سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طرح ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی ایران را طرحی برای جلوگیری از ریخت و پاش‌های نسخه نویسی خواند.

طرحی که از ریخت و پاش‌های نسخه نویسی جلوگیری می‌کند

سلامت نیوز:سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طرح ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی ایران را طرحی برای جلوگیری از ریخت و پاش‌های نسخه نویسی خواند.

محمدحسین قربانی در گفت وگو با خانه ملت، درباره طرح ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی ایران و آخرین وضعیت بررسی آن در کمیسیون بهداشت مجلس، افزود: این طرح با امضای حدود 50 نفر از نمایندگان تقدیم مجلس شد و اکنون به صورت کارشناسی و دقیق در این کمیسیون مورد بحث قرار گرفته است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کلیات این طرح که شامل یک ماده واحده و دو تبصره است به تصویب رسید و اکنون کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وارد جزئیات آن شده که مخالفت هایی در تبصره 2 طرح مذکور به وجود آمده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت ساماندهی تجویز دارو از سوی پزشکان، تصریح کرد: امروزه در همه جای دنیا پزشکان نمی‌توانند هر دارویی را برای بیمار تجویز کنند و تنها در ایران است که عمدتا به دلیل عدم نظارت ها بر داروهای تجویز شده و نبود محدودیتی پزشک هرگونه که بخواهد دارو تجویز می کند.

وی یادآور شد: در این شرایط فضا برای واردات داروهای تک نسخه ای باز ‌شده و بسیاری از داروهای به روز وارد کشور می شود در حالی که شاید هیچ گونه ضرورتی برای این واردات وجود نداشته باشد؛ در این میان به جرات می توان گفت که تا قبل از دو سال گذشته یکی از بزرگترین معضلاتی که کشور در زمینه ارزبری داشت در حوزه دارو بود و همین امر مافیایی را در زمینه واردات دارو ایجاد کرد.

قربانی تاکید کرد: در طول بیش از  یکسال گذشته دولت و مجلس با نظارت و کنترل خود مانع از واردات بیش از حد داروی غیر ضرور  به کشور شده است که این اقدام نیز باعث جلوگیری از خروج ارز شد، همچنین همت زیادی نیز برای تولید با کیفیت داروهای ساخت داخل شکل گرفت که طرح مذکور پاسخ بخشی از نیازهای حوزه سلامت را می دهد تا تجویز داروها از سوی پزشکان محدود شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس نهم، ادامه داد: بحث سرانه بیمه، نظارت بر داروها، نسخه نویسی و تحویل دارو از مواردی است که در طرح مذکور دیده شده است؛ امروزه یکی از مشکلات اساسی حوزه سلامت آن است که بیمه به تنهایی قادر به پوشش دادن همه نسخ دارویی در کشور نیست لذا طرح ممنوعیت تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی ایران این معضل را مدیریت می کند.

وی افزود: در این طرح همچنین پزشک مجاب خواهد شد تا داروی تولید داخل کشور را تجویز کند و از ریخت و پاش های نسخه نویسی نیز جلوگیری خواهد شد که البته ممکن است در زمان اجرا به ذائقه برخی پزشکان خوش نیاید.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه برخی پزشکان در تبانی با شرکت های دارویی اقدام به تجویز دارو برای بیمار می کردند، گفت: به نظر نمی رسد چنین موضوعی صحت داشته باشد چراکه تاکنون گزارش دقیقی از این تخلف به کمیسیون گزارش نشده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha