نوسازی ۳۶۰ واحد زایمان طبیعی در سال‌جاری/کارانه میلیونی و غیر معقول پزشکان واقعیت نداردرئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به کاهش ۵ درصدی نسبت زایمان طبیعی و سزارین در کشور، گفت:۳۶۰ واحد زایمان طبیعی طی سال‌جاری در سراسر کشور نوسازی می‌شود.

کارانه میلیونی و غیر معقول پزشکان واقعیت ندارد

سلامت نیوز:نوسازی ۳۶۰ واحد زایمان طبیعی در سال‌جاری/کارانه میلیونی و غیر معقول پزشکان واقعیت نداردرئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به کاهش ۵ درصدی نسبت زایمان طبیعی و سزارین در کشور، گفت:۳۶۰ واحد زایمان طبیعی طی سال‌جاری در سراسر کشور نوسازی می‌شود.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علیرضا زالی در رابطه با موضوع تعرفه‌ها و ویزیت پزشکان اظهار داشت: سال گذشته در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات تغییراتی در آن اعمال شد و بخش عمده‌ای از همکاران ما که عمدتا خدمات آنها مربوط به حوزه سرپایی بود دچار مشکل شدند،لذا بخش مهمی از این کتاب که مربوط به ویزیت و مشاور سرپایی بود،برای ما قابل اصلاح محسوب می‌شد.


وی ادامه داد: در مذاکرات بین نظام پزشکی، وزارت بهداشت و وزارت رفاه قرار بود این بخش کتاب در سال 94 به عنوان بسته دوم اصلاح خدمات اصلاح شود ولی به دلیل اعتبارات و مشکلات همچنین عدم وجود زیرساخت اصلاح این بخش کتاب محقق نشد.
رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: بر همین اساس حجم عمده‌ای از پزشکان ما شامل پزشکان عمومی، متخصص، داخلی و اطفال که از آسیب‌پذیرترین قشر پزشکان به دلیل اینکه عمده درآمد آنها براساس ویزیت است، دچار مشکل شدند.


زالی با بیان اینکه از سه ماه آخر سال گذشته کار گروه مشترک بین وزارت بهداشت، وزارت رفاه، سازمان بیمه‌گر پایه و نظام پزشکی در قلمرو شورای عالی بیمه شکل گرفت، تصریح کرد: ما کمترین اختلاف را بین دستگاه‌های مختلف در بحث ویزیت داریم و موضوع ویزیت کمتر مورد مناقشه بین ما و سایر دستگاه‌های مربوطه بوده است.


رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: در شورای عالی بیمه مصوبه گرفته‌ایم و تعرفه ترجیحی را در مورد پزشکان عمومی و متخصصین داخلی، عفونی، اطفال و روانپزشکان تعریف کردیم به این مفهوم که ویزیت آن ها بالاتر از حد متعارف سایر گروه‌ها در نظر گرفته شود.
وی اظهار داشت: ولی با وجود اینکه این مساله در شورای عالی رای آورد اما زمانی که به هیات وزیران رفت، همه چیز تغییر کرد و مساله ویزیت ترجیحی از پایه انجام نشد.
زالی تصریح کرد: در تلاشیم از ظرفیت شورای عالی بیمه استفاده کنیم تا در طول سال بحث ویزیت سرپایی در کتاب ارزشگذاری نسبت خدمات اصلاح شود و بخش زیادی از جامعه پزشکی مورد حمایت قرار گیرند.
وی گفت: وزارت بهداشت در این زمینه با ما هم نظر است و مخالفت در این زمینه نداریم امیدواریم قول شورای عالی بیمه برای اصلاح ارزشگذاری نسبی خدمات در حوزه سرپایی در طول سال انجام شود.


زالی در رابطه با موضوع کارانه پزشکان افزود: در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌ها 4 تا 6 ماه است که پزشکان کارانه دریافت نکردند این مساله نیز در بررسی‌های میدانی مشخص است. در بخش خصوصی نیز بیمه تکمیلی پای به پای طرح تحول سلامت پیش نیامده و این از دیگر مشکلات بیمارستان‌هاست.
وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های خصوصی تمایل به قرارداد با بیمه‌های تکمیلی نداشتند، گفت: کسورات زیادی در مطالبات داشته‌اند و با وساطت ما با بیمه‌های تکمیلی قرارداد بستند.


زالی با بیان اینکه بیمارستان‌های خصوصی در تهران حداقل 75 درصد از آنها وابسته به تجهیزات گران و سخت‌تر شده است.
رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود برخی از پزشکان کارانه‌های غیرمعقول میلیونی در یافت می‌کنند، صحت ندارد. این مساله قابل بررسی است و ما نیز فیش حقوقی پزشکان را داریم و می‌توانیم در اختیار کسانی که اذعان دارند که کارانه دریافتی پزشکان غیرمعقول است، قرار دهیم.
وی بیان داشت: در حال حاضر 6 تا 5 ماه است که کارانه برخی پزشکان پرداخت نشده و این مساله در میان متخصصین همچون متخصصان اطفال و داخلی جای نگرانی دارد.
زالی در ادامه از بهسازی و نوسازی 360 واحد زایمان طبیعی در سال 94 خبر داد و گفت: سال گذشته برای اولین بار نسبت زایمان طبیعی و سزارین که متناسب نبود، 5 درصد در کل کشور در بخش دولتی و خصوصی کاهش یافت.
رئیس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه برای افزایش زایمان طبیعی نسبت به سزارین نیاز به فرهنگ‌سازی داریم، گفت: روش‌های نوین و ترویج بهسازی ناوگان زایمان طبیعی در افزایش تعداد زایمان‌ طبیعی موثر است و ما این مساله را مدنظر قرار داده‌ایم.
زالی در مورد تعداد موالید در کشور، اظهار داشت: سال گذشته 64 نفر موالید افزایش یافت و این موضوع علامت خوبی است و دستاوردی برای سیاست جمعیتی نوین به شمار می‌رود.


وی در پایان با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌های محسوس وزارت بهداشت و نظام پزشکی طی سه ماه آخر سال گذشته و سه ماه ابتدایی امسال آمار زیرمیزی گرفتن پزشکان تقلیل یافته ولی به صفر نرسیده است که امیدواریم با اصلاح تعرفه‌ها بهانه‌ها نیز رفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha