مدیر كل سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: تاكنون گزارش مستند و علمی كه ثابت كند طرح شربت تریاك قابل گسترش به سراسر كشور است به دست نیامده است.

دكتر محمدباقر صابری زفرقندی با بیان اینكه شربت تریاك موضوع جدیدی نیست و سابقه توزیع تریاك در قالب تركیبات تریاكی، شربت و قرص به سالهای پیش از انقلاب برمی‌گردد، اظهار كرد: سایر كشورها هم این امر را تجربه كرده‌اند.

وی ادامه داد: از سال 84 در ایران استفاده از تركیبات تریاكی برای درمان مدنظر وزارت بهداشت قرار گرفت و به صورت طرح تحقیقاتی بررسی شد كه تاكنون گزارش مستند و علمی كه قابلیت گسترش شربت تریاك به سراسر كشور را تایید كند به دست نیامده است.

مدیر كل سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینكه نتایج طرح‌های تحقیقاتی تابع یك‌سری ضوابط و ساز و كارهای تحقیقاتی و پژوهشی است، افزود: نتایج طرح تحقیقاتی را نمی‌توان با دستور یا خواسته افراد تغییر داد.

دكتر زفرقندی ادامه داد:‌ از آنجایی كه حجم نمونه در طرح تحقیقاتی كم بوده بنابراین نتایج مورد نظر بدست نیامده است.

وی افزود: از سال گذشته مقرر شد كه تعداد مراكز و گستره مراكز از تهران به شهرستانها و سایر استانها توسعه یابد كه برای این كار نیازمند اعتبارات بودیم كه می‌بایستی ستاد مبارزه با مواد مخدر در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌داد.

مدیر كل سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: چون وزارت بهداشت مسوولیت این پروژه تحقیقاتی را بر عهده داشت اولین سوال مطرح این بود كه آیا می‌خواهید شربت تریاك در پكیج‌های دارویی و یا مدلهای دست ساز توزیع شود.

دكتر زفرقندی گفت:‌ وزارت بهداشت از توزیع شربت تریاك غیر از پكیج‌های دارویی با دلایل علمی و منطقی مخالفت كرد چون وقتی پروژه آزمایشی طراحی می‌شود باید شناسنامه آن مشخص شود.

وی با بیان اینكه اعتبار ستاد مبارزه با مواد مخدر به علل اداری و یا هر دلیل دیگر با تاخیر به وزارت بهداشت ارسال شد، افزود: همچنین اعتبار از كانالی به سمت وزارت بهداشت رسید كه كارشناسان مالی نمی‌توانستند آن را هزینه كنند از این رو به ستاد برگشت خورد. با این حال با استفاده از اعتبارات خود، بخش مطالعاتی طرح را آغاز كردیم.

دكتر زفرقندی علت تاخیر در تولید شربت تریاك را به دلایل فنی برشمرد و افزود: همیشه تولید دارو برای اولین بار در كشور زمان بر است چون باید خط تولید را تغییر و مواد اولیه تعریف شود كه پروسه زمان بری است.

وی با بیان اینكه تركیبات الكلی داروی اولیه به شكلی بود كه ابهامات جدی را ایجاد می‌كرد، گفت: تولید دارو اصلاح شد سپس چهار مركز از وزارت بهداشت و شش مركز مربوط به سازمان زندانها و بهزیستی برای این طرح مشخص شدند تا مجری طرح (دانشگاه‌های علوم پزشكی) با مراجعه به آن مراكز طرح را آغاز كنند كه اولین مراكز آماده مراكز وابسته به وزارت بهداشت بود.

مدیر كل سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینكه نتایج اولیه این طرح كه به صورت غیر رسمی اعلام شد هنوز اجازه توسعه كشوری استفاده از شربت تریاك را نداده است، گفت: ما منتظریم تا پس از تجزیه و تحلیل نتایج به وزارت بهداشت به عنوان سیاستگذار امر درمان اجازه مصرف شربت تریاك داده شود.

دكتر زفرقندی با بیان اینكه نتایج اولیه طرح حاكی از آن است كه شربت تریاك برای افراد سالمند، معتادان تزریقی و یا كسانی كه از روشهای درمانی دیگر استفاده می‌كنند موثر است، ‌افزود: مشابه آن برای شربت متادون در كشور اتفاق افتاد و متادون پس از كسب نتایج مطلوب از طرح تحقیقاتی وارد بازار شد.

وی با بیان اینكه بنا بر مصوبه كمیته درمان ستاد قرار نبود شربت تریاك رسانه‌ای شود، گفت: این مصوبه فقط از سوی وزارت بهداشت مورد اقدام واقع شد.

مدیركل سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: برای ورود یك روش درمانی كه تجربه‌ای از آن در دست نیست باید به نتایج طرح‌های تحقیقاتی تابع ضوابط متدولوژی پژوهش استناد كرد.

به گزارش ایسنا، دكتر زفرقندی با تاكید بر نقش قوه قضاییه در پیشگیری از وقوع جرم افزود: اگر به درستی عمل شود فضای مانور شبكه‌های قاچاق، محدود و هزینه مصرف مواد مخدر در كشور افزایش می‌یابد و طبیعتا شروع اولیه سوء مصرف مواد مخدر اصلاح می‌شود.

دكتر زفرقندی با بیان اینكه این راهبرد بسیاری دیگر از كشورهاست، افزود: اگر طرح نیروی انتظامی در این راستا مورد ارزیابی قرار گیرد طرح بسیار موثری است و می‌توان از آن به عنوان مقوله پیشگیری یاد كرد.

وی ادامه داد: چنانچه ناجا در كنار جمع آوری معتادان در پی هدایت آنان به مراكز درمانی باشد به نوعی مبارزه با توزیع كنندگان جزء به شمار می‌آید و این دو در كنار هم نتیجه بخش است. این در حالی است كه مبارزه قاطع با سرشاخه‌های توزیع مواد مخدر به بهانه این كه اعتیاد بیماری است نباید به دست فراموشی سپرده شود.

مدیر كل سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان را در صورت اجرای سیاست‌های كاهش تقاضا موثر برشمرد و افزود: در چند سال اخیر وجهه مقابله كم رنگ شده است اما وزارت بهداشت آمادگی خود را در خصوص این اقدام نیروی انتظامی (جمع آوری معتادان) اعلام می‌كند تا خدمات درمانی مناسب را به معتادان ارایه كند.

دكتر زفرقندی با بیان اینكه هر فرد صاحب صلاحیت اعم از بخش خصوصی و دولتی می‌تواند درمان معتادان را بر عهده گیرد، افزود: البته طبق قانون متولی درمان معتادان وزارت بهداشت است. اما چون برداشتهای متفاوتی از برخی از قوانین شده است این چندگانگی آسیب‌هایی را به روند درمان اعتیاد كشور وارد كرده است.

وی به نظر مثبت سیاستگذاران كلان كشور به ویژه مجلس، ریاست جمهوری و سایر نهادها در خصوص یكپارچه سازی در سیاستگذاری و برنامه‌های درمانی اشاره كرد و افزود: داروی متادون جزو داروهای تحت نظارت است و از تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، نظارت و كنترل داروهای مخدر است.

مدیر كل سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینكه با كنترل و نظارت بر داروی متادون این دارو به بازار قاچاق سوق پیدا نمی‌كند، افزود: این تئوری كه اگر متادون به فراوانی در بازار در دسترس باشد جلو شبكه قاچاق مواد مخدر را خواهد گرفت از سوی بسیاری از كارشناسان بیهوده تلقی شده است. چون مافیای توزیع مواد مخدر به راحتی با هزینه اندكی دارو را از بازار جمع آوری و جایگزین آن داروی خطرناكتری را وارد بازار می‌كند.

دكتر زفرقندی شاهد مثال آن را ترامادول دانست و افزود: این دارو كه به راحتی در دسترس قرار گرفت زمینه سوء استفاده را فراهم كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha