پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 16012

پژوهشگران بین المللی با همکاری محققان "آی بی ام" درحال ساخت یک مغز مصنوعی برای آزمایش روشهای درمانی جدید آسیبهای مغزی هستند.

هدف اصلی توسعه این مغز مصنوعی استفاده از آن به جای حیوانات آزمایشگاهی در آزمایش روشهای درمانی آسیبهای مغزی به خصوص آلزایمر، پارکینسون، اوتیسم، شیزوفرنی و تومورها است.

این پروژه بین المللی با عنوان "مغز آبی" (Blue Brain) که با همکاری محققان دانشگاه پلی تکنیک مادرید، مدرسه پلی تکنیک لوزان سوئیس و دانشمندان بخش تحقیقات "آی بی ام" انجام می شود امکان انجام صدها هزار آزمایش آسیبهای مغزی را بدون استفاده از حیوانات آزمایشگاهی امکانپذیر می کند.

براساس گزارش "ای بی سی"، درحال حاضر این محققان در پروژه Blue Brain موفق شده اند بخش کوچکی از مغز را با نتایج رضایت بخش بازسازی کنند و برپایه پیش بینیها، اولین نئوکورتکس مغزی مجازی باید تا سال 2010 آماده شود.

پروژه Blue Brain در سال 2005 آغاز شد. به گفته دانشمندان شرکت کننده در پروژه مغز آبی، این "حیوان آزمایشگاهی دیجیتالی" به یک دستگاه انفورماتیکی ویژه تحقیقات پزشکی انتقال داده خواهد شد و به سئوالات دانشمندان در عرصه عملکردهای مغز انسان و بررسی شباهتها و تفاوتهای مغز انسان با مغز سایر پستانداران پاسخ خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha