رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر ضرورت وجود نگاه فرابخشی به بحران زلزله، گفت: آمادگی برای مقابله با بحران زلزله در تهران کم است.

سلامت نیوز: رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر ضرورت وجود نگاه فرابخشی به بحران زلزله، گفت: آمادگی برای مقابله با بحران زلزله در تهران کم است.

اسماعیل نجار در گفت وگو با خانه ملت، در خصوص وضعیت بحرانی پایتخت و احتمال وقوع زلزله، گفت: سالانه زلزله های بسیاری تا 5 و نیم ریشتر در سطح کشور رخ می دهد اما زلزله‌هایی که بالای 6 ریشتر باشند خرابی به بار خواهند آورد، متولی کل فعل و انفعالات زمین با پیش نشانگرهای موجود بر اساس مصوبه دولت، سازمان ژئوفیزیک تهران است.

 

استناد به تجربیات برای زلزله بیش از مباحث علمی کارساز است

معاون وزیر کشور تصریح کرد: هیچ ارگانی جز سازمان ژئوفیزیک در مورد زلزله مسئولیت اعلام وضعیت ندارد، ضمن اینکه تا امروز از نظر علمی به اثبات نرسیده که بتوان از وقوع یک زلزله، زلزله‌های بعدی را پیش‌بینی کرد بلکه تجربه بیش از این تاثیرگذار بوده است، در واقع وقوع زلزله‌های از شدت پایین به بالا احتمال خطر دارد.

وی افزود: نهایت تلاش سازمان مدیریت بحران، ایجاد آرامش برای مردم است، باید باور داشت هر لحظه ممکن است در هر نقطه از کشور حادثه ای رخ دهد، از این رو یک آمادگی نسبی لازم است و در صورت اضطرار، دستگاه ها بر اساس امکانات خود اعلام آمادگی می کنند، البته از سازمان ژئوفیزیک نیز درخواست شده تا در جلسه ای کارشناسی برای سازمان مدیریت بحران هم اعلام وضعیت کند.

نجار با اشاره به اینکه برای سازمان مدیریت بحران مقدور نیست هر روز اعلام وضعیت کند، گفت: در برخی استان ها 50 تا 60 بار زلزله و پس لرزه می شود، از این رو نمی توان مدام وضعیت را اعلام عمومی کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا از نظر علمی امکان پیش بینی زلزله وجود ندارد، گفت: در واقع بر اساس همه پیش نشانگرها در دنیا و تجربه است که می توان از وقوع زلزله مطلع شد، البته یک موج p  و s  است که یک زمان کوتاه حدود 10 تا 20 ثانیه است و با دستگاه های ویژه قابل شناسایی است، ضمن اینکه در حال حاضر 111 لرزه نگار در سطح کشور داریم.

 

سازمان مدیریت بحران ظرفیت مقابله با زلزله را ندارد

وی در پاسخ به این سوال که درحال حاضر چه میزان سازمان مدیریت بحران برای یک زلزله 5 ریشتری در تهران آمادگی دارد، گفت: پاسخ این سوال را شهرداری تهران باید بدهد، سازمان مدیریت بحران پاسخگوی اقدامات همه دستگاه‌های اجرایی کشور نیست اما در واقع ما اعلام می کنیم که ظرفیت بسیار پایین است، یعنی آمادگی برای مقابله با بحران زلزله در تهران کم است.

 

ساخت و سازهای غیراستاندارد تشدید کننده وضعیت بحرانی

معاون وزیر کشور در ادامه به ساخت و سازهای غیر استاندارد در تهران اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی موظف است مجوز در ساخت و ساز بر روی گسل، در کوچه های باریک و مسیر سیل و یا بدون رعایت مسائل فنی را ندهد، سازمان مدیریت بحران بارها در این زمینه تذکر داده، البته سازمان نظام مهندسی هم متولی کیفیت ساخت است.

وی یادآور شد: مردم نیز در ساخت و سازهای غیر استاندارد و بی کیفیت سهیم هستند، مردمی که اقدام به خرید می کنند به اصول ایمنی باید توجه کنند و در واقع مردم باید کیفیت و استانداردها را مطالبه کنند، در مورد استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد نیز وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات نیز باید آیین نامه ها را به روز رسانی کنند و  سازمان های اجرایی را ملزم به استفده از مصالح استاندارد کنند، اما پس از این موارد استفاده از کارگران ماهر نیز در ساخت و سازها نقش بسزایی دارند.

 
لزوم وجود نگاه فرابخشی در مقابله با بحران/ سازمان مدیریت بحران تنها هماهنگ کننده است

نجار با اشاره به اینکه بر اساس قوانین کارها در سازمان مدیریت بحران دنبال می شود، گفت: همه دستگاه ها متولی مقابله با بحران هستند و سازمان مدیریت بحران تنها هماهنگ کننده است.

معاون وزیر کشور با اشاره به اهتمام جدی مقام معظم رهبری به موضوع بحران، گفت: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری منجر به قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران شد اما در واقع با یک نگاه فرابخشی از بالاترین  مقام مسئول اجرایی کشور یعنی ریاست جمهوری تا تمامی دستگاه های اجرایی و مردم باید نسبت به بحران توجه ویژه ای داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت بحران یادآور شد: حوادثی که در سطح ملی رخ می دهد بر دوش سازمان مدیریت بحران است، اما حوادث جزئی در شهر و شهرستان نباید در سطح ملی بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha