وزیر بهداشت با تایید خبر تولید داروی آنفلوآنزای خوکی در ایران گفت: برخلاف خیلی از کشورها که فقط وارد کننده داروی ضد ویروسی برای مقابله با آنفلوآنزا هستند ما مراحل فرمولاسیون دارو را انجام می دهیم و در حال حاضر درخواستهایی برای خرید این دارو نیز دریافت کرده ایم.

دکتر کامران باقری لنکرانی در گفتگوی با مهر افزود: ما در کشور ذخیره سازی مناسبی از داروی ضد ویروسی برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی داریم و برخلاف خیلی از کشورها که فقط وارد کننده داروی تمام شده هستند، ما فرمولاسیون را در ایران انجام می دهیم بنابراین هزینه تمام شده ما برای این دارو کمتر است.

وی اضافه کرد: ما می توانیم نه تنها ایران بلکه برخی از کشورهای دیگر را هم پوشش دهیم و در حال حاضر درخواست هایی برای خرید این دارو به ما داده شده است.

آلوده شدن یک هزار نفر در دنیا

باقری لنکرانی اظهار داشت: در مورد آنفلوآنزای نوع A که در ابتدا آنفلوآنزای خوکی نامیده می شد با توجه به اینکه به تازگی مجامع علمی و پژوهشی در حال رصد آن هستند به خوبی نمی توان صحبت کرد. البته تاکنون نزدیک به یک هزار نفر آلوده شده در دنیا داریم که از این تعداد بیش از 500 نفر در مکزیک هستند.

وجود آنفلوآنزای خوکی از هفته ها پیش و عدم اعلام از سوی برخی کشورها

وی اضافه کرد: موضوع به تازگی گزارش شده اما مواردی نشان می دهد که نمونه های خونی اغلب این افراد از هفته های پیش جمع آوری شده و به تازگی پاسخ مثبت آنها منتشر شده است. در واقع ابعاد کار از چند هفته و یا چند ماه پیش شروع شده است. به نظر می رسد فراگیری آن بین انسانها نسبت به آنچه پیش بینی می شد یک مقدار کمتر است اما رفتار بالینی آن متفاوت با سایر انواع آنفلوآنزا است.

امکان خطر آنفلوآنزای خوکی در میان اقشار جوان

وزیر بهداشت یادآور شد: آنفلوآنزای متداول فصلی بیشتر در میان سالمندان و افراد زیر پنج سال مرگ و میر داشته است اما مرگ و میر این نوع جدید در میان اقشار جوان هم کم نیست اما خوشبختانه پاسخ این نوع از آنفلوآنزا به ضد ویروس خوب است و ضد ویروسی که وزارت بهداشت از قبل در مورد آنفولانزای پرندگان ذخیره سازی کرده بودیم، داروی انتخابی این نوع جدید از آنفلوآنزا هم است.

وی با اشاره به مراقبت های لازم در مرزهای ورودی و به خصوص مرزهای هوایی به مهر گفت: تاکنون مشکل عمده ای بوجود نیامده است و خوشبختانه سیر آن نیز در دنیا نزولی شده است.

آمار آسیا؛ کمتر از 5 نفر

باقری لنکرانی با اشاره به پنهان کاری کشورهای غربی در این زمینه و اعلام با تاخیر آمارها گفت: اکنون مشخص شده که برخی از کشورها از هفته ها قبل این موضوع را داشته اند و آمار آن را اعلام نکرده اند به همین دلیل هنوز به خوبی نمی توان در مورد ابعاد جهانی آن صحبت کرد. در قاره آسیا نیز موارد معدودی از هنگ کنگ و ژاپن گزارش شده که این موارد هم نوعاً وارداتی بوده است و در مجموعه کمتر از 5 نفر گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha