«تجمیع منابع سلامت» به عنوان یکی از موضوعات قابل تامل و مهم این حوزه، بارها و بارها مورد نقد و ارزیابی صاحب‌نظران قرار گرفته و البته نظرات گوناگون و موضع گیری متفاوتی در قبال آن وجود دارد. این رویکرد، آن زمان بحث‌برانگیزتر می‌شود که بدانیم اتفاق نظر بر این است که عبور قطار سلامت آن بدون گذر از ایستگاه «تجمیع بیمه‌ها»‌ امکان پذیر نیست. موضوعی که چندی پیش حسن هاشمی، وزیر بهداشت نیز به آن اشاره کرد و گفت:«تجمیع بیمه‌ها دربرنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده‌بود، اما نه به عنوان تکلیف دولت و این مساله موجب شد تا منابع بخش سلامت تجمیع نشود.»

مجلس بر سر دوراهی: تجمیع یا تفکیک بیمه‌‌ها

سلامت نیوز: «تجمیع منابع سلامت» به عنوان یکی از موضوعات قابل تامل و مهم این حوزه، بارها و بارها مورد نقد و ارزیابی صاحب‌نظران قرار گرفته و البته نظرات گوناگون و موضع گیری متفاوتی در قبال آن وجود دارد. این رویکرد، آن زمان بحث‌برانگیزتر می‌شود که بدانیم اتفاق نظر بر این است که عبور قطار سلامت آن بدون گذر از ایستگاه «تجمیع بیمه‌ها»‌ امکان پذیر نیست. موضوعی که چندی پیش حسن هاشمی، وزیر بهداشت نیز به آن اشاره کرد و گفت:«تجمیع بیمه‌ها دربرنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده‌بود، اما نه به عنوان تکلیف دولت و این مساله موجب شد تا منابع بخش سلامت تجمیع نشود.»

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید در ادامه نوشت: وزیربهداشت براین باور است که باید دربرنامه ششم توسعه به جای اختیار و اجازه دستور صریح و قاطعی برای تجمیع منابع مالی بخش سلامت کشور پیش بینی و مجلس آن را تصویب کند تا دولت هرچه سریعتر دراین زمینه اقدام شایسته ای انجام دهد. با توجه به اینکه در سال پایانی اجرای برنامه پنجم توسعه هستیم و با تمام تلاش و کوشش وزارت بهداشت، تاکنون تجمیع بیمه‌ها محقق نشده و احتمالا تا پایان برنامه 5 ساله مذکور هم دستیابی به این مهم امکان‌پذیر نیست، بر همین اساس دانستن نحوه ورود مناسب به این موضوع در برنامه ششم (تکلیف یا اجازه) حائز اهمیت است. البته پیش از آن باید به این نکته اشاره شود که در بند «ب» ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه آمده‌است:«به دولت اجازه داده می‌شود بخش‌های بیمه‌های درمانی کلیه صندوق‌های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده(5) قانون محاسـبات عمـومی کـشور را در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام نماید. تشکیلات جدید «سـازمان بیمـه سـلامت ایـران» نامیده می‌شود. کلیه امور مربوط به بیمه سلامت در این سازمان متمرکز می‌شود.»


تجمیع منابع، شفاف‌سازی هزینه‌کرد را به همراه دارد

با توجه به توضیحات پیشین، به سراغ نمایندگان مجلس رفتیم تا از چند وچون ضروریات برنامه ششم در حوزه منابع آگاه شویم. در این زمینه، عبدالرحمن رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس،با بیان اینکه واقعا خوب است این موضوع به عنوان تکلیف در برنامه توسعه ششم در نظر گرفته‌شود، وی خاطرنشان کرد:«این رویکرد، کاملا علمی است و ما امیدواریم بتوانیم مسیر را برای تحقق این هدف هموار سازیم.»

وی در ادامه افزود: «تجمیع منابع نظام سلامت از موضوعاتی بود که در برنامه پنجم توسعه مدنظر قرار گرفت و ما پیگیر آن هستیم. در جلسه قبلی کمیسیون با وزیر کار، من به این موضوع اعتراض کردم و قرار شد در این زمینه جلسه‌ای دیگر با دکتر ربیعی داشته‌باشیم.» نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه به نظر می‌آید همه اعضای کمیسیون با این نظر که منابع نظام سلامت هر سال تجمیع شود، موافق هستند، گفت:« اگر چنین شود می‌توانیم سیاست‌گذاری مناسبی در این زمینه داشته‌باشیم. در حال حاضر پول‌های ما در این حوزه متفرق است و هماهنگ عمل نمی‌کنیم و متاسفانه حتی گاهی عادلانه هم رفتار نمی‌شود و حتی شاهد تفاوت در بیمه‌های پایه هم هستیم.»

رستمیان با تاکید بر این موضوع که تجمیع منابع حوزه سلامت از ضرویات پیشبرد برنامه‌های این حوزه است، گفت:« امیدواریم چنین اتفاقی بیفتد و ما در این بستر حرکت کنیم. این موضوع هم در برنامه ششم توسعه و هم در بودجه‌بندی سال‌های آتی مدنظر قرار خواهد گرفت.» وی افزود: «این تجمیع منابع نیازمند تجمیع بیمه‌هاست و در حال حاضر برخی بیمه‌ها از جمله تامین اجتماعی، مجموعه‌ای از املاک را دارا هستند که به گذشته بازمی‌گردد، بنابر آنچه در حال پیگیری است این است که این املاک به نظام هزینه کرد سالانه وارد نمی‌شوند. البته بر مبنای نظام هزینه کرد سالانه همه حق بیمه یکسان پرداخت خواهند کرد.» رستمیان در ادامه با بیان اینکه در شرایط کنونی تامین اجتماعی 7 درصد حقوق و بیمه سلامت ایرانیان 6 درصد حقوق را به عنوان حق بیمه‌ دریافت می‌کند، تصریح کرد: «در ابتدا نیاز است این ارقام یکسان شود و با برآورده شدن این پیش‌نیاز، تجمیع بیمه‌ها انجام گیرد و این تجمیع بستر لازم را برای تجمیع منابع سلامت فراهم می‌کند.» نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به کاهش تصدی‌گری بیمه‌ها با تجمیع آن، گفت:« در چنین شرایطی شفافیت ایجاد می‌شود و صندوق‌های بیمه‌ به فعالیت‌های دیگر مشغول نمی‌شود و منابع بیمه‌ای به بخش‌های دیگر داده‌نمی‌شود. اگر همه پول‌ها یک جا بیاید، می‌توان ابتدا و انتهای پول و مصرف‌ها و هزینه‌کردهای آن را دید و نظارت کرد.»


کاهش اختلاف وزارت بهداشت و بیمه‌ها

علاوه بر این درباره آثار تجمیع منابع سلامت بر این حوزه سلیمان عباسی، عضو کمیسیون مجلس نیز نظراتی داشت، وی در این زمینه گفت:« وقتی منابع حوزه سلامت یک کاسه شود، برنامه‌ریزی برای آن آسان‌تر می‌شود. در چنین شرایطی هم افراد تحت پوشش مشخص است و هم نحوه پوشش بیمه‌ای قابل بررسی است.» وی در ادامه تاکید کرد:«مطالبات پزشکان و پرستاران و به عباراتی فعالان حوزه درمان قابل پیگیری است و نحوه پرداخت‌ها آسان‌تر می‌شود، از طرفی در راستای ارتقای پوشش بیمه‌ای با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد.»

عباسی با بیان اینکه چنین روندی می‌تواند اختلافات وزارت بهداشت و بیمه‌ها را از بین ببرد، گفت:« این موضوع عاملی برای پیشبرد اهداف حوزه سلامت و برنامه‌هایی که وزارت بهداشت پیگیر آن است و در اسناد بالا دستی و برنامه‌ها مطرح است، خواهد شد.» وی در پایان با بیان اینکه، باید به وعده‌ها عمل کرد و برای تحقق اهداف تلاش کرد، تصریح کرد:« بالاخره بیمه‌ها باید ساماندهی شود، با تجمیع بیمه‌ها به این اهداف نزدیکتر می‌شویم، به شرط آنکه به پوشش دهی توجه لازم شود و این موضوع به ارتقای کیفیت خدمات منجر شود نه خلاف آن. نتیجه آن‌ هم کاهش پرت هزینه‌هاست.»


تجمیع منابع سلامت و افزایش ارزش دفترچه‌ها

در این میان، عابد فتاحی نیز با بیان اینکه تجمیع بیمه‌ها و تحقق هدف تجمیع منابع سلامت، عامل افزایش ارزش دفترچه بیمه می‌شود، تصریح کرد:
« ما با تجمیع منابع سلامت می‌توانیم نظارت دقیقی بر نحوه هزینه‌کردها داشته باشیم و از مصرف بی‌جهت آن جلوگیری کنیم.» وی در ادامه با بیان اینکه بسیار خوب است این موضوع به عنوان یک تکلیف در برنامه ششم توسعه برای دولت مطرح شود، افزود:«البته تجمیع بیمه‌ها مخالفانی دارد و این موضوع بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. حال این سئوال را باید از این افراد بپرسیم که وقتی شما علت اصلی را بیمارستان‌های خود عنوان می‌کنید، تا چه زمان می‌توانید آن را سرپا نگه دارید. آیا واقعا توان رایگان نگه‌داشتن آن را دارید.» فتاحی تصریح کرد:«باید عدالت در جامعه رعایت شود، این هم نوعی بی‌عدالتی است حتی اگر رایگان باشد. البته در حال حاضر تجمیع به استثنای بیمه افراد مسلح (برای چند سال) و اطلاعات است. در برنامه ششم ما نیازمند چنین تکلیفی هستیم و باید به این موضوع به صورت دقیق پرداخته‌شود تا شاهد تکمیل روند و تاثیرگذاری بیمه‌ها باشیم و تجمیع بیمه‌ها تنها راه رسیدن به تجمیع منابع سلامت برای تحقق اهداف حوزه سلامت است.»


تجمیع در شرایط فعلی قابل اجرا نیست

در شرح شرایط فعلی حوزه سلامت، چندی پیش رسول خضری این‌گونه به موضوع ورود کرد و نوشت:« در مورد بن بست منابع در حوزه سلامت كه از یك طرف ناشی از نارضایتی پزشكان از تعرفه‌های پزشكی با وجود افزایشی است كه در آن رخ داده و از سوی دیگر ناشی از خالی شدن منابع مالی بیمه‌هاست، به عقیده من نخستین كار این است كه منابع مالی بیمه‌ها را تجمیع و به اصطلاح یك كاسه كنیم.»

وی در ادامه افزود: «تجمیع خود بیمه‌ها هر چند در برنامه پنجم توسعه آمده، اما در وضعیت فعلی قابل اجرا به نظر نمی‌رسد. چراكه با توجه به حق بیمه متفاوتی كه این بیمه‌ها می‌گیرند، یكی 5درصد، یكی 7درصد و .... این امكان وجود ندارد. با این حال تجمیع منابع، وحدت رویه یكسان و تامین منابع پایدار كاملا قابل حصول‌اند. از همه اینها مهم‌تر به نظر من مدیریت بر هزینه‌هاست. ما منابع به اندازه كافی داریم اما مهم این است كه این منابع را به چه شكلی می‌خواهیم هزینه كنیم.» وی با بیان اینکه در بحث مدیریت هزینه‌ها نیاز به یك تحول داریم، تاکید کرد:« اگر نظر شخصی من را در مورد طرح تحول سلامت بخواهند و بگویند كه یك مورد تاثیرگذار را مشخص كنم، می‌گویم تحول در مدیریت هزینه‌ها، كه اگر این مساله اصلاح بشود، بقیه مسائل هم قابل حل خواهد بود وگرنه در سایر مسائل دچار مشكل خواهیم شد چون منابع محدود است و درمان هم یك چاه ویل است.»


با تمام برنامه‌های وزارت بهداشت مخالف هستم

البته مخالفان تجمیع منابع سلامت که با تجمیع بیمه‌ها محقق می‌شود، در همین مجلس و میان بهارستان نشینان هم کم نیستند، بسیاری از اعضای کمیسیون اجتماعی از جمله علیرضا محجوب و عبدالرضا مصری مخالف این رویه هستند، تا جایی که محجوب اعلام می‌کند:« با تمام برنامه‌های وزارت بهداشت مخالف هستم و آن را تلاش وزارتخانه برای سروری سفیدپوشان بر جامعه می‌داند.»

وی همچنین گفت:«وزارت بهداشت تلاش می‌کند، تصدی همه امور را به دست گیرد و با کمرنگ ساختن بیمه‌ها و تجمیع آن، همه امور را به دست گیرد اما مگر می‌شود، فروشنده و خریدار خدمات یکی باشد؟ پزشکان و همه ما و مسئولان خادم مردم هستند.»

وی در ادامه افزود:«یکسان سازی منابع بیمه به ضرر قشر کارگر است و این موضوع نمی‌تواند نتیجه خوبی دهد. مگر اینکه به رایگان شدن خدمات برای همه بینجامد که چنین روندی مدنظر وزارت بهداشت نیست.» با توجه به اظهارات این نمایندگان، تجمیع منابع حوزه سلامت کار را برای همه آسان می‌کند و از آتش بحث‌ها و تنش‌های این حوزه که معمولا بر سر بودجه و نحوه هزینه‌کرد آن است، می‌کاهد. تا جایی که حتی شاید به این جریان «کی بود کی بود من نبودم» حوزه سلامت که معمولا با افزایش نارضایتی بیمارستان‌ها از عدم پرداخت بدهی‌ بیمه‌ها همراه است، پایان می‌دهد. البته فارغ از انتقادات مخالفان این موضوع که باید به صورت دقیق به آن پرداخته شود و کار کارشناسی بر آن انجام بگیرد، همه چیز منوط به مدیریت هزینه‌هاست، که براساس اشارات این نمایندگان نیاز به تحول دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha