یك فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: در كم كاری تیروئید، ترشح این غده كمتر از حد معمول است و منجر به بروز علائمی نظیر خستگی زودرس، ضعف، بی حالی، ریزش مو، یبوست، خشكی پوست، احساس سرما، اختلالات قاعدگی و افزایش وزن در حد سه تا 5 كیلوگرم می‌شود.

مجید ولی زاده در گفت وگو با ایسنا، مهمترین بیماری غده تیروئید در كشور را كم كاری این غده عنوان و اظهار كرد: نقش اصلی غده تیروئید تنظیم سوخت و ساز و عملكرد سلول‌های بدن از طریق ترشح هورمون‌های T3 , T4 به داخل خون می‌باشد.

این پزشك متخصص تشریح كرد: چنانچه فردی با علائم ذكر شده به پزشك مراجعه كند، با انجام یك آزمایش خون می‌توان به كم كاری غده تیروئید پی برد.

وی درمان این اختلال را طولانی مدت و در برخی از بیماران مادام العمر عنوان و تصریح كرد: با آغاز درمان دارویی در پی تشخیص كم كاری غده تیروئید، در صورت بارداری در مراحل مصرف دارو نیازی به قطع دارو نبوده و گاهی می‌تواند برای كودك و مادر مضر باشد.

معاون آموزش بالینی دانشكده علوم پزشكی زنجان ترشح هورمون‌های T3, T4 توسط غده تیروئید را در زمان شیرخوارگی نوزادان در رشد مغزی آنها موثر دانست و گفت: كم كاری غده تیروئید در كودكان منجر به عقب افتادگی ذهنی می‌شود.

وی عوارض ناشی از كم كاری تیروئید در نوزادان را جبران ناپذیر عنوان و اظهار كرد: از سه سال پیش در كشور همزمان با تولد نوزاد از پاشنه او خون گرفته شده و هورمون‌های تیروئید موجود در آن كنترل می‌شود تا نوزادان دچار این اختلال شناسایی شوند.

ولی زاده افزود: شیوع كم كاری تیروئید در كودكان در ایران بسیار كم و حدود یك در هر هزار تولد است.

این استادیار دانشگاه علوم پزشكی زنجان، پركاری تیروئید را به عنوان یكی دیگر از اختلالات این غده معرفی و تصریح كرد: در این بیماری ترشح غده تیروئید بیش از حد مورد نیاز بدن است و علائم عكس حالت كم كاری نشان می‌دهد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم علائمی نظیر احساس گرما، رطوبت پوست، تپش قلب، حالات عصبی، تحریك پذیری، افزایش دفعات اجابت مزاج، كاهش وزن و در برخی موارد بیرون زدگی چشم را از جمله علائم پركاری تیروئید برشمرد.

ولی زاده شیوه تشخیص پركاری تیروئید را نیز انجام آزمایشات خون دانست و خاطرنشان كرد: در این حالت گاهی درمان دارویی كافی نبوده و نیاز به تجویز ید رادیواكتیو یا انجام جراحی است.

این پزشك متخصص اظهار كرد: ید رادیو اكتیو تاكنون هیچ عارضه بدخیمی به دنبال نداشته و پس از یك تا دو هفته پرتو رادیواكتیو به طور كامل از بدن خارج می‌شود.

وی افزود: تنها عارضه این ماده ایجاد كم كاری تیروئید در نیمی از بیماران است كه این كم كاری با تجویز داروی لووتیروكسین قابل جبران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha