دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 159984

بالاخره بعد از کش و قوس های بسیار که در هفته های اخیر به اوج خود رسید، ستاد مدیریت سوخت از ریاست جمهوری به وزارت راه و شهرسازی منتقل شد. در جلسه یکشنبه، چهارم مردادماه هیئت وزیران به ریاست اسحاق جهانگیری، دولت با انتزاع ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از نهاد ریاست جمهوری و انتقال آن به وزارت راه و شهرسازی با عنوان «مرکز ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت» موافقت کرد.

سلامت نیوز: بالاخره بعد از کش و قوس های بسیار که در هفته های اخیر به اوج خود رسید، ستاد مدیریت سوخت از ریاست جمهوری به وزارت راه و شهرسازی منتقل شد. در جلسه یکشنبه، چهارم مردادماه هیئت وزیران به ریاست اسحاق جهانگیری، دولت با انتزاع ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از نهاد ریاست جمهوری و انتقال آن به وزارت راه و شهرسازی با عنوان «مرکز ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت» موافقت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه حمل و نقل، همچنین اصلاح تصویب نامه موضوع روان سازی تأمین سوخت مورد نیاز ناوگان حمل و نقل بار و مسافر در این جلسه تصویب شد اما با این اقدامات، قصه پرغصه نوسازی ناوگان تاکسی های فرسوده، با بدهی بیش از 200 میلیاردی ستاد سوخت به یکی از شرکت های خودروسازی به کجا ختم خواهد شد؟

داد رانندگان از فرسودگی
نوسازی ناوگان حمل و نقل خصوصا تاکسی های فرسوده شهری مدت های زیادی است که داد رانندگان را درآورده است اما آنچه به جایی نرسد، فریاد است. شهرداری، اتحادیه تاکسیرانی های شهری، و نهادهای دست اندرکار همگی در صدد راه حل هایی هستند تا این زخم کهنه بیش از این سرباز نکند اما تا کنون هنوز گره این مسئله باز نشده است. در این رابطه یکی از نقش آفرینان پرونده تاکسی های فرسوده، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت است که البته یکی از مقصران اصلی ماجرا نیز محسوب می شود.

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور با بیان اینکه مهم ترین مسئله موجود در اتحادیه، نوسازی تاکسی های فرسوده است، معتقد است فرآیند نوسازی تاکسی ها همزمان با هدفمندی یارانه ها در دستور کار قرار گرفت و بسیاری از تاکسی های فرسوده در سه سال ابتدایی، فرایند نوسازی را به خوبی پشت سر گذاشتند اما به علت عدم انجام تعهدات ستاد مدیریت سوخت در برابر شرکت خودرو ساز، این فرآیند متوقف شده و تلاش ها نیز چاره ساز نبوده است.

بدهی ستاد سوخت
در ابتدای امر، دارندگان تاکسی فرسوده طی یک فرآیند ساده و با دریافت حواله تحویل خودرو به ایران خودرو مراجعه کرده و خودرو ویژه تاکسی را دریافت می کردند اما با تاخیر دریافت مطالبات ایران خودرو از ستاد سوخت، گمرک نیز به دلایل مالی از همراهی و ترخیص قطعات مورد نیاز تولید خودرو به این شرکت خودداری کرده و این عوامل به موازات هم باعث عدم تحویل خودرو به سازمان تاکسیرانی و در نتیجه عدم عمل به تعهدات در برابر ثبت نام کنندگان شده است. در حال حاضر، ستاد مدیریت سوخت 230 میلیارد تومان بدهی به ایران خودرو دارد. با این وضعیت، واگذاری موضوع نوسازی تاکسی های فرسوده به بخش خصوصی و شرکت هایی که توانایی و ظرفیت لازم را در حمل و نقل شهری دارا هستند، راه حل معقولانه تری به نظر می رسد.

نوسازی در بلاتکلیفی
ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز چند هفته قبل از واگذاری ستاد سوخت به وزارت راه و شهرسازی، از انحلال این ستاد و نامشخص بودن وضعیت نوسازی تاکسی های پیکان و پراید خبر داد.
به گفته وی، در حال حاضر شش هزار و 900 پیکان و پراید در ناوگان تاکسیرانی وجود دارد که سال گذشته با همکاری ستاد سوخت 3 هزار و 100 تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شد. قرار بود امسال نیز این ستاد، تاکسی های فرسوده را خریداری کند که با  انحلال آن، وضعیت این تاکسی ها نامشخص است.

از طرفی شهرداری مصمم است تاکسی های فرسوده خصوصا پیکان از ناوگان تاکسیرانی حذف شود و اگر کمک های دولتی قطع نمی شد، تا پایان امسال پیکان و پراید فرسوده از ناوگان تاکسیرانی حذف می شد. در همین اثنا اواخر تیرماه از متولی گری سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور برای از سرگیری طرح نوسازی تاکسی های فرسوده، پس از امضای توافق نامه هسته ای میان ایران و کشورها 1+5 به دلیل عملکرد ضعیف ستاد سوخت سخن به میان آمد.

نوسازی در کشاکش انتقال ستاد
با طرح این موضوعات که تضعیف جایگاه ستاد سوخت را به همراه داشت، سید وحید سعادت، سرپرست نوسازی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد که مسئولیت نوسازی ناوگان از ستاد به هیچ یک از وزارتخانه ها واگذار نشده و مصوبه ای نیز از سوی دولت دریافت نشده است. به گفته وی، با واگذاری ستاد سوخت به وزارت راه، تنها مسئولیت اجرایی به بخش های دیگر منتقل خواهد شد و این ستاد همچنان نقش نظارت عالیه خود بر نوسازی ناوگان فرسوده را بر عهده دارد.

در همبن حال، علیرضا فیض بخش، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نیز با بیان اینکه تغییری در وظایف ستاد پس از انتقال داده نمی‌شود و این ستاد عینا بدون هیچ تغییری به وزارت راه منتقل می‌شود، می گوید: این احتمال وجود دارد که پس از انتقال، خروج خودروهای فرسوده به وزارت صنعت منتقل شود.

امیر جعفرپور، معاون سابق ستاد مدیریت سوخت نیز با مثبت ارزیابی کردن انتقال این ستاد به وزارت راه معتقد است اسقاط و بازیافت خودرو، انرژی، حمل و نقل ترکیبی، حومه ای، درون و برون شهری و سایر اقدامات ذیربط باید یکجا جمع شوند تا شورای عالی ترابری نقش ذاتی خود را در این موارد ایفا کند.سرنوشت نوسازی تاکسی های فرسوده بعد از این انتقال یعنی واگذاری ستاد سوخت از ریاست جمهوری به وزارت راه همچنان در پرده ای از ابهام است. گرچه دیگر ستاد سوخت، توان و نقش اجرایی گذشته را نخواهد داشت اما هنوز معلوم نیست چه نهاد یا سازمانی به وضعیت نابسامان تاکسی های فرسوده سر و سامان خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha