پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 16011

رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: سالانه به طور میانگین 300 نوزاد تالاسمی در کشور متولد می شوند.

مینا ایزدیار عصر چهارشنبه در حاشیه نخستین همایش سراسری تالاسمی، فرصتها و چالشها در ساری با بیان اینکه در برخی از استانها آمارهایی مبنی بر ریشه کنی کامل متولدین تالاسمی گزارش می شود و آنرا رد کرد و گفت: متاسفانه همچنان شاهد تولد نوزادان تالاسمی در کشور هستیم.

وی افزود: البته در سالهای گذشته با آگاهی بیشتر خانواده ها در قبل از ازدواج این رقم خوشبختانه در سالهای اخیر نه به صورت کامل اما رو به کاهش است.

 رئیس انجمن تالاسمی ایران تصریح کرد: در سالهای گذشته به علت عدم آگاهی خانواده ها در ابتلا فرزندان به تالاسمی و عدم تخصص برخی پزشکان برای اطلاع و هشدار جدی به خانواده ها این موارد باعث ادامه یافتن تالاسمی در کشور شد.

ایزدیار به وجود  18 هزار و 616 بیمار تالاسمی در کشور اشاره کرد و گفت:خوشبختانه ازدواج هایی که  از سال 76 به بعد انجام شده مطابق با شرایط مسائل ژنتیکی کنترلهای لازم در آنها صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با فعالیت انجمن تالاسمی ایران در سال 68، تاکنون تلاشهای خوبی در بخش پیشگیری و اطلاع رسانی افراد صورت گرفته است.

رئیس انجمن تالاسمی ایران ابراز امیدواری کرد : در انتظار زمانی هستیم که تمام ایرانیان صاحب فرزندانی شوند که مبتلا به ژن ناقل تالاسمی نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha