یک جامعه‌شناس گفت: گرفتن پول از دستفروش برای دادن اجازه کار به وی نظام اخلاقی جامعه را از بین می‌برد.

سلامت نیوز: یک جامعه‌شناس گفت: گرفتن پول از دستفروش برای دادن اجازه کار به وی نظام اخلاقی جامعه را از بین می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، سعید معیدفر درباره تاثیر دریافت وجه نقد از دستفروشان به ازای اجازه کار به آنان گفت: اعمالی نظیر گرفتن پول از دستفروش برای دادن اجازه کار به وی تبعاتی منفی داشته و زمینه‌ساز بی‌اعتمادی، بهم ریختن مناسبات اجتماعی و اختلال در یک جامعه می‌شود و نظام هنجاری و اخلاقی جامعه را از بین‌می‌برد.
وی خاطرنشان کرد: چنین اعمالی جامعه را به سمت قهقرا و فروپاشی می‌برد و ضروری است؛ یک جامعه سالم نسبت به چنین مواردی حساسیت داشته باشد.
وی تاکید کرد: هرچه سعی ما بر متمرکز کردن و دولتی شدن امور باشد و منابع  اقتصادی ما نیز غیرمولد باشد؛ به‌طور مسلم فساد در جامعه‌ ریشه خواهد دواند.
به گفته معیدفر زمانی‌که زمینه‌ مشارکت مردم در اقتصاد فراهم نباشد و تا زمانی که اقتصاد کشور، متمرکز و دولتی باشد، فساد با اشکال و صورت‌های مختلفی بروز می‌کند.


وجود زمینه‌ انجام برخی اعمال قانون را بی‌اثر می‌کند
وی با اشاره بر اهمیت و تاثیرگذاری قوانین در این خصوص خاطرنشان کرد: متاسفانه زمینه‌هایی ساختاری وجود دارند که می‌توانند قانون را نیز بی‌اثر سازند.
این جامعه شناس در ادامه با اشاره به اینکه امروز به دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری، دستفروشی امری رایج شده است، گفت: وقتی رفتاری در جامعه رایج شود؛ فشار زیادی در خصوص آن رفتار ایجاد می‌شود و در چنین شرایطی کنترل رفتار مذکور بسیار مشکل خواهد بود به همین دلیل گاهی ممکن است؛ فشار هنجاری سختی بر افرادی که می‌خواهند با آن رفتار مقابله کنند، وارد شود.
وی تصریح کرد: وقتی کارمند شهرداری می‌خواهد با فرد دستفروش برخورد کند؛ از طرف جامعه با واکنش مواجه شود. علاوه براینکه دستفروش مقاومت می‌کند، باقی مردم هم از این رفتار ناراحت می‌شوند و من شاهد این موضوع بوده‌ام که وقتی ماموران شهرداری با یک دستفروش برخورد کردند، باقی مردم با آنان برخورد کرده و درخواست می‌کردند که به کار دستفروش کاری نداشته باشند.
معیدفر ادامه داد: مردم درک می‌کنند که امروز میزان مشکلات اقتصادی چقدر است و همین باعث می‌شود که مردم دستفروشی را رفتاری به‌هنجار تلقی کنند؛ زیرا افراد به دلیل مضیقه‌های کاری می‌توانند، از راه دستفروشی درآمدی برای خود کسب کنند.


باید برای اشتغال افراد فاقد شغل چاره‌ای اندیشید
وی خاطرنشان کرد: وقتی چنین فشار هنجاری در جامعه وجود داشته باشد، مامور شهرداری نمی‌تواند به وظایف خود در زمینه برخورد با دستفروشان عمل کند، لذا ممکن است؛ در قبال دریافت مبلغی پول از این کار اجتناب کند. هرچند که نفس این کار یعنی گرفتن وجه از خرده‌فروشان و دستفروشان درست نیست و از مصادیق فساد است اما باید دید که زمینه‌های وقوع فساد کدام است؟
این جامعه‌شناس با بیان اینکه باید بررسی شود که برای این وضعیت باید چه اقداماتی انجام دهیم و با افراد فاقد شغلی که ناچارند، برای امرار معاش دوره‌گردی و دستفروشی کنند؛ چه باید کنیم، تاکید کرد:  مسلما نباید ‌بی‌تفاوت از کنار چنین افرادی گذشت، اما در عین حال شرایط کشور و وضعیت اقتصاد آن باید مدنظر قرار گیرد.


وی گفت: اگر بخواهیم با پدیده دستفروشی مقابله کنیم؛ باید جایگزین‌هایی را  برای آن داشته باشیم و نحوه ساماندهی آنان را مورد بررسی قرار داد. مثلا ایده‌هایی نوآورانه داشته باشیم تا به این شیوه از پدیده دستفروشی جلوگیری کرده و زمینه فعالیت این افراد را فراهم کنیم.
معیدفر معتقد است؛ در چنین مواردی نباید اصل بر نفی باشد؛ بلکه باید اصل برآن باشد که بتوانیم این افراد را در زمینه‌های دیگری به کار دعوت کرده یا زمینه‌های نوآورانه‌ای را خلق کنیم که آنها نیز از این موضوع استقبال کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha