وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی دو سال گذشته ضمن صیانت از 800 هزار شغل نیروی کار، در حوزه رفاه اجتماعی 10 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه درمانی و 10 میلیون نفر را نیز تحت پوشش امنیت غذایی قرار داد.

سلامت نیوز: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی دو سال گذشته ضمن صیانت از 800 هزار شغل نیروی کار، در حوزه رفاه اجتماعی 10 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه درمانی و 10 میلیون نفر را نیز تحت پوشش امنیت غذایی قرار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با عهده دار بودن مسئولیت سه وزارتخانه سابق کار و امور اجتماعی، رفاه و تامین اجتماعی و تعاون یکی از کلیدی ترین وزارتخانه های دولت یازدهم است.
این وزارتخانه حوزه های مهم و تاثیر گذاری نظیر خدمات بیمه ای، صندوق های سرمایه گذاری، آسیب های اجتماعی، نظام آموزش فنی و حرفه ای، سیاستگذاری بازار کار، صیانت از نیروی کار، تقویت کمی و کیفی بخش تعاون و عرصه های مهم دیگری را شامل می شود که به علت گستردگی ماموریت ها، تقریبا همه آحاد جامعه تحت تاثیر سیاست ها، برنامه ها و اقدامات این وزارتخانه قرار دارند.
تاثیرگذاری مجموعه سیاست ها، راهبرد ها و برنامه های وزارتخانه بر آحاد جامعه، این وزارتخانه را در جایگاه یکی از کلیدی و تاثیرگذارترین وزارتخانه های دولت یازدهم قرار داده است.
وزارت تعـاون، کـار و رفـاه اجتماعی در دولت تدبیر و امید با اندیشه ای تعادل گرایانه و بهره مندی از نظام جامع تدبیر کار و تولید و رفاه و با استفاده از راهبـردهای افزایش سطح حمایت، صیانت و رفاه اجتماعی، توانمندسازی و ارتقای قابلیت های منابع انسانی، تدوین برنامه های مرتبط با توسعه اشتغال، تقویت فرهنگ و روح تعاون و گسترش تعاونی ها و افزایش پوشش حمایتی و ایجاد عدالت اجتماعی کار خود را شروع کرد.
یکی از اصلی ترین اهداف این وزارتخانه بهبود وضعیت اشتغال است. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با درپیش گرفتن شعار سیاست اشتغال بزرگ، بنگاه کوچک و با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد مشاغل در بنگاه های کوچک است، حمایت از بنگاه های کوچک را برای افزایش اشتغال در دولت یازدهم در دستور کار خود قرار داد.
این وزارتخانه همچنین جایگاه کلیدی در طرح هدفمندی یارانه ها در این دوره عهده دار بود و ماموریت شناسایی افراد مشمول در اجرای هدفمندی یارانه ها به این وزارتخانه واگذار شد.

**رفاه اجتماعی
این وزارتخانه همچنین در جهت سیاست های رفاهی در چندین نوبت توزیع بسته های امنیت غذایی به نیازمندان را برعهده داشت و موفق شد در حوزه مبارزه با فقر غذایی در شیوه توزیع تحول بنیادین ایجاد کند و با شناسایی دقیق افراد مشمول در مراحل مختلف، قریب به 10 میلیون نفر را تحت پوشش طرح امنیت غذایی قرار دهد.
رسیدگی به وضعیت سازمان تامین اجتماعی و ایجاد ثبات در این سازمان که طی سال های پیش از آن به دلیل بی ثباتی مدیریتی از اهداف خود عقب مانده بود، یکی از اصلی ترین برنامه های دنبال شده از سوی این وزارتخانه در دولت یازدهم است.
همچنین ساخت بیمارستان و افزایش پوشش دارویی بیماران صعب العلاج از سوی سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت در دولت یازدهم دنبال شد و در این دوره بیش از 2500 قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

** روابط کار
در حوزه روابط کار در دولت یازدهم با برنامه های دنبال شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد تشکل ها افزایش یافت که این امر، افزایش حداقل مزد رضایت تشکل های کارگری را به دنبال داشت.
یکی از موفق ترین طرح های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این دوره اجرای طرح بیمه همگانی بود که براساس آن بیش از 10 میلیون نفر در کشور زیر پوشش این بیمه قرار گرفتند.
صیانت از نیروی کار از جمله اهداف مورد تاکید وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم از ابتدای شروع به کار است. تغییر ترکیب کمی و کیفی نیروی کار در میان افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و سایر جمعیت نیروی کار، روابط کار میان کارگر و کارفرما که متاثر از نوسانات شدید قیمت و نرخ پایین تقاضا برای کار و اوج گیری بیکاری، به ویژه در میان تحصیلکردگان و زنان بود، فقدان روابط کامل دو جانبه، توسعه ناچیز تشکلهای کارگری، چالش های فرهنگی و اجتماعی موثر روی نیروی کار و در نهایت روی تولید، ایمنی و حفاظت کار، غرامت های بالای پرداختی از سوی صندوق تامین اجتماعی و سایر صندوق های بیمه ای، محدود بودن نظارت و بازرسی، توانمند نبودن نظام بازرسی کار و بهداشت، نبود سیاست گذاری واحد در آموزش های مهارتی نیروی کار و عدم پرداخت به موقع حقوق از جمله چالش های حوزه روابط کار است؛ این موارد از روزهای آغازین شروع به کار دولت یازدهم، مورد توجه و تاکید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.
در همین راستا حل چالش های یادشده، در دستور کار معاونت روابط کار وزارتخانه قرار گرفت. از جمله دستاوردهای این حوزه در حیطه روابط کارگر و کارفرما از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال 93 می توان به راهبری تاسیس 2880 تشکل کارگری و کارفرمایی، برگزاری کارگاه آموزشی با مسئولان تشکل های کارگری و کارفرمایی در 15 استان کشور، اشاره کرد.
در این حوزه به منظور حفظ و صیانت از نیروی کار و اشتغال موجود (تثبیت بیش از 800 هزار شغل از طریق حمایت از بنگاههای مشکل دار)همچنین 430 هزار کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار باهدف ارتقای ایمنی و بهداشت کار تشکیل و اجرای طرح مدل خود بازرسی درون کارگاهی با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی در بنگاههای تولیدی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفت.

** تسهیلات و اشتغال
همچنین پرداخت 26 هزار میلیارد و 373 میلیون ریال به طرحهای اشتغالزا در دو ساله دولت تدبیر و امید از مهمترین اقدامات در حوزه کار و اشتغال محسوب می شود. برای بالا بردن مهارت نیروی بالغ بر یک میلیون و 36 هزار نفر - ساعت به کارگران، کارفرمایان آموزش داده شد.
در راستای موضوع حفاظت از نیروی کار نیز بالغ بر 4500 کارگاه و واحد صنعتی بررسی و بالغ بر 20 هزار دستگاه و تجهیزات حفاظت فنی مورد توجه قرار گرفت و بالغ بر 2200 گواهینامه و پروانه صلاحیت به واجدین شرایط اعطا شد.

** بیمه بیکاری
بیمه بیکاری و حمایت اجتماعی از کارگران بیکار شده از دیگر چالش های این حوزه بود که طی دولت یازدهم بیش از 183 هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفته اند.
اصلاح نهایی لایحه بیمه بیکاری و توانمندسازی و حمایت از متقاضیان جویای کار از دیگر اقدامات این حوزه است که نتیجه آن گسترش دامنه شمول بیمه بیکاری و توانمندسازی جویندگان کار از طریق معرفی به آموزش فنی وحرفه ای است. نظارت بر اجرای طرح های طبقه بندی مشاغل در این حوزه تا پایان سال 93 به بیش از 300 طرح در کشور رسید.

** کاهش تنش ها در بنگاهها
کاهش اختلافات کارگری و کارفرمایی و حل و فصل آن از دیگر دستاوردهای حوزه روابط کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. در این راستا سازش در مراجع حل اختلاف به 29 درصد، میانگین مدت زمان رسیدگی در هیات های تشخیص به 26روز و میانگین مدت زمان رسیدگی در هیات های حل اختلاف به 36 روز کاهش یافت. همچنین بیش از 500 مورد آیین نامه انضباط کار در کشور بررسی و تایید شد. علاوه بر این بیش از 579 هزار مورد بازرسی ادواری و موردی از کارگاه های مشمول قانون کار که منجر به نظارت بیشتر بر حسن اجرای مقررات قانون کار و رعایت موارد ایمنی و حفاظت فنی شد، صورت گرفت.

** حوزه امور اجتماعی و حمایت از کارگران
ارتقای فرهنگ کار و تولید، ارتقای اخلاق کار، تشویق کارآفرینان به فرهنگ کار از طریق احترام به سرمایه گذاران و الگوسازی و معرفی کارفرمایان موفق، فراهم کردن زمینه های مناسب برای مشارکت بیشتر زنان در حوزه اقتصاد کار، ارتقای سرمایه اجتماعی، تقویت فرهنگ کار گروهی در کشور از جمله سرفصل های برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه امور اجتماعی و حمایت از کارگران از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم بود.
مهمترین برنامه ها و دستاوردهای بدست آمده در این حوزه در طول دولت یازدهم شامل پیگیری و فعال کردن فدراسیون ورزش کارگری و همکاری و تعامل با فدراسیون بود که این فدراسیون با برنامه ریزهای منسجم و هدفمند خود در حوزه ورزشهای کارگری و با حضور تیم های ورزش کارگری توانست در آخرین رقابتهای جهانی ورزش کارگری که در ایتالیا برگزار شده با شرکت کارگران سراسر کشور به عناوین و مقام های قهرمانی از جمله کسب عنوان قهرمانی در رشته های دومیدانی، فوتبال، کشتی و جودو دست یابد.
همچنین بهره مندی 18 هزار و 500 خانوار کارگری از امکانات سیاحتی و زیارتی مجموعه های فرهنگی و ورزشی تحت نظر افزایش بهره وری نیروی کار، تدوین کتاب راهنمای سلامت کارگران، برگزاری جشنواره امتنان از کارگران و معرفی کارگران نمونه، برگزاری جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر و معرفی کارآفرینان برتر از بخش های صنعت- کشاورزی و خدمات از جمله اقدامات فرهنگی وزارتخانه در حوزه امور اجتماعی و فرهنگی است.
دراین حوزه با برگزاری دوره های آموزشی، بازآموزی و توجیهی، به بیش از215 هزار و 955 نفر آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی داده شد و تعداد 7083 نفر زن کارگر آموزش دیدند.
آموزش و بازآموزی 6370 نفر از بهداشت یاران کادر، آموزش 4709 نفر از مدیران منابع انسانی بنگاه های اقتصادی و همچنین آموزش تعداد 105 نفر از بهداشت یاران کار در راستای آموزش کارشناسان تسهیل گر(TOT)با رویکرد آموزش مجازی از دیگر دستاوردهای حوزه امور اجتماعی و حمایت از کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
همچنین در راستای حمایت از کارگران، در طول عملکرد دولت یازدهم تعداد سهام ترجیحی واگذار شده به 254 میلیون سهم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha