سلامت نیوز:آمار بالا و تاسف برانگیز مرگ و میرناشی از تصادفات استان یزد در چهار ماهه ی نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، برنامه ریزی و استفاده ی موثر از عوامل بازدارنده را بیش از پیش ضروری کرده است.

 مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفتگو با وب دا اظهار داشت: طبق آمار های چهار ماهه ی نخست امسال، 87 نفر به علت تصادفات در استان یزد جان باخته اند که رقم بسیار بالا و و ضعیت نامطلوبی را نشان می دهد.

حسن جان فدا افزود: استان یزد با توجه به وسعت راهها و قرار گرفتن در چهار راه شمال به جنوب و شرق به غرب، جزء رتبه های نخست کشوری در آمار کشته شدگان ناشی از تصادفات است که این امر تبعات اجتماعی و فرهنگی بسیاری را در پی دارد.

وی ضمن مقایسه ی آمار کشته شدگان سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: آمار کشته شدگان درون شهری استان در چهار ماهه ی نخست امسال در قیاس با همین مدت مشابه سال قبل، 3/65 درصد افزایش داشته و از عدد 26 نفر به 43 نفر رسیده و آمار فوتی 4/14 در کل استان افزایش یافته است.

بیشترین کشته شدگان شهر یزد در این مدت عابر پیاده و موتور سوار( جمعاً 93%) بوده اند که نیاز به استفاده از کلاه ایمنی، سرعت مطمئنه و رعایت مقررات توسط همه مردم و رانندگان بسیار محسوس است.

جان فدا دلایل وقوع حوادث ترافیکی را عوامل انسانی، محیطی و خودرو عنوان کرد و گفت: براساس شواهد و تحقیقات علمی صورت گرفته، بیش از 80 درصد علت تصافات، عوامل انسانی است که از راهکارهای مقابله با این پدیده  ارتقای آموزش عمومی مردم، مشارکت سازمان های مردم نهاد(NGO ها)، اجرای قوانین ، استاندارسازی ساختار شهری دانست.

مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه افزود: حلقه ی مفقود شده ی جامعه ی ما پیرامون مسئله ی ترافیک، آموزش  و افزایش آگاهی عمومی است و ضروری است تا جامعه ی مدنی و شهروندان را آموزش داده و با فرهنگ سازی، معضلات و خطرات ناشی از ترافیک و تصادفات را کاهش دهیم.

ضمناً در راستای کاهش سرعت خودرو ها  که مهمترین علت مرگ و میر سرعت بالا در زمان برخورد (تصادف) است تشدید عوامل بازدارنده مانند نصب دوربین در سطح شهر به منظور ثبت تخلفات رانندگی است که تعداد این دوربین ها تا پایان شهریور ماه امسال به 80 دستگاه می رسد.

وی افزود: با توجه به ابلاغیه ی شورای ترافیک به دانشگاه علوم پزشکی یزد در اردیبهشت ماه سال جاری ، دبیرخانه ی کارگروه ارتقای فرهنگ ترافیک در معاونت بهداشتی دانشگاه فعال شده و تاکنون بیش از هشت جلسه با حضور اکثریت دستگاههای مرتبط با ترافیک که عضویت شورای ترافیک را دارند تشکیل شده و کمیته های مرتبط با این کار گروه شامل کمیته های آموزش، ساختار و قانون  و تعهد و مسئولیت اجتماعی راه اندازی شده است.

وی خاطر نشان کرد ارتقای فرهنگ عمومی جامعه پیرامون مسئله ی ترافیک، منوط به داشتن برنامه و همراهی و همکاری سایر ارگانهای ذیربط شامل صدا و سیما، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی،پارک ترافیک، آموزش و پرورش، شهرداری، پلیس راهور، سازمان حمل و نقل پایانه ها، اداره ی راه و ترابری ، سازمان تبلیغات اسلامی و...است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha