رییس بیستمین كنگره سالیانه جامعه پزشكان متخصص داخلی، با بیان این كه مصرف دارو در ایران میزان بالایی دارد، علت آن را فرهنگ مصرفی غلط دانست و افزود: تصور بیماران از مهارت و كارآیی پزشك براساس میزان تجویز دارو شكل گرفته است؛ به نحوی كه اگر در ارزیابی بیمار بنا به صلاحدید پزشك، دارویی تجویز نشود نارضایتی و عدم اطمینان بیمار را به همراه دارد.

دكتر ایرج خسرونیا در افتتاحیه كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی، صرف هزینه برای خدمات بهداشتی و تامین امكانات و رفاه عمومی را نوعی سپرده گذاری در نظام سلامت اجتماعی برشمرد و افزود: این صرف هزینه سود سرشاری به همراه دارد.

وی با بیان این كه انسان برخوردار از روح و جسم سالم زیربنای توسعه همه جانبه است و بدون توسعه یافتگی تامین سلامت دشوار است، گفت: سلامت، توسعه و امنیت اجتماعی سه مقوله تفكیك ناپذیرند، پس سرمایه‌گذاری‌ در سلامت، محور رشد اقتصادی و توسعه پایدار است.

وی، بیمار بودن را به معنای دور ماندن از چرخه فعالیت اقتصادی دانست و افزود: بدون سرمایه‌گذاری‌ در مقوله سلامت پیشرفت در كاهش و محو فقر میسر نمی‌شود.

رییس بیستمین كنگره سالیانه جامعه پزشكان متخصص داخلی، با بیان این كه سرمایه‌گذاری‌ بهینه دولت‌ها در نظام بهداشت و حوزه سلامت رابطه مستقیم با افزایش امید به زندگی و تقویت نیروی كارآمد دارد، افزود: موفقیت در این عرصه نیازمند قبول تعهد از جانب دولت است كه با برنامه‌ریزی‌ صحیح و همه جانبه نسبت به تامین سلامت اجتماعی و ایجاد نشاط عمومی مبادرت ورزد.

دكتر خسرونیا، با تاكید بر ضرورت نهادینه شدن نقش محوری سلامت در توسعه گفت: بنابراین اختصاص درصد بیشتری از تولید ناخالص داخلی به امر بهداشت و سلامت می‌تواند شاخص‌های مرتبط با سلامت، رفاه زندگی و شغلی شهروندان را بهبود بخشد.

وی، تحقق سلامت اجتماعی را جوهره اصلی توسعه پایدار برشمرد و افزود: تحقق سلامت اجتماعی به عملكرد تمام دستگاه‌ها و آحاد جامعه بستگی دارد و نظام منسجم و مشتمل بر تشریك مساعی در مقوله بهداشت جامعه را می‌طلبد.

رییس بیستمین كنگره سالیانه جامعه پزشكان متخصص داخلی، با بیان این كه دستگاه‌ها باید امر پیشگیری را پیش از درمان سرلوحه فعالیت‌های كاری خویش قرار دهند، گفت: از محورهای مهم و غیرقابل انكار، اصلاح الگوی تجویز و مصرف دارو در كشور است.

رییس بیستمین كنگره سالیانه جامعه پزشكان متخصص داخلی، با اشاره به نقص موجود در سیستم‌های عرضه دارو از سوی مراكز مربوطه گفت: به عنوان مثال داروهایی نظیر آنتی بیوتیك‌ها، مسكن‌ها در كنار داروهای OTC به راحتی در اختیار عموم قرار می‌گیرد كه مقاومت‌های دارویی از تبعات آن است.

دكتر خسرونیا، به پایین بودن كیفیت داروها، استفاده از مواد اولیه نامرغوب اشاره كرد و در ادامه بر ضرورت فرهنگسازی مناسب در مصرف دارو تاكید كرد و افزود: البته فرهنگ‌سازی پروسه زمان بری است كه از سویی مقابله با تبلیغات مصرف گرایانه برخی كشورهای تولید كننده دارو و از طرفی دیگر ایجاد آگاهی و شناخت در گروه‌های مصرف كننده را طلب می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha