کارهای بین المللی سودمند هیچ گاه گزارش نشده اند.

در سال های اخیر بازیگران ضد دولتی شامل گروه های افراطی مسلح و تروریستی میزان نگران کننده ای از اقدامات را بکار گرفته اند که معادل ناپدیدشدن های اجباری و نقض شدید حقوق بشر است.

ممنوعیت ناپدیدشدن های اجباری مطلق است. کنوانسیون بین المللی حفاظت تمامی افراد در برابر ناپدیدشدن های اجباری به صراحت تاکید می کند که بکارگیری ناپدیدشدن های اجباری تحت هر شرایطی غیرقانونی است که شامل جنگ، بی ثباتی سیاسی داخلی یا هرگونه شرایط اضطراری عمومی نیز می شود. 

این کنوانسیون در سال 2010 اجرایی شد، توسط 93 دولت به امضا رسید و 50 کشور آن را تصویب نمودند و یک بنیان مهم برای مبارزه با مصونیت، حفاظت از افراد ناپدید شده و خانواده های آنان و تقویت ضمانت هایی است که حاکمیت قانون شامل تحقیق، مجازات، عدالت و غرامت ارائه می کند.

در این روز بین المللی همه کشورهای عضو ملل متحد را ترغیب می نمایم تا معاهده را بدون تاخیر امضا یا تعصویب کنند و از همه کشورهای عضو معاهده می خواهم آن را اجرا نمایند. اکنون زمان آن است که به همه ناپدیدشدن های اجباری پایان دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha