طبق یک مطالعه جدید به دلیل وجود سطح بالای قند خون در افراد دیابتی، تاثیر ورزش بر روی آنها کاهش می یابد.

سلامت نیوز: طبق یک مطالعه جدید به دلیل وجود سطح بالای قند خون در افراد دیابتی، تاثیر ورزش بر روی آنها کاهش می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بیماران مبتلا به دیابت، علاوه بر مشکلاتی که باید به منظور متعادل سازی سطح قند خون خود با آنها دست و پنجه کنند، ممکن است از بیماری‌های ناشی از دیابت نیز رنج ببرند. یکی از آثار مخرب دیابت بر بدن، تاثیر آن بر سلامت استخوان‌ها است.


مطالعات متعددی طی سالیان گذشته نشان داده‌اند که ورزش نقش بسیار موثری در بهبود استخوان‌ها ایفا می کند. علاوه بر این، از طریق ورزش می‌توان خطر بروز ترک و یا شکستگی را در افراد سالم کاهش داد. با توجه به این یافته‌ها، محققین تصمیم گرفتند تا آزمایشی را روی بیماران مبتلا به دیابت نوع اول انجام دهند. هدف از این آزمایش ارزیابی تاثیر ورزش بر استخوان‌های این افراد بود.


نتایج این مطالعه نشان داد موش‌هایی که شدت دیابت در آنها کم بود، مانند افراد سالم توانایی این را داشتند که از طریق محرکی به نام ورزش استخوان سازی را ادامه دهند. این در حالی بود که بدن موش‌های دیگر که مبتلا به دیابت وخیم بودند فاقد این توانایی بود. محققین دریافتند که افزایش سطح قند خون در این موش‌ها سبب شد که میزان تحریک پذیری سلول‌های استئوسیت موجود در استخوان ها به طور چشمگیری کاهش یابد و در نتیجه این سلول‌ها دیگر توانایی ترشح پروتئین مورد نیاز برای ساخت استخوان‌های قویتر را نداشتند.


محققین این آزمایش معتقدند که این نتایج بر اهمیت کنترل سطح قند خون بیماران دیابتی تاکید دارد. زیرا از این طریق آنها می‌توانند به وسیله ورزش از بروز شکستی‌های استخوانی در بدن خود جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha