مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برخی از عطاری‌ها با تبلیغات سوء اقدام به انجام اعمال غیرقانونی می‌کنند، گفت: انجام حجامت و تزریقات از جمله فعالیت‌های غیرمجازی است که برخی از عطاری‌ها با تبلیغات سوء سعی بر جلب مشتری دارند.

سلامت نیوز:مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برخی از عطاری‌ها با تبلیغات سوء اقدام به انجام اعمال غیرقانونی می‌کنند، گفت: انجام حجامت و تزریقات از جمله فعالیت‌های غیرمجازی است که برخی از عطاری‌ها با تبلیغات سوء سعی بر جلب مشتری دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر امیرحسین جمشیدی با تاکید بر اینکه عطاری‌ها مجاز به عرضه و توزیع فرآورده‌های دارویی گیاهی نیستند، گفت: اثربخشی داروهای گیاهی اغلب مورد قبول عامه مردم است و تمایل زیادی به مصرف اینگونه داروها دارند، اما باید تجویز و مصرف داروهای گیاهی بر اساس صلاحدید پزشکان متخصص طب سنتی انجام شود که دوره تخصصی پزشکی را در این رشته دریافت کرده‌اند.
وی اضافه کرد: مصرف خودسرانه داروهای گیاهی می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کنندگان داشته باشد و مردم نباید به تصور بی‌ضرر بودن این داروها اقدام به مصرف خودسرانه آنها کنند.


جمشیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر شمار زیادی از طرفداران داروهای گیاهی، مصرف کنندگان داروهای لاغری هستند گفت: تهیه داروهای لاغری از مراکزی که فاقد صلاحیت تجویز این داروها هستند (مانند عطاری‌ها)، هرگز جایز نیست.
مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: برخی از عطاری‌ها پا را فراتر گذاشته و به مراجعه کنندگان توصیه می‌کنند تا با انجام و ارایه آزمایشات بالینی و سونوگرافی از سوی متقاضیان، نسبت به تجویز داروی مورد نظر آنان اقدام کنند؛ در حالی که اساس و پایه صلاحیت آنها مورد سوال است و هیچگونه مجوزی در این حوزه ندارند.
حوزه مجاز فعالیت عطاری‌هاجمشیدی تاکید کرد: حوزه مجاز فعالیت عطاری‌ها به عنوان فروشنده انواع گیاهان خشک و فله و عرقیات گیاهی است که مجوز سازمان غذا و دارو را داشته باشند.


وی با اشاره به اینکه برخی از عطاری‌ها با تبلیغات سوء، اقدام به انجام اعمال غیرقانونی می‌کنند، گفت: انجام حجامت و تزریقات از جمله فعالیت‌های غیرمجازی است که برخی از عطاری‌ها با تبلیغات سوء سعی بر جلب مشتریان را دارند. در حالی که حجامت و استفاده از درمان‌های طب مکمل هم باید فقط تحت نظر و با صلاحدید پزشک متخصص طب سنتی انجام شود.


مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: درمان نازایی و ناتوانی جنسی با گیاهان دارویی توسط عطاری‌ها نیز از جمله تبلیغات سوئی است که متقاضیان باید هوشیار باشند و فریب آنها را نخورند.
جمشیدی خاطرنشان کرد: توزیع و عرضه داروهایی ماتنند ترامادول و متادون نیز از سوی عطاری‌ها مشاهده شده است، در صورتی که تجویز این داروها تنها در مراکز ترک اعتیادی که مجوز وزارت بهداشت و درمان را داشته باشند، جایز است.


مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذاو دارو با بیان اینکه امکان جلوگیری از عرضه داروهای گیاهی از سوی عطاری به طور کامل امکان پذیر نیست، گفت: اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، می‌تواند از بار منفی ناشی از تبعات مصرف نابجای گیاهان دارویی بکاهد.در صورتی که مردم از عواقب تجویز داروهای گیاهی از سوی افراد غیرمتخصص مطلع شوند، تمایلی به تهیه این داروها از عطاری نخواهند داشت.


مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه پتانسیل تولید داروهای گیاهی در کشور بالاست، گفت: تجویز و استفاده از داروهای گیاهی مستلزم تعامل جمعی است. با فرهنگ‌سازی بهینه و ایجاد حساسیت ویژه درباره مصرف صحیح گیاهان دارویی و فعالیت گسترده‌تر جهاد کشاورزی در زمینه کشت این گیاهان می‌توان با دقت بیشتری عمل و راهکارهایی ارایه کرد که این اقدامات با شدت و سرعت انجام شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha