رییس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پروتکل حفظ جان مادر و نوزاد تدوین شده و مطابق آن لوازم پیشگیری از بارداری به زنان پر خطر ارائه می شود.

سلامت نیوز:  رییس مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پروتکل حفظ جان مادر و نوزاد تدوین شده و مطابق آن لوازم پیشگیری از بارداری به زنان پر خطر ارائه می شود.

به گزارش سلامت نیوز، محمد اسماعیل مطلق در گفت و گو با ایرنا گفت: سیاست اصلی وزارت بهداشت در حوزه جمعیت، کمک به رشد جمعیت است زیرا معتقدیم رسیدن به رشد جمعیت صفر یا منفی، یک تهدید مهم سلامت برای کشور محسوب می شود.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت در کنار سیاست رشد جمعیت، سیاست حفظ سلامت مادر و نوزاد را پیگیری می کند و نگران این هستیم که وارد یک برنامه افراطی نشویم که جان مادران و سلامت نوزادان به خطر بیافتد.
مطلق افزود: خدمات پیشگیری از بارداری در وزارت بهداشت اکنون به حدود یک دهم آنچه سه سال پیش ارایه می شد کاهش یافته، اما مادرانی هستند که به علت بیماری یا فشار خون بالا نباید باردار شوند و بارداری برای آنها مرگ آور و خطرناک است، به همین علت با تشخیص پزشک مشاوره، لوازم پیشگیری از بارداری برای این زنان همچنان در شبکه بهداشتی - درمانی کشور ارایه می شود.

وی گفت: از دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای ارتقای سلامت مادر و نوزاد، اجرای برنامه مراقبت در خانه مادر بعد از تولد است که با حضور یک نفر ماما در خانه اجرا می شود. این برنامه بصورت آزمایشی اکنون در اصفهان شروع شده و بزودی در کل کشور اجرامی شود.

مطلق ادامه داد: اقدام دیگر وزارت بهداشت کمک به شیردهی انحصاری نوزاد تا شش ماهگی با شیر مادر است که با اجرای این برنامه طی پنج سال گذشته میزان نوزادانی که از تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه برخوردار بوده اند، از 20 درصد به 55 درصد رسیده و 45 درصد نوزادان هنوز در شش ماه اول زندگی غیر شیر مادر با مواد دیگری از جمله آب تغذیه می شوند که اشتباه است.

مطلق افزود: مساله مهم دیگر میزان بالای سقط جنین است. اکنون سالانه حدود 200 هزار مورد سقط جنین در کشور رخ می دهد که وزارت بهداشت در تلاش است با آموزش به زنان از جمله هشدار درباره عوارض سقط جنین مانند چسبندگی، عفونت و افسردگی این میزان را کاهش دهد که البته کار بسیار سختی است.

رییس مرکز سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد 65 درصد زوج ها تمایل دارند بلافاصله پس از ازدواج صاحب فرزند شوند و 35 درصد نیز فرزندآوری را به وقت مناسب موکول می کنند اما مشکلات اقتصادی، معیشتی مانع مهمی در فرزندآوری خانواده ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha