در گذشته کودکان اوتیسم عقب مانده ذهنی تلقی می‌شدند اما اکنون به لطف رشد دانش روانشناختی می‌دانیم بسیاری از کودکان اتیسم نه تنها عقب مانده ذهنی نیستند بلکه هوشی نرمال و حتی بیشتر از نرم جامعه دارند و مشکل آنها تفاوت در نوع کارکرد مغزشان است.

سلامت نیوز:در گذشته کودکان اوتیسم عقب مانده ذهنی تلقی می‌شدند اما اکنون به لطف رشد دانش روانشناختی می‌دانیم بسیاری از کودکان اتیسم نه تنها عقب مانده ذهنی نیستند بلکه هوشی نرمال و حتی بیشتر از نرم جامعه دارند و مشکل آنها تفاوت در نوع کارکرد مغزشان است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، به تازگی جامعه مدرن امروزی درگیر موضوعات جدیدی است که همواره وجود داشتند اما به‌واسطه رشد دانش بشری مرزهای آن باز تعریف شده و نگاه جامعه به آن تغییر کرده است، برای مثال در گذشته کودکان اوتیسم عقب مانده ذهنی تلقی می‌شدند اما اکنون به لطف رشد دانش روانشناختی می‌دانیم بسیاری از کودکان اتیسم نه تنها عقب مانده ذهنی نیستند بلکه هوشی نرمال و حتی بیشتر از نرم جامعه دارند و مشکل آنها تفاوت در نوع کارکرد مغزشان است.

اوتیسم یا در خود ماندگی نوعی اختلال رشدی در کودکان است که رفتارهای اجتماعی و مهارت‌های ارتباط برقرار کردن را مختل می‌کند این اختلال که در 3 سال اول زندگی بروز پیدا می‌کند علت مشخصی ندارد. ویژگی های اصلی این اختلال عبارتند از:

1 -حرکات کلیشه ای و مقاومت در مقابل تغییر

2- عدم برقراری تماس چشمی

3- نقص در مهارت های اجتماعی و ارتباطی

4- اختلال در بیان و درک کلامیبا توجه به طیف گسترده نشانه‌ها، روش‌های درمانی زیادی برای این اختلال وجود دارد که از شناخته شده ترین آنها می‌توان به رفتار درمانی درمان‌های ارتباطی و درمان‌های والد محور اشاره کرد.به دلیل نگرش متفاوت این کودکان به جهان پیرامون و ماهیت ناشناخته این نگرش برای اطرافیان  کودکان اوتیستیک  با مشکلات بسیاری مواجهند. از سوی دیگر از آن جهت که کودک قادر به بیان ابتدایی ترین نیازهایش نیست فشار بسیاری بر روی والدین برای پی بردن به نیازهایش وارد می‌آورد.

در این میان بیشترین میزان فشار و استرس بر دوش مادر است زیرا کودک بیشترین زمان خود را در کنار وی می‌گذراند. از این جهت نیاز به حمایت ویژه از مادران وجود دارد.اتیسم با تعریف علمی و امروزی آن به حدی ظریف و تخصصی است که بسیاری از مسئولین نیز دچار اشتباه در طبقه بندی آنها شده و این موضوع مشکلات مدیریتی و برنامه ریزی ایجاد می‌کند لذا اهمیت شناخت این موضوعات و اشاعه آنها در جامعه ضروری به نظر می‌رسد.از این رو انجمن علمی کودکان استثنایی ایران در فعالیتی موثر اقدام به برگزاری همایش اوتیسم با هدف معرفی روش‌های درمانی مفید و توجه ویژه به نیازهای والدین با حضور متخصصان مجرب این حوزه در تاریخ 26 شهریور ماه 94 در محل دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران کرده است. گفتنی است سازمان‌ها و نهادهای مرتبط چون سازمان بهزیستی, آموزش و پرورش کودکان استثنایی و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این همایش حضور خواهند داشت و جامعه اتیسم را تنها نخواهند گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha